Tampereen ammattikorkeakoululle 200 uutta aloituspaikkaa sairaanhoitajien, bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien koulutuksiin

Julkaistu 1.3.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Röntgenhoitajakoulutus saa TAMKissa yhteensä 50 lisäaloituspaikkaa.
Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala on päättänyt rahoituksesta aloituspaikkojen lisäämiseksi 15 ammattikorkeakoulussa ja seitsemässä yliopistossa. Koulutusta lisätään yhteensä lähes 41 miljoonan euron lisärahoituksella. Tampereen ammattikorkeakoulu saa lisärahoitusta 4,9 miljoonaa euroa.

Ammattikorkeakouluissa uudet aloituspaikat kohdennetaan sairaanhoitajien, bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien koulutusmäärien lisäämiseen. TAMKiin uusia aloituspaikkoja tulee yhteensä 200. Uusista aloituspaikoista 80 kohdistuu kevään 2024 yhteishakuun.

Kevään yhteishaussa sisäänottoa lisätään seuraavasti: bioanalyytikkoja 10, röntgenhoitajia 10 ja sairaanhoitajia 60. Syksyn 2024 yhteisvalinnassa lisäaloituspaikoista tulee käyttöön 120: 40 bioanalyytikkoa, 40 röntgenhoitajaa ja 40 sairaanhoitajaa.

– Tammikuussa meillä ei tavallisesti ole alkanut bioanalyytikkojen ja röntgenhoitajien koulutusta, mutta näillä lisäaloituspaikoilla ne voidaan aloittaa. Sairaanhoitajakoulutuksen tammikuun 2025 aloitukseen saadaan nyt enemmän kuin yksi ryhmällinen lisää opiskelijoita, kertoo TAMKin sosiaali- ja terveysalan johtaja Susanna Seitsamo.

– Lisäaloituspaikkoja kohdennetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti aiempaa enemmän ensikertaisille hakijoille. TAMKissa on tähän asti kohdennettu 80 % aloituspaikoista ensikertaisille. Näistä lisäaloituspaikoista vielä suurempi osa kohdistuu heille. Lisäksi valinnassa kohdennetaan lisäaloituspaikkoja aiempaa enemmän ammatillisen toisen asteen kautta opiskelemaan hakeville.

Rahoitusta vakavan osaajapulan aloille

Rahoitus uusiin aloituspaikkoihin myönnetään aloille ja alueille, joilla on vakava pula osaavasta työvoimasta. Ministeri Sari Multalan mukaan pääministeri Petteri Orpon hallitus nostaa suomalaisten koulutustasoa ja avaa nuorille uusia koulutusmahdollisuuksia. Nyt jaettava rahoitus neuvoteltiin uutena lisäpanostuksena syksyn budjettiriihessä. Tämän päätöksen myötä korkeakouluissa avautuu haettavaksi yhteensä 1886 uutta koulutuspaikkaa.

Sairaanhoitajien, bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien osalta rahoitetaan kaiken kaikkiaan 1011 aloituspaikkaa 24,8 miljoonalla eurolla.

Pirkanmaan alue on vetovoimainen väestökasvualue, jossa arvioiden mukaan ikääntyneiden määrä kasvaa tulevien vuosien aikana huomattavasti. Lisäksi nykyisen henkilöstön eläköityminen lisää henkilöstötarvetta.

– Näistä syistä on erittäin tärkeää, että alueella voidaan nyt lisäaloituspaikkojen avulla vastata terveysalan työelämän osaajatarpeeseen, Susanna Seitsamo sanoo.

Rahoituspäätökset tehtiin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen hakemusten perusteella. Rahoitus kohdistuu vuosina 2024–2026 alkaviin koulutuksiin.

– Koulutuksen toteutuksessa yhteistyö työelämän kanssa on tärkeää, sillä sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa keskimäärin kolmannes opinnoista toteutuu harjoitteluna työelämässä. Työelämän edustajat ovatkin olleet mukana valmistelemassa lisäpaikkahakemusta, sillä lisäpaikat tarkoittavat myös heille lisää harjoittelupaikkatarpeita ennen kuin opiskelijat valmistuvat heille työntekijöiksi, Seitsamo kertoo.

Lisätietoja:

Susanna Seitsamo, johtaja, sosiaali- ja terveysala, TAMK, susanna.seitsamo [at] tuni.fi (susanna[dot]seitsamo[at]tuni[dot]fi), p. 050 322 5921

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote 29.2.2024: Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala myönsi korkeakouluille lisärahoituksen uusiin aloituspaikkoihin - OKM - Opetus- ja kulttuuriministeriö

Kuva: Konsta Leppänen