Uusi erityisopettajan koulutus tarjoaa hyvät työllistymismahdollisuudet ja merkityksellisen työn

Julkaistu 12.3.2024
Opettaja opettaa matematiikkaa. Hän osoittaa digitaalisella taululla olevaa laskutehtävää.
Kuva: Tampereen yliopisto
Tampereen yliopistossa alkaa syksyllä 2024 ensimmäistä kertaa erityisopettajan koulutus. Uudella koulutuksella vastataan Suomessa pitkään vallinneeseen erityisopettajapulaan. Haku koulutukseen käynnistyy 13. maaliskuuta.

Erityisopettajan koulutus päästään aloittamaan Tampereella erittäin positiivisissa tunnelmissa, sillä kiinnostus koulutusta kohtaan on ollut suurta jo ennakkoon niin hakijoiden kuin tulevien työnantajien puolelta.

– Erityisopettajille on Suomessa aito tarve, erityisesti perusopetuksessa mutta myös muilla koulutustasoilla. Pirkanmaallakin heistä on jatkuva pula, ja usein erityisesti syrjäisemmille alueille joudutaan palkkaamaan epäpäteviä erityisopettajia, toteaa koulutuksen suunnittelua ja koulutusvastuun hakuprosessin valmistelua johtanut yliopistonlehtori Anne Jyrkiäinen.

– Uuden koulutuksen valmistelussa onkin tehty kiinteää yhteistyötä kaupunkien ja kuntien kanssa, ja myös tulevat opiskelijat pääsevät hyödyntämään valmiita työelämän kontaktejamme. Koulutuksessa perehdytään erityispedagogiikkaan tieteenalana ja hankitaan valmiuksia moninaisissa toimintaympäristöissä työskentelyyn. Valmistuvat saavat laaja-alaisen kelpoisuuden toimia erityisopettajan tehtävässä. Erityisopetuksella halutaan mahdollistaa ennen kaikkea oppilaiden yksilöllinen kasvu ja oppimisen tuki.

Lähellä ihmistä, koko yhteiskunnan hyväksi

Hyvien työllisyysnäkymien lisäksi erityisopettajaksi valmistuneita odottaakin varsin merkityksellinen ja yhteiskunnallisesti tärkeä työ. Oppijoiden erityistarpeita kumpuaa tällä hetkellä esimerkiksi oppimisen vaikeuksista, mutta ne voivat liittyä myös kiinnostuksen suuntaamiseen ja sellaisten kykyjen hankkimiseen, joita oppijat tarvitsevat toimiakseen osana yhteiskuntaa.

– Erityisopettajan työ on hyvin merkityksellistä, sillä se on samaan aikaan lähellä ihmistä ja toisaalta koko yhteiskuntaamme tukevaa. Työ on myös yksi tapa toteuttaa konkreettisesti yhteiskunnan yhdenvertaisuutta ja inkluusiota. Koulutus antaa syvällisen ymmärryksen erityispedagogiikkaan, jotta erityisopettaja pystyy kulkemaan jokaisen oppijan rinnalla. Tavoitteena on varmistaa, että kaikilla on mahdollisuus kasvaa oppiviksi ja ymmärtäviksi aikuisiksi ja että kaikki pystyvät käyttämään täyden potentiaalinsa. Erityisopetus auttaa osaltaan varmistamaan, ettei kukaan jäisi sivuun tässä nopeasti kehittyvässä maailmassa, Jyrkiäinen sanoo.

Tampereelle muodostuu kasvatustieteiden värisuora

Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa otettiin alkuvuonna 2023 suurella ilolla vastaan tieto, että erityisopettajan koulutus saatiin viimein täydessä laajuudessaan Tampereelle. Aikaisemmin Tampereen yliopistossa on voinut suorittaa erityispedagogiikasta 25 opintopisteen opintokokonaisuuden, joka on toteutettu yhteistyössä TAMKin kanssa.

– Aika oli nyt kypsä tämän koulutuksen aloittamiseen, ja saimme asialle laajan tuen myös Tampereen kaupungilta ja ympäristökunnista sekä muista kasvatustieteen opintoja tarjoavista korkeakouluista, Jyrkiäinen kertoo.

Erityisopettajakoulutuksen suoritettuaan opiskelijalla on kelpoisuus toimia laaja-alaisena erityisopettajana. Hän saa myös valmiudet toimia muissa erityispedagogiikan asiantuntijatehtävissä. Opiskelija voi laventaa opettajakelpoisuuksiaan ja työelämävalmiuksiaan kandidaatti- ja maisteriohjelmiin sisältyvillä vapaasti valittavilla opinnoilla.

Tampereen vahvuutena erityispedagogiikan opintoja tarjoavana korkeakouluna Jyrkiäinen pitää erityisesti laaja-alaisuutta: uusi koulutus täydentää jo aiemmin tarjolla olleita luokanopettajan, varhaiskasvatuksen opettajan sekä elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen koulutuksia. Kuten muissakin opintosuunnissa, myös erityisopettajan koulutuksessa tehdään tiivistä yhteistyötä muun muassa Tampereen yliopiston normaalikoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen kaupungin sekä seutukunnan kanssa.

– Eri opintosuuntien opiskelijat pääsevät meillä aitoon vuorovaikutukseen keskenään, ja osa opinnoista on myös kaikille yhteisiä. Tampereelle muodostuu nyt kattava pedagogiikan kokonaisuus varhaiskasvatuksesta perusopetukseen ja aina aikuisopiskelijoihin ja elinikäiseen oppimiseen asti. Olemme valmistelleet uutta koulutusta huolella, ja on ollut ilo huomata, että se on myös herättänyt suurta kiinnostusta jo ennakkoon, Jyrkiäinen toteaa.

Erityisopettaja, Kasvatustieteiden koulutus

Haku koulutukseen on avoinna 13.-27.3.2024. Opinnot alkavat syksyllä 2024. Opiskelupaikkoja on 20, joista 16 on varattu ensikertalaisille.

Lue lisää erityisopettajan koulutuksesta