Tampereen yliopisto tutkii Ukrainan sodan kuvaa Suomen, Venäjän ja Kiinan tv-uutisissa

Julkaistu 11.4.2022
sodassa raunioitunut kerrostalon keskiosa Kiovassa
Kuva: Pexels / Ales Uscinau
Millaista on Suomen, Venäjän ja Kiinan valtamedian uutisohjelmien sisältö Ukrainan sodasta ja sen suhteesta Venäjään, Euroopan unioniin ja Natoon? Tätä selvitetään Tampereen yliopiston huhti-toukokuussa tehtävässä tutkimuksessa. Vastaavanlainen uutisia koskeva tutkimus on tarkoitus aloittaa myös Brasiliassa, Intiassa ja Etelä-Afikassa.

Empiirinen data kerätään sisällönanalyysilla käyttäen yhteistä luokittelurunkoa, minkä lisäksi kustakin maasta tehdään laadullinen kuvaus uutisen välittämästä narratiivista. Pikaisesti toteutettava tutkimus tarjoaa empiirisen lähtökohdan myöhemmälle tutkimustyölle.

Tutkijat kartoittavat tv-uutiset Venäjän ja Kiinan ykköskanavilla sekä Suomessa Ylen pääkanavalla. Tutkittavaksi valitaan tv-uutiset sodan alkamispäivänä 24.2.2022 ja 1-2 päivänä seuraavina viikkoina huhtikuun puoleen väliin asti. Tutkimuksen alustavia tuloksia julkaistaan toukokuussa.

Vastaavat tutkimukset käynnistetään myös Brasiliassa, Intiassa ja Etelä-Afrikassa käyttämällä hyväksi tutkijaverkostoa, joka on syntynyt Suomen Akatemian rahoittamassa BRICS-hankkeessa.

Resurssit näihin hankkii kukin osanottaja ja Tampereen yliopisto vastaa vain hankkeen koordinoinnista. Lisäksi pyritään saamaan aikaan vastaavat tutkimukset omilla resursseillaan USA:ssa, Iso-Britanniassa, Saksassa ja muissa valituissa EU-maissa.

Päätoimisena tutkijana on Tampereen yliopiston dosentti Svetlana Pasti, joka toimi myös Akatemian BRICS-hankkeen päätutkijana 2012-2016. Hän tekee sisällönanalyysin Venäjän ykköskanavan Vremya-lähetyksistä ja koordinoi muiden BRICS-maiden ja valittujen länsimaiden osallistumisen hankkeeseen.

Toisena tutkijana on kiinalainen Tao Zhang, joka on juuri aloittanut tohtoriopintonsa Tampereen yliopiston mediatutkimuksessa. Hän tekee Kiinan CCTV:n pääuutisten sisällönanalyysin.

Kolmantena tutkijana on mediatutkimuksen opiskelija Milla Blomqvist, joka tekee vastaavan analyysin Ylen pääuutislähetyksistä.

Tutkimusta johtaa emeritusprofessori Kaarle Nordenstreng.

Tutkimuksen rahoittaa C.V. Åkerlundin Mediasäätiö.