Hyppää pääsisältöön
Ajassa

Vuoden avoin oppimis- ja opetuskäytäntö -palkinto TLC-verkostolle

Julkaistu 27.5.2025
Tampereen korkeakouluyhteisö
Neljä henkilöä rakennuksen edustalla pitelemässä palkintokylttiä ja onnittelukukkia.
TLC:n ydintiimi (vasemmalta) Sari Leinonen, Anneli Uusitalo, Heidi Lehtonen ja Leena Katto. Kuva: Anne Haapanen (TSV).
Vuoden avoin oppimis- ja opetuskäytäntö -palkinto on myönnetty Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre (TLC) -verkostolle. Kansallinen avoimen oppimisen palkinto myönnettiin Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivillä, ja sen koordinoinnista vastaa Tieteellisten seurain valtuuskunta.

Viidettä vuotta toimiva TLC-verkosto kokoaa korkeakoulupedagogiikasta kiinnostuneet yhteen Tampereen yliopistosta ja Tampereen ammattikorkeakoulusta (TAMK). 

Palkintoperusteiden mukaan TLC:n avoimet verkkosivut toimivat ikkunana korkeakoulupedagogiikan kehittämiseen. Sivusto tarjoaa uran eri vaiheissa olevalle opetus- ja ohjaushenkilöstölle mahdollisuuden kehittää omaa pedagogista osaamistaan monimediaisen itseopiskelumateriaalin sekä verkkoyhteisön pedagogisen tuen avulla.

Tampereen yliopiston koulutusvararehtori Marja Sutelan mukaan Tampereen yliopisto ja TAMK olivat edelläkävijöitä perustaessaan TLC-verkoston korkeakouluyhteisön muodostuttua.

– Korkeakoulut ympäri maailmaa ovat viime vuosina satsanneet opetuksen ja oppimisen pedagogiseen kehittämiseen ja muun muassa tekoälyn hyödyntämiseen tukeakseen sekä opettajien että opiskelijoiden pedagogista hyvinvointia.  Tampereen korkeakouluyhteisössä on runsaasti hyviä käytäntöjä, jonka jakamiseen TLC tarjoaa oivan kanavan. Toivon, että mahdollisimman moni opetushenkilöstöön kuuluva hyödyntäisi TLC:n tarjontaa ja verkostoitumismahdollisuuksia.

– TLC-verkosto tarjoaa toimivan alustan ja verkoston, joka mahdollistaa toisilta oppimisen, hyvien käytänteiden ja omien vahvuusalueiden jakamisen. Verkostossa tapahtuva vuorovaikutus ja mielipiteiden jakaminen on myös arvokasta opetushenkilöstölle tässä nopeasti ja alati muuttuvassa toimintaympäristössä, toteaa Tampereen ammattikorkeakoulun vararehtori Katja Komulainen

– Yhdessä ja yhteistyössä yleensä löytyvät toimivimmat ratkaisut.

TLC:n toimintaa organisoi ydintiimi, johon kuuluvat erityisasiantuntija Sari Leinonen, erityisasiantuntija Leena Katto, erikoisuunnittelija Heidi Lehtonen ja asiantuntija Anneli Uusitalo.

TLC lisää yhteisöllisyyttä ja tukee verkostoitumista

Ydintiimi korostaa TLC:n missiota koko korkeakouluyhteisön yhdistäjänä pedagogiikan kehittäjiksi. 

– Verkoston toimintaa vahvistaa se, että kyse on molempien korkeakoulujen strategioissa määritellystä toiminnasta. Teemme strategisesti vaikuttavaa työtä pedagogisen johtamisen tukena. Keskeisellä paikalla ovat pedagogiset kehittämisohjelmat, joissa meiltäkin on verkostossa edustajat mukana, TLC:n päällikkö TAMKissa, erityisasiantuntija Leena Katto toteaa.

Katton mukaan opettajat kiittävät verkoston tuottamia materiaaleja ja toivovat, että niihin olisi opetustyön arjessa enemmän aikaa perehtyä ja hyödyntää. Verkostotoiminta vaatii aina oman aikansa omien työtehtävien ohella. Sitä helpottaa kuitenkin verkkosivusto, josta sekä TAMKin että Tampereen yliopiston opettajat löytävät verkoston niin sanotusti ”yhdeltä luukulta”.

– TLC-verkosto näkyy korkeakouluyhteisöstä ulospäin verkkosivun lisäksi myös mm. jokakeväisen kaikille avoimen webinaarisarjan kautta, jossa puhujina on sekä oman korkeakouluyhteisön että muiden korkeakoulujen asiantuntijoita. Myös nämä tilaisuudet tarjoavat mahdollisuuden verkostoitumiseen yli korkeakoulurajojen, kertoo TLC:n Tampereen yliopiston päällikkö Sari Leinonen.

TLC tukee opetustyötä tekeviä lisäämällä yhteisöllisyyttä ja verkostoitumisen mahdollisuuksia. 

– Kahdessa korkeakoulussa toimittaessa on tärkeä tunnistaa asiantuntijuutta, jota voidaan jakaa molempien kesken, Heidi Lehtonen muistuttaa. 

Avoimen oppimisen saralla TLC on järjestänyt Avoimen oppimisen teemaviikkoa. Verkostossa on neuvottu esimerkiksi lisensoinnissa ja tekijänoikeuksissa heräävissä kysymyksissä. Digitalisaation alalla kysymyksiä tulee ajankohtaisesti saavutettavuudesta ja tekoälyn käytöstä. Kansallisen Digivisio 2030 -hankkeen toimintaan TLC osallistuu esimerkiksi hankkeessa tuotettuja koulutuksia organisoimalla.

TLC-verkosto on mukana korkeakouluyhteisön Liikkuva opiskelu -hankkeessa. Sivustollaan TLC tarjoaa vinkkejä liikkeen lisäämiseksi opetuksessa

Verkkosivusto kertoo toiminnasta ja tarjoaa pedagogista tukea 

Verkkosivustolla etenkin blogi koetaan matalan kynnyksen paikaksi jakaa kokemuksia. TLC järjestää myös erilaisia tilaisuuksia ja webinaareja, joissa niin TAMKin kuin yliopiston väki löytää helposti yhteisen kielen, sillä perusteiltaan opettamisen asia on kaikille yhteinen. 

Esimerkiksi pedagogista hyvinvointia tukeva opetus on molempien korkeakoulujen jakama periaate. TLC:n ohjausryhmässä ovat jäseninä molempien korkeakoulujen vararehtorit.

– Iso kiitos kuuluu kaikille niille, jotka ovat tulleet alustajiksi TLC:n tilaisuuksiin maksutta ja vapaaehtoisesti jakamaan osaamistaan ja kertomaan pedagogiikan hyvistä käytännöistä. Nojaamme strategiaan ja käytännön työssämme pyrimme tukemaan opetus- ja ohjaushenkilöstöä konkreettisesti, Anneli Uusitalo sanoo.   

Tampereen korkeakouluyhteisön verkostoitumista tukee Teamsissa toimiva TLC-toimijayhteistö, joka mahdollistaa sekä yhteisten tilaisuuksien järjestämisen että keskustelun ajankohtaisista asioista eri aiheiden ympärillä.

– Korona-ajan jälkeen toiminta on vakiintunut ja tietoisuus TLC:stä on lisääntynyt. Verkosto löydetään entistä paremmin. Viestimme nykyisin tehokkaammin muutenkin kuin verkon välityksellä. Neljän naisen ydintiimimme koordinoi verkostoa ja saamme suoraan opettajilta ideoita siihen, millaista koulutusta esimerkiksi toivotaan. Kiinnostusta on herännyt myös korkeakouluyhteisön ulkopuolelta, koko ydintiimi iloitsee.

Kyberturvallisuus ja tekoäly aiheena avoimen oppimisen palkinnoissa

Vuoden 2025 kansalliset avoimen oppimisen palkinnot jaettiin Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivillä.

TLC:n lisäksi palkittiin Jyväskylän yliopiston lehtori Panu Moilanen, joka sai Avoimen oppimisen vaikuttaja -palkinnon. Vuoden avoin oppimateriaali -palkinto myönnettiin Generation AI -hankkeelle.

Avoimen oppimisen kansallisia palkintoja on jaettu vuodesta 2022. Palkintojen koordinoinnista vastaa Tieteellisten seurain valtuuskunta opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella. 

Palkintotauluja ja onnittelukukkia piteleviä henkilöitä rakennuksen edustalla.
Avoimen oppimisen palkinnon saaneet lehtori Panu Moilanen, Generation AI -hanke sekä TLC:n tiimi: Leena Katto, Heidi Lehtonen, Anneli Uusitalo ja Sari Leinonen.
Kuva: Anne Haapanen, TSV


Lue lisää palkinnoista Avoimen tieteen uutisesta