Tampereen yliopisto lisää vaihtoehtoisia hakutapoja

Julkaistu 17.12.2020
nuoria miehiä ja naisia ylioppilaslakit päässä, juhlavaatteissa
Tampereen yliopistoon voi ensi keväänä hakea kolmen näyttöreitin kautta neljään eri koulutukseen. Näyttöreitti on osa korkeakoulujen opiskelijavalintauudistusta ja uusi hakemisen vaihtoehto.

Matematiikan ja tilastollisen data-analyysin, tietojenkäsittelytieteiden, tietotekniikan ja yhteiskuntatutkimuksen opiskelijaksi voi keväällä 2021 hakea suorittamalla tietyin kriteerein opintojakson tai kurssin, joka on valittu näyttöreitiksi. Lisäksi voidaan edellyttää tietyn aineen arvosanaa  ylioppilaskirjoituksissa.

Muut yliopiston pääasialliset hakutavat kevään toisessa yhteishaussa maaliskuussa ovat todistusvalinta ja valintakoe.

Kaikkia hakutapoja käytettäessä on haettava haluamaansa opiskelupaikkaan kevään toisessa yhteishaussa 17.3.-31.3.2021. Yhteishaku tapahtuu Opintopolku.fi-sivuston kautta.

Näyttöreittivalintaan osallistuvien täytyy lisäksi hankkia opiskeluoikeus Tampereen yliopiston avoimeen yliopistoon. Sen kautta he saavat yliopiston verkkotunnukset, joita näyttöreittikurssilla tarvitaan. Lisäksi on erikseen ilmoittauduttava ja kirjauduttava kurssille tiettyinä aikoina.

Ensimmäisenä alkaa tietotekniikan ja tietojenkäsittelytieteen opintojakso tammikuussa. Avoimen yliopiston opiskeluoikeutta on voinut hakea joulukuun alusta lähtien ja verkkotunnuksia 14.12. lähtien.

Näyttöreittihaussa vaadittavat kurssit ovat hakijoille maksuttomia.

Tampereen yliopistossa yhteiskuntatutkimukseen valitaan näyttöreitin perusteella 50 opiskelijaa ja todistuksen perusteella 51 opiskelijaa. Matematiikan ja tilastollisen data-analyysin opiskelijoiksi valitaan näyttöreitin perusteella 20 opiskelijaa. Tietojenkäsittelyn ja tietotekniikan opiskelijoiksi valitaan kaikki hakijat, jotka täyttävät hakuehdot.

Syksyllä opintojen alkaessa näyttöreitin kautta valituilla on jo suoritettuna näyttöreittijakson tuottamat opintopisteet.

Ohje näyttöreitin kautta hakemiseen

Ohjelmointi 1: Johdatus ohjelmointiin (MOOC), Verkko-opetus