Säätiöiden post doc -poolilta viisi apurahaa Tampereen yliopiston tohtoreille

Julkaistu 28.4.2023
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Säätiöiden post doc -pooliin kuuluvat säätiöt ovat jakaneet 27 tohtorille apurahoina noin 1,28 miljoonaa euroa. Poolin tehtävänä on edistää Suomen tieteen kansainvälistymistä. Rahoitusta sai viisi Tampereen yliopistossa työskentelevää tai väitellyttä tohtoria.

Säätiöt jakoivat 18. huhtikuuta yhteensä 1 275 000 euroa ulkomailla tehtävään tutkimustyöhön. Lisäksi säätiöt varasivat toisen vuoden apurahoina aikaisempien päätösten nojalla kahdeksalle tohtorille yhteensä 449 000 euroa.

Tampereen yliopistosta rahoitusta saivat:

Mikko Heino, sähkötekniikka, 18 000 euroa, myöntäjä Ulla Tuomisen Säätiö
Jussi Isokuortti, kemia, 50 000 euroa, myöntäjä Suomalainen Tiedeakatemia
Markus Klemetti, matematiikka, 50 000 euroa, myöntäjä Suomalainen Tiedeakatemia
Mira Käkönen, kehitystutkimus, 12 000 euroa, myöntäjä Jenny ja Antti Wihurin rahasto
Paula Rauhala, filosofia/käännöstutkimus, 41 000 euroa, myöntäjä Suomen Kulttuurirahasto

Poolin kevään hakukierrokselle osallistui 106 tohtoria eri puolilta Suomea, joten apuraha voitiin myöntää 25 prosentille hakijoista.

Kahdenkymmenenseitsemän hakukierroksen jälkeen jo yli 700 tohtoria on saanut poolin kautta rahoituksen vähintään yhden lukuvuoden kestävän ulkomaisen tutkimusjakson järjestämiseksi. Heistä noin kolmannes on saanut kaksivuotisen rahoituksen.

Vuodesta 2022 alkaen post doc -poolista on voinut hakea rahoitusta myös entistä lyhyemmille, vähintään puoli vuotta kestäville ulkomaisille tutkimusjaksoille. Poolin seuraava hakukierros järjestetään 15.8.–15.9.2023, jolloin jaettavana on noin 1,8 miljoonaa euroa. Haun tulokset julkistetaan marras-joulukuussa 2023.

Säätiöiden post doc -pooli perustettiin vuonna 2009. Siihen kuuluu kaudella 2022–2024 kolmetoista säätiötä, jotka ovat sijoittaneet pooliin yhteensä 3,25 miljoonaa euroa vuosittain. Mukana ovat Ella ja Georg Ehrnroothin Säätiö, Emil Aaltosen Säätiö, Alfred Kordelinin Säätiö, Liikesivistysrahasto, Päivikki ja Sakari Sohlbergin Säätiö, Suomalainen Tiedeakatemia, Suomen Kulttuurirahasto, Suomen Lääketieteen Säätiö, Svenska Kulturfonden, Svenska litteratursällskapet, Tekniikan edistämissäätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto sekä Ulla Tuomisen Säätiö.

Säätiöiden post doc -pooli