Korkeakouluasiamies on linkki kunnan kehittämiseen

Julkaistu 11.5.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Asiamiehet maakunnissa
Pienet kunnat taistelevat osaavasta työvoimasta ja koulutusmahdollisuuksista. Usein pienellä paikkakunnalla syntyneet muuttavat isommille paikkakunnille, joilla on tarjota opiskelu- ja työpaikka. Miten kuntien vetovoimaa voidaan parantaa?

Tampereen ammattikorkeakoulun monialainen asiamiestiimi hakee ratkaisuja Pirkanmaan seutukuntien kehittämistarpeisiin. Usein haasteena ovat työvoiman saatavuus, uusien menetelmien käyttöönotto, yritysyhteistyö tai jatkokoulutusmahdollisuudet.

TAMKin maakuntakorkeakoulun asiamiehet Tarja Tittonen, Jussi Savolainen, Erkki Kiviniemi ja Timo Rainio ovat TAMKin paikallisia edustajia Parkanossa, Ikaalisissa, Hämeenkyrössä, Kihniössä, Mänttä-Vilppulassa, Virroilla ja Ruovedellä sekä Sastamalassa. Vuoden alussa valittujen asiamiesten tärkein tehtävä on löytää niitä kehittämisen haasteita, joiden ratkaisemiseen korkeakoulut voivat tarjota osaamistaan.

Maakunnallista vetovoimaa koulutuksella ja yritysyhteistyöllä

Korkeakouluasiamiesten tehtävistä on sovittu alueen kuntien, kaupunkien ja kehittämisyhtiöiden kanssa tehdyissä kumppanuussopimuksissa. Asiamiehet ovat tutustuneet kuntien organisaatioihin ja kiertävät alueiden yrityksissä kartoittamassa niiden tarpeita. He toimivat kiinteässä yhteistyössä kaupungin ja kuntien ylimmän johdon sekä alueen yritys- ja kehittäjätoimijoiden kanssa.

Keskusteluissa on ollut erittäin helppo päästä ideoimaan konkreettisia toimenpiteitä sekä koulutuksen että hanketoiminnan alueella, toteaa Timo Rainio.

Samalla kierroksella asiamiehet ovat tarjonneet yrityksille mahdollisuutta tulla mukaan TAMKin hankkeisiin.

Monessakin yrityksessä on oltu positiivisesti yllättyneitä, kun olemme TAMKina tarjonneet apuamme, kertoo Erkki Kiviniemi.

Vaikka asiamiehet ovat vasta aloittaneet, tulivat kuntien sote-alan haasteet esiin heti ensi metreillä. Haasteeseen tartuttiin ripeästi ja toteutettiin kunnissa osaamiskartoitus, jonka pohjalta tarjotaan lähihoitajille mahdollisuutta opiskella sairaanhoitajaksi joustavin menetelmin. Koulutusmahdollisuus koskee kaikkia sopimuskuntia.

TAMKissa maakuntakorkeakoulutoiminnasta vastaava vararehtori Kirsi Viskari kertoo, että uusilla koulutusratkaisuilla pyritään toisaalta tarjoamaan kunnassa asuville nuorille jatkokoulutuspolkuja ja toisaalta houkuttelemaan muualta uusia osaajia kuntaan.

Meidän tehtävänämme on löytää ratkaisuja alueellisiin koulutustarpeisiin, tiivistää Jussi Savolainen.

Opiskelijoille väylä yrityksiin projektien kautta

Yhtenä yhteistyömuotona maakuntakorkeakoulutoiminnassa ovat opiskelijaprojektit, joita tehdään paikallisten yritysten kanssa. Korkeakouluopiskelija voi tehdä opinnäytetyön tai projektin yritykseen ja sen jälkeen esimerkiksi työllistyä sinne. Asiamies Tarja Tittonen toteaa, että Virtain ja Ruoveden suunnalla yhteistyö on nyt käynnistynyt vilkkaasti muun muassa opiskelijaprojekteilla, jatkotoimintojen tarpeiden kartoittamisella ja toimenpiteiden suunnittelulla.

Toimiva yhteistyö alueen kuntien kanssa on ensiarvoisen tärkeää, ilman sitä tehtävässä on vaikea onnistua, tiivistää Erkki Kiviniemi.

Pirkanmaan maakuntakorkeakoulu on verkosto ja toimintamalli, jonka välityksellä Tampereen ammattikorkeakoulu tarjoaa monialaista kehittämisosaamista ja laajan valikoiman kehittämisen työvälineitä maakunnan yritysten käyttöön. Tampereen korkeakouluyhteisö avaa uusia mahdollisuuksia vahvistaa myös yliopiston roolia maakunnallisessa kehittämistoiminnassa. TAMK on vastannut maakuntakorkeakoulutoiminnasta Pirkanmaalla jo yli 10 vuotta.

Lisätietoa:

• Kirsi Viskari, vararehtori, Tampereen ammattikorkeakoulu, kirsi.viskari [at] tuni.fi, p. 040 037 6420
  • Erkki Kiviniemi, lehtori, korkeakouluasiamies Sastamala, erkki.kiviniemi [at] tuni.fi, p. 040 631 4080
  • Timo Rainio, lehtori, korkeakouluasiamies Parkano-Ikaalinen-Hämeenkyrö-Kihniö, timo.rainio [at] tuni.fi, p. 050 073 6605
  • Jussi Savolainen, lehtori, korkeakouluasiamies Mänttä-Vilppula, jussi.savolainen [at] tuni.fi, p. 040 661 2126
  • Tarja Tittonen, lehtori, korkeakouluasiamies Virrat ja Ruovesi, tarja.tittonen [at] tuni.fi, p. 050 500 4545

Teksti: Kukka-Maaria Korko

Kuva: Jaakko Saarilampi