Hyppää pääsisältöön
Koulutus

Matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutus tarjoaa samassa paketissa diplomi-insinöörin ja opettajan pätevyyden

Julkaistu 24.2.2025
Tampereen yliopisto
Opiskelija katsoo sivulle ja istuu tuolissaan.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tampereen yliopistossa tarjottava matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutus on Suomessa ainutlaatuinen: se antaa mahdollisuuden valmistua yhdellä tutkinnolla sekä tekniikan ja luonnontieteiden diplomi-insinööriksi että matemaattisten aineiden opettajaksi. Opetustehtävien ohella valmistuneet voivat sijoittua monipuolisiin työtehtäviin esimerkiksi teollisuudessa tai tutkijana. Haku syksyllä 2025 alkavaan tutkinto-ohjelmaan käynnistyy 11. maaliskuuta.

Matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutus on kandidaattivaiheessa täsmälleen perinteistä teknis-luonnontieteellistä tutkintoa vastaava koulutus. Molemmissa koulutuksissa käydään läpi matematiikan, fysiikan ja kemian perusopintoja, minkä jälkeen opiskelija voi valita niistä itselleen sopivimman suuntauksen. 

Maisterivaiheessa opettajankoulutukseen hakeutuvat valitsevat sivuaineekseen vuoden mittaiset pedagogiset opinnot, joihin sisältyy myös opetusharjoittelu. 

Ohjelmasta valmistuneet työllistyvät tyypillisesti opettajiksi, tutkijoiksi sekä teollisuuden eri työtehtäviin. 

– Diplomi-insinöörikoulutus antaa opiskelijoille vahvan osaamisen luonnontieteiden alalta, ja se on erittäin arvostettu tutkinto esimerkiksi teollisuudessa. Tämän lisäksi opettajankoulutuksessa opitaan esimerkiksi esiintymistaitoja ja ryhmänhallintaa, jotka ovat erittäin arvokkaita taitoja riippumatta valmistuneen tulevista työtehtävistä, kertoo kemian yliopisto-opettaja, ohjelmasta itsekin valmistunut Markus Lahikainen

Tutkinto sisältää laajan kattauksen luonnontieteitä, ja monimuotoinen opetus sisältää muun muassa luentoja, laskutehtäviä, pienryhmäopetusta ja laboratoriotyöskentelyä. Opinnot kehittävät loogista päättelykykyä, syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä ja pitkäjänteisyyttä. Pedagogisissa opinnoissa opiskelu on vahvasti yhteisöllistä, ja niiden aikana tutustutaan kasvatustieteisiin ja muun muassa erilaisiin oppimis- ja opettamistapoihin. 

– Luonnontieteiden on perinteisesti sanottu selittävän, miten maailma toimii. Täydentäisin ajatusta sillä, että niiden avulla voidaan myös muuttaa maailmaa. Luonnontieteet toimivat pohjana esimerkiksi aurinkokennojen, tietoliikenneyhteyksien ja lääkeaineiden kehittämisessä. Merkityksellisyys on sisäänrakennettuna myös opettajan työhön – sen näkee käytännön työssä omin silmin joka päivä, Lahikainen toteaa. 

Kolme opiskelijaa istuvat luokassa ja opiskelevat itsenäisesti.Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto

Monipuoliset opinnot, yhteisöllinen teekkarikulttuuri ja mahtava opiskelijakaupunki 

Yksi matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutuksen nykyisistä opiskelijoista on Thao Mi Rintala, joka valmistui ylioppilaaksi Tampereen klassillisen lukion luonnontiedepainotteiselta linjalta. Thao Mi päätti hakea matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutukseen, koska häntä kiinnostivat luonnontieteet, muttei vielä suoraan tiennyt, mikä niistä eniten. Ratkaiseva tekijä oli myös mahdollisuus hankkia samalla tutkinnolla opettajanpätevyys – muussa tapauksessa olisi voinut yhtä hyvin hakeutua perinteiseen teknis-luonnontieteelliseen koulutusohjelmaan. 

Thao Mi näki yhdistelmäkoulutuksen avaavan monia uravaihtoehtoja, minkä lisäksi Tampereen korkeakouluyhteisössä oli mahdollisuus valita vapaasti poikkitieteellisiä kursseja muistakin ohjelmista. 

– Ohjelmassa sai opiskella ensimmäisenä vuonna niin matematiikkaa, fysiikkaa kuin kemiaakin, joten se oli eräänlainen lukion jatke. Fuksivuoden jälkeen sai päättää, mitä ainetta haluaa opiskella pidemmälle, ja valitsin itse matematiikan. Nyt olen viidennen vuoden opiskelija ja suoritan parhaillaan opettajan pedagogisia opintoja, Thao Mi kertoo. 

Thao Mi pitää ohjelmassa ehdottomana plussana sitä, että sen pohjalta saa täsmälleen samanlaisen teknis-luonnontieteellisen tutkinnon kuin muistakin ohjelmista valmistuneet diplomi-insinöörit. Lisäksi siinä saa etuoikeuden suorittaa opettajan pätevyyden ilman suoranaista sitoutumista opettajan ammattiin. Ovet ovat avoinna moneen suuntaan. 

– Tällä hetkellä oma haaveeni olisi saada ensin työpaikka diplomi-insinöörinä ja siirtyä ehkä myöhemmin opetustehtäviin. Pedagogisten opintojen käyminen on todella mukavaa vaihtelua muihin opintoihin verrattuna. Vertaistukea on paljon ja ohjaavilta opettajilta saa paljon yksilöllistä palautetta, jonka avulla voi kehittyä, Thao Mi sanoo. 

Thao Mille iso etu yliopisto-opinnoissa on ollut myös avoin ja moninainen opiskelijayhteisö. Hän on muun muassa teknis-luonnontieteellisen killan eli opiskelijajärjestö Hiukkasen monivuotinen hallituksen jäsen. 

– Tampere on mielestäni täydellinen opiskelijakaupungiksi, ja Hervannasta löytyy kaikki tarvittava läheltä. Täällä on sopivasti luontoa ja kaupunkia, ja liikenneyhteydet toimivat. Yliopistossa on tarjolla erilaisia tapahtumia ja kerhoja, joten kaikille löytyy varmasti oma paikkansa korkeakouluyhteisössä. Ensimmäisen vuoden opiskelijoista pidetään myös erityisen hyvää huolta, Thao Mi kehuu. 

Matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutus 

  • Haku matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutukseen (diplomi-insinööri) on avoinna 11.–25.3.2025. 

  • Opiskelupaikkoja on 32, joista 22 paikkaa on varattu ensikertalaisille. Opinnot alkavat syksyllä 2025. 

  • Lue lisää tutkinto-ohjelmasta: Matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutus 

Kirjoittaja: Tiina Leivo