

Oma esittely
Työskentelen yliopistotutkijana Tampereen yliopiston tutkijakollegiumissa (2024-2027). Tässä on linkki lyhyeen videoon, jossa esittelen tutkimustani.
Tutkin elämänpäämääriä ja luokanohjausta (aik. luokanvalvonta). Kiinnostuksen kohteitani ovat myös opettajan ammattietiikka ja koulupedagogiikka, joista olen kirjoitanut kaksi kirjaa (see Tirri & Kuusisto, 2019, 2022).
Tällä hetkellä johdan MOTIprojektia “Kohti ammattimaista luokanohjausta ja motivoivaa kouluyhteisöä” Koneen Säätiön ja Tampereen yliopiston tutkijakollegiumin rahoittamana. (2024-2027). MOTIprojekti tarttuu nuorten ja koulujen ongelmiin kehittämällä luokanohjauksen pedagogiikkaa. Hankkeen avulla tuetaan sekä luokanohjaajien (aik. luokanvalvojien) että nuorten hyvinvointia ja elämänpäämääriä. Tiedettä ja taidetta yhdistävä MOTIprojekti on poikkitieteellinen ja monimenetelmällinen tutkimushanke, jossa yhdistyvät elämäntarkoituksen, nuorisotutkimuksen ja koulupedagogiikan tutkimusperinteet.
Johdan myös neljän maan Erasmus+ Blended Intensive Programin (BIP) rahoittamaa “Ethics education for future teachers” -moduulia. Mukana on Tampereen yliopiston lisäksi Palacký University Olomouc Tsekeistä, Comenius University Bratislava Slovakiasta and Tallinnan yliopisto Virosta. Kurssi järjestettiin keväällä 2024 Olomoucissa ja 2025 Tampereella.
Vuosina 2019-2022 johdin suomalais-hollantilaista tutkimusta korkeakouluopiskelijoiden elämänpäämääristä (esim., Kuusisto ym., 2023).
Olen yliopistonlehtori (moninaisuus ja inklusiivinen kasvatus) Tampereen yliopistossa ja kasvatustieteen dosentti Helsingin yliopistossa. Ennen Tampereen yliopistoa työskentelin tutkijatohtorina Helsingin yliopistossa (2011-2018), apulaisprofessorina University of Humanistic Studiesissa Utrecthissa Hollannissa (2018-2019) ja vanhempana tutkijana Tallinnan yliopistossa Virossa (2018-2019).
Kuulun Journal of Moral Education ja International Journal of Children's Spirituality tieteellisten lehtien toimituskuntiin.
Tutkimusyksikkö
Tieteenalat
Elämänpäämäärät, luokanohjaus, luokanvalvojat, opettajan ammattietiikka, kasvun ajattelutapa
Merkittävimmät julkaisut
LUOKANOHJAUS - LUOKANVALVOJAT
Kuusisto, E., Koskela, T., Viljanen, M., & Järvelä, V. (2025). Näkymätön näkyväksi - Yläkoulun opettajien tuen tarve luokanohjaajan opiskeluhuoltotehtävissä [Making the invisible visible – Lower secondary school teachers’ needs as class tutors in student welfare support]. Kasvatus, 56(3), 327–345. https://doi.org/10.33348/kvt.162448
ELÄMÄNPÄÄMÄÄRÄT - YHTEISKUNNALLISET PÄÄMÄÄRÄT
Kuusisto, E., Gholami, K., & Tirri, K. (2016). Finnish and Iranian teachers’ views on their competence to teach purpose. Journal of Education for Teaching, 42 (5), 541-555. doi: 10.1080/02607476.2016.1226553
Kuusisto, E., de Groot, I., de Ruyter, D., Schutte, I., Rissanen, I., & Suransky, C. (2023). Life purposes: Comparing higher education students in four institutions in the Netherlands and Finland. Journal of Moral Education. https://doi.org/10.1080/03057240.2022.2159347
Kuusisto, E., & Schutte, I. (2022). Sustainability as a purpose in life among Dutch higher education students. Environmental Education Research. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2107617
Kuusisto, E., & Rissanen, I. (2023). Kohti päämäärätietoista yhteiskunnallista opettajuutta? Opettajaopiskelijoiden tulevalle työlleen asettamat päämäärät [Towards a purposeful, societal teaching profession? Student teachers’ work-related purposes]. Kasvatus, 54(4) 385–398. https://doi.org/10.33348/kvt.138074
Kuusisto, E., & Tirri, K. (2021). The challenge of educating purposeful teachers in Finland. Education Sciences, 11(1), 29. https://doi.org/10.3390/educsci11010029
OPETTAJAN AMMATTIETIIKKA
Kuusisto, E., Ubani, M., Nokelainen, P. & Toom, A. (Eds.) (2021). Good teachers for tomorrow’s schools – Purpose, values and talents in education. Brill Sense.
Tirri, K., & Kuusisto, E. (2022). Teachers’ professional ethics: Theoretical frameworks and empirical research from Finland. Brill.
Tirri, K., & Kuusisto, E. (2019). Opettajan ammattietiikkaa oppimassa [Learning teachers’ professional ethics]. Helsinki: Gaudeamus.
Gholami, K., Kuusisto, E., & Tirri, K. (2015). Is ethical sensitivity in teaching culturally bound? Comparing Finnish and Iranian teachers’ ethical sensitivity. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 45 (6), 886-907. doi: 10.1080/03057925.2014.984588
KASVUN AJATTELUTAPA
Kuusisto, E., Laine, S., & Tirri, K. (2017). How do school children and adolescents perceive the nature of talent development? A case study from Finland. Education Research International, 2017. doi: 10.1155/2017/4162957
Rissanen, I., Kuusisto, E., Tuominen, M., & Tirri, K. (2019). In search of a growth mindset pedagogy: A case study of one teacher’s classroom practices in a Finnish elementary school. Teaching and Teacher Education, 77, 204-213. doi: 10.1016/j.tate.2018.10.002
Rissanen, I., Laine, S., Puusepp, I., Kuusisto, E., & Tirri, K. (2021). Implementing and evaluating growth mindset pedagogy -A study of Finnish elementary school teachers. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.753698
KULTTUURIT JA KATSOMUKSET
Kuusisto, E., Kuusisto, A., Rissanen, I., Holm, K., & Tirri, K. (2015). Finnish teachers’ and students’ intercultural sensitivity. Journal of Religious Education, 63 (29), 65–77. doi: 10.1007/s40839-016-0018-0
Rissanen, I., Kuusisto, E., & Kuusisto, A. (2016). Developing teachers’ intercultural sensitivity: Case study on a pilot course in Finnish teacher education. Teaching and Teacher Education, 59, 446-456. doi: 10.1016/j.tate.2016.07.018
LAHJAKKAAT
Kuusisto, E., Laine, S., & Rissanen, I. (2021). Education of the gifted and talented in Finland. In E. Kuusisto, M. Ubani, P. Nokelainen, & A. Toom (Eds.), Good teachers for tomorrow’s schools – Purpose, values and talents in education (pp. 195–216). Brill Sense. https://doi.org/10.1163/9789004465008_011
Tirri, K., & Kuusisto, E. (2013). How Finland serves gifted and talented pupils. Journal for the Education of the Gifted, 36(1), 84– 96. doi: 10.1177/0162353212468066