Tampereen yliopiston opiskelijavalinnan tulokset valmistuivat – tarjolla myös vaihtoehtoisia reittejä yliopistoon

Julkaistu 27.6.2019
Tampereen yliopiston syksyllä alkaviin opintoihin hyväksyttiin noin 3000 uutta opiskelijaa. Kaikki kevään yhteishaussa hakeneet saavat valtakunnallisen tuloskirjeen. Joissakin hakukohteissa on mahdollista tulla hyväksytyksi varasijoilta heinäkuun loppuun saakka.

Tampereen yliopiston suosituimmat hakukohteet kevään yhteishaussa olivat ensisijaisten hakijoiden perusteella aikaisempien vuosien tapaan lääketieteen ja kauppatieteiden tutkinto-ohjelmat. Diplomi-insinöörihakukohteet kasvattivat yleisesti suosiotaan.

Syksyllä aloittaa yhteensä lähes 3500 uutta opiskelijaa, kun nyt valittujen lisäksi yhteensä 590 englanninkielisiin maisteriohjelmiin hakenutta sai opiskelupaikan jo aikaisemmin keväällä.

Suoraan ylioppilastodistuksella tai vaihtoehtoisia reittejä

Osassa hakukohteita, kuten esimerkiksi diplomi-insinöörihakukohteissa, kauppatieteen ja hallintotieteen hakukohteissa, hyväksyttiin opiskelijoita jo toukokuussa ennen valintakokeita suoraan ylioppilastutkintoarvosanojen perusteella. Vuoden 2020 opiskelijavalinnoissa todistusvalinta tulee käyttöön lähes kaikissa hakukohteissa.

Tampereen yliopistoon voi päästä opiskelemaan myös avoimen yliopiston opintojen, siirtohaun tai tiedekilpailumenestyksen perusteella. Tänä syksynä Tampereen yliopistolla opintonsa aloittaa yli 110 avoimen väylien, tiedekilpailumenestyksen perusteella tai siirtohaun kautta valittua opiskelijaa.

– Jos opiskelupaikka ei nyt auennut, avoimen yliopiston väyläopinnot eri aloilla tarjoavat mahdollisuuden hyödyntää välivuosi ja hakeutua opiskelijaksi avoimen yliopiston opintojen näyttöjen perusteella, vinkkaa suunnittelija Meeri Oikemus yliopiston hakijapalveluista.

Tampereen yliopiston ensimmäiset uudet opiskelijat

Syksyllä opintonsa aloittavat opiskelijat ovat Tampereen yliopiston ensimmäiset uudet opiskelijat.

–Jokainen uusi opiskelija saa Tampereen yliopistolta tervetulopaketin. Yliopisto haluaa näin toivottaa uudet opiskelijat osaksi yhteisöä, kertoo koulutuksen vararehtori Marja Sutela.

Korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset ovat nähtävissä Oma opintopolku -palvelussa. Hakijan on ilmoitettava opiskelupaikan vastaanottamisesta viimeistään 8.7.2019 kello 15.00.

Kaikki kevään yhteishaussa hakeneet saavat valtakunnallisen tuloskirjeen, joka sisältää opiskelijavalinnan tuloksen sekä valinnan pisteet hakukohteittain. Joissakin hakukohteissa on mahdollista tulla hyväksytyksi varasijoilta. Varasijavalinta päättyy 31.7.2019 kello 15.00.

Uusien opiskelijoiden opinnot alkavat orientaatioviikolla maanantaina 19.8.2019.  Tampereen yliopiston lukuvuoden avajaisia vietetään tiistaina 10.9.2019

Lisätietoja:
Opiskelijapalvelut, päällikkö Kaisa Keskitalo, p. 040 754 5951, kaisa.keskitalo [at] tuni.fi

Tampereen yliopiston hakijapalvelut, puh. 0294 520 400

Opiskelijavalinnan tilastoja

Lisätietoa uusille opiskelijoille

Lue myös avoimen yliopiston väyläopinnoista