Tampereen yliopisto, THL ja Suomen Akatemia ovat mukana uudistamassa eurooppalaisia sote-järjestelmiä

Julkaistu 14.3.2023
Kävelykeppejä käyttävä henkilö kävelee talvella poispäin kamerasta koiransa kanssa.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Osana Horizon Europe -puiteohjelmaa käynnistetty Transforming Health and Care Systems -kumppanuusohjelma tukee kansallisten sotejärjestelmien uudistumista ihmislähtöisemmiksi, vaikuttavammiksi ja tasa-arvoisemmiksi. Suomesta ohjelmassa ovat mukana Tampereen yliopisto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) sekä Suomen Akatemia. Kumppanuusohjelma kestää seitsemän vuotta ja sen kautta ohjataan runsaat 300 miljoonaa euroa tutkimukseen, innovaatioihin ja niiden toimeenpanoon.

Väestörakenteen muutos, globaalin talouden ja geopolitiikan mullistukset sekä ilmastonmuutoksen moninaiset kerrannaisvaikutukset haastavat kokonaisia yhteiskuntia. Yksi paineita kohtaava sektori on sosiaali- ja terveydenhuolto.

Tulevaisuuden haasteiden kohtaaminen kestävällä tavalla edellyttää uusia ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuollon teknologioissa, organisaatioissa ja politiikoissa. Vaikka sote-järjestelmät kuuluvat kansallisen päätöksenteon piiriin, tarvitaan eurooppalaista ja kansainvälistä yhteistyötä parhaiden uudistusmahdollisuuksien tunnistamiseksi ja käyttöön ottamiseksi.

– Jotta hoidon ja hoivan järjestelmät voivat uusiutua mielekkäällä tavalla, eri toimijoiden on toimittava ekosysteemimäisesti saadakseen aikaiseksi jotain kestävää. Isotkaan toimijat eivät saa muutoksia aikaan yksin, sanoo johtaja Juha Teperi Tampereen yliopistosta.

Kansainvälinen kumppanuusverkosto eurooppalaisen hoidon ja hoivan kehittämiseen

Jo useita vuosia valmisteltu THCS Partnership käynnistyi virallisesti tammikuun 2023 alussa. Kumppanuusohjelmassa tutkimusorganisaatiot, tutkimusrahoittajat ja hallintoviranomaiset 25 maasta etsivät tulevaisuuden ratkaisuja tutkimuksesta ja innovaatioista.

– Alan tutkimusta ja kehittämistä on tehty paljolti kansallisista ja paikallisista lähtökohdista. Vertaileva eurooppalainen sote-tutkimus ja eri maiden järjestelmien parhaiden käytäntöjen omaksuminen maasta toiseen on alihyödynnetty resurssi, johon uusi kumppanuusohjelma tuo kertaheitolla ison parannuksen. Voimme oppia toisiltamme paljon, toteaa tutkimusprofessori Ilmo Keskimäki THL:stä.

Kumppanuusohjelmassa THL koordinoi kokonaisuutta, jossa kartoitetaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan sekä niihin liittyvän koulutuksen tarpeita ja luodaan menetelmiä parhaiden ratkaisujen välittämiseksi eri maiden järjestelmien välillä.

Tampereen yliopiston tehtävänä on tukea Euroopan tasoisia toimia, joilla edistetään kansallisia, alueellisia ja paikallisia hoitoa ja hoivaa uudistavia ekosysteemejä.

– Valmisteluvaiheessa monet eurooppalaiset maat ovat olleet hyvin kiinnostuneita Suomen sote-uudistuksesta, joka on yksi suurimmista hyvinvointialan muutosprosesseista vuosikymmeniin koko Euroopassa. Nyt syntyvä laaja kansainvälinen kumppanuusverkosto luokin suomalaisille edelläkävijöille, mukaan luettuna aktiivisimmat hyvinvointialueet, linkin eurooppalaisen hoidon ja hoivan kehittämisen kärkeen, toteaa Teperi.

Suomalaisista kumppaneista Suomen Akatemia puolestaan osallistuu kansallisten rahoittajien yhteistyöhön, jonka puitteissa rahoitetaan monikansallisia TKI-yhteistyöhankkeita. Ensimmäinen haku julkistetaan tiistaina 14.3.

Lisätietoja

Johtaja Juha Teperi, Tampereen yliopisto juha.teperi [at] tuni.fi (juha[dot]teperi[at]tuni[dot]fi), 040-5133714
Tutkimusprofessori Ilmo Keskimäki, THL, puh. 029 524 7256, etunimi.sukunimi [at] thl.fi (ilmo[dot]keskimaki[at]thl[dot]fi)
Tiedeasiantuntija Marko Uutela, Suomen Akatemia, +358 295 33 5113, marko.uutela [at] aka.fi (marko[dot]uutela[at]aka[dot]fi)