Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistuvia juhlitaan perjantaina 26. toukokuuta – alumneja on jo yli 41 000

Julkaistu 23.5.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMK valmistumisjuhla 26.5.2023.
(Edit) Kevätkaudella 2023, tammi-kesäkuussa valmistuneita ja valmistuvia tutkinto-opiskelijoita juhlitaan TAMKin pääkampuksella perjantaina 26.5. kello 10 alkavassa juhlassa. Paikan päälle juhlaan on ennakkoon ilmoittautunut lähes 700 juhlavierasta. Juhlaa voi seurata myös suoran stream-lähetyksen kautta. TAMK-PIRAMK-alumnien joukko on jo yli 41 000 henkeä.

Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistuu kevätkaudella, 26.5.2023 mennessä yhteensä 635 AMK-tutkinnon ja 90 ylemmän AMK-tutkinnon suorittanutta opiskelijaa. Heistä 84 on suorittanut englanninkielisen tutkinnon. Valmistuneilla on takanaan 1,5–4,5 vuotta kestäneet opinnot, kunkin tutkinnon opetussuunnitelman mukaisesti.

Ammatillisen opettajankoulutuksen pätevyyden on kevään aikana saavuttanut 146 opiskelijaa.

Lisää tutkinnon suorittaneita tulee vielä kesäkuun aikana. TAMK julkaisee kuukausittain verkkosivuillaan niiden valmistuneiden nimet, jotka ovat antaneet luvan nimensä julkaisemiseen.

26.5.2023 valmistuneiden opiskelijoiden nimet on julkaistu TAMKin verkkosivulla.

Tutkinnot vastaavat osaajatarpeeseen

TAMKin tutkinto-ohjelmien suunnittelussa ennakoidaan jatkuvasti osaajatarvetta eri aloilla, yhdessä työelämän edustajien kanssa. Ensimmäistä kertaa jaetaan tänä keväänä todistukset Monialaisen kuntoutuksen ylemmästä tutkinto-ohjelmasta.

– Nimensä mukaisesti opiskelijaryhmä on ollut monialainen, ja se on ollut koulutuksen rikkaus. Kuntoutusteknologian, -menetelmien ja -prosessien kehittäjille on kysyntää sosiaali- ja terveysalalla, ja osa onkin jo opintojen aikana saanut uusia työtehtäviä. Osa haluaa vielä jatkaa ja täydentää opintojaan muualla, kertoo yliopettaja Marja-Leena Lähteenmäki.

Toinen uusi valmistuvien ryhmä tulee Älykkään uusiutuvan sähköenergiatuotannon ylemmästä tutkinto-ohjelmasta.

– Nyt valmistuvat henkilöt ovat sähköenergiantuotannon uusia teknologia-asiantuntijoita. Energia-alalla on käynnissä valtava murros, kun energiantuotanto ja teollisuus pyrkivät eroon kasvihuonepäästöistään. Tarvitsemme uusia teknisiä ratkaisuja, ja näitä tutkinto-ohjelmassa tarkastellaan. Tällaisia ratkaisuja ovat esimerkiksi energian varastointi, kulutusjousto ja vetytalous, sanoo yliopettaja Aki Korpela.

Vaikuttavaa osaamista jo 27 vuotta

Koko tamperelaisen ammattikorkeakouluhistorian aikana, vuodesta 1996 lähtien, Tampereen ja Pirkanmaan ammattikorkeakouluista on valmistunut yli 41 000 eri alojen ammattilaista.

Kyselytilastojen mukaan yli 80 prosentilla TAMKin tutkinnoista valmistuneista on työpaikka jo valmistumishetkellä, ja heistä 69 prosenttia jää töihin Pirkanmaalle. Vuosi valmistumisen jälkeen työpaikka on 88 prosentilla AMK- tai YAMK-tutkinnon suorittaneista. Kysytyimpiä työntekijöitä ovat sote-alan ammattilaiset, restonomit sekä rakennusmestarit ja -arkkitehdit. (Lähde: TAMK-vuosikatsaus 2022)

Monialaisen Tampereen ammattikorkeakoulun opintotarjonta kattaa 9 koulutusalaa, 60 tutkinto-ohjelmaa, ammatillista opettajankoulutusta, avoimen ammattikorkeakoulun kursseja, erikoistumis- ja täydennyskoulutuksia.

Valmistumisjuhla pääkampuksella

Valmistumisjuhla TAMKin pääkampuksen juhlasalissa alkaa perjantaina 26.5.2023 kello 10 ja kestää vajaan tunnin. Sen aikana kuullaan rehtori Tapio Kujalan ja vararehtori Sanna Wesangon puheet sekä opiskelijakunta Tamkon puheenjohtajan Linda Valleniuksen puhe. Valmistuvan opiskelijan puheen pitää LVI-talotekniikan insinööri Jarno Nevanperä. Tilaisuuden musiikista vastaavat TAMK Musiikin opiskelijat. Juhlan päätteeksi on Campusravitan kahvitarjoilu.

Juhlassa julkistetaan yhteistyökumppaneiden myöntämät stipendit, joita jaetaan 70 opiskelijalle, yhteensä yli 45 000 euron arvosta.

Kiitämme lämpimästi kaikkia lahjoittajia:
Aarre M. Mattisen säätiö
Auno ja Mauri Riutun Säätiö
Elomatic
Finn Mattssonin säätiö
Henry Fordin Säätiö
Infra Häme
Katsastustoiminnan Tukisäätiö
Kemira
Metsä Group
Metsämiesten Säätiö
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Pelastustieto, PIIPAA (Paramedic International Innovation Practice Acknowledgment Award)
Pohjois-Hämeen sairaanhoitajat
Risto Mäenpään Säätiö
Stora Enso Metsä
Suomen Ensihoitoalan Liitto
Suomen Terveydenhoitajaliitto
Talonrakennusteollisuuden Sisä-Suomen Piiri
Tampereen ammattikorkeakoulun tukisäätiö
Tampereen Insinöörit
Tehy
UPM
Valmet

Suora stream-lähetys juhlasta on päättynyt.

Saapuminen kampukselle

Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuntokatu 3/Teiskontie 33
33520 Tampere

TAMKin pääkampus + kartta

Kampuksella on meneillään rakennustöitä, minkä vuoksi suosittelemme saapumaan taloon Teiskontien puoleisen pääsisäänkäynnin kautta.

Pysäköinti juhlapäivänä on sallittu kaikilla TAMKin pääkampuksen merkityillä pysäköintipaikoilla, pois lukien numeroidut paikat. Maksullisia parkkipaikkoja löytyy mm. Taysin ja P-Kaupin pysäköintihalleista.

Lisätietoja:

johdontuki.tamk [at] tuni.fi (johdontuki[dot]tamk[at]tuni[dot]fi)
opintotoimisto.tamk [at] tuni.fi (opintotoimisto[dot]tamk[at]tuni[dot]fi)

Julkaistu 12.5.2023
Päivitetty 26.5.2023