Robottikoira Tassu on korkeakouluyhteisön uusin jäsen

Julkaistu 9.11.2022
Robottikoira kumartaa yleisölle, joka katselee robottia ja ottaa siitä valokuvia.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Tampereen korkeakouluyhteisön uusin jäsen, robottikoira Tassu on kotiutunut Hervannan kampukselle. Tassu on kehitetty muun muassa kartoittamaan maastoa, keräämään turvallisesti ja tarkasti dataa sekä avustamaan ihmisiä pienimuotoisissa tehtävissä.

Tassu esiteltiin korkeakouluyhteisölle perjantaina 28.10.2022 järjestetyssä Spot Unveiling -tapahtumassa. Tapahtuman keskiössä oli Spotin nimeäminen sekä agilitykilpailu, jossa voiton nappasi jouhevimpaan tiimityöhön yltänyt joukkue. Robottikoiran on valmistanut robottiyhtiö Boston Dynamics.

Tapahtuman järjestäjinä toimivat yliopistonlehtori Aino Ahtisen luotsaama monitieteinen yhteisopetustila Robostudio, Tampereen yliopiston tietotekniikan professori Juho Hamarin vetämä Gamification Group sekä AI Hub Tampere, joka tarjoaa tukea Pirkanmaalaisille yrityksille kaikissa tekoälyyn liittyvissä kysymyksissä. Tapahtuman eteen työskentelivät tiiviisti myös vapaaehtoiset Human-Technology Interaction -opiskelijat.

Tapahtuman yleisössä tavattiin yritysten edustajia, korkeakouluyhteisön opiskelijoita ja henkilökuntaa sekä paikalle pysähtyneitä ohikulkijoita.

– Kiinnostus robotiikkaa kohtaan on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Sosiaalisten robottien kanssa oppimisen potentiaali on valtava. Robottien kanssa voidaan tehdä erilaisia luovia projekteja ja harjoitella esimerkiksi tiimityötä. Olisi hienoa, että tulevaisuudessa uudenlaisten yhteistyökuvioiden ja villien ideoiden määrä lisääntyisi entisestään, naurahtaa Ahtinen.

UNITE-hanke vie Tassun tutkimusmatkalle metsään

Korkeakouluyhteisössä Tassua hyödynnetään tällä hetkellä erityisesti Suomen Akatemian Forest-Human-Machine Interplay eli UNITE-lippulaivahankkeessa, jossa tutkitaan ihmisen, luonnon ja robotiikan välistä vuorovaikutusta.

– Tassu on meille tärkeä tutkimusväline, jonka avulla pääsemme syvällisesti tutkimaan ihmisen, robotin ja luonnon välisen vuorovaikutuksen rakentumista kohti sekä parantunutta kykyä kerätä tietoa metsistä että syvempää ihmisten luontosuhdetta, kertoo Hamari.

Sekä Ahtinen että Hamari toivovat, että Tassua hyödynnetään tulevaisuudessa myös opetuksessa yhä enenevissä määrin. User Experience in Robotics -kurssilla Spot toimii opetuksessa jo tiiviisti. Korkeakouluyhteisön jäsenet pääsevät tutustumaan robotteihin sovitusti Robostudiolla.

Robotit ovat kokeiltavissa seuraavaksi perjantaina 9.12.2022 kello 9–12 Paidiassa, Nokia-areenalla järjestettävässä avoimessa tilaisuudessa, jossa on tiedossa opiskelijoiden projekteja, User Experience in Robotics -kurssin loppuesityksiä sekä robottinäytelmä.

Juho Hamari
050 318 6861
juho.hamari [at] tuni.fi (juho[dot]hamari[at]tuni[dot]fi)

Aino Ahtinen