Insta tukee lentokonejärjestelmätekniikan opetusta ja tutkimusta 200 000 eurolla

Julkaistu 20.12.2018
Insta
Insta on sitoutunut tukemaan uuden Tampereen yliopiston lentokonetekniikan opetusta. Kokonaissummaltaan lahjoitus on 200 000 euroa ja se kohdistetaan lentokonejärjestelmätekniikan opetukseen ja tutkimukseen.

Lahjoituksellaan Insta haluaa olla tukemassa opetusta, joka turvaa korkeatasoisen lentokonejärjestelmätekniikan suunnitteluosaamisen säilymisen Suomessa. Joulukuun 18. päivä tehdyn sopimuksen mukaan kokonaistuki koostuu vuosittaisista 20 000 euron lahjoituksista kymmenen seuraavan vuoden ajan.

– Tampereella on laaja ja monin tavoin kasvava ja kehittyvä ilmailualan keskus ja on hienoa, että lentokonetekniikan opetusta ja tutkimusta tarjotaan ja harjoitetaan vuodenvaihteessa aloittavassa uudessa Tampereen yliopistossa, Insta Groupin toimitusjohtaja Henry Nieminen toteaa.

– Erityisesti lentokonejärjestelmätekniikkaan liittyvä, yhteistyössä elinkeinoelämän sekä alan järjestöjen ja viranomaistahojen kanssa tehty, tutkimustyö on arvokasta, Nieminen jatkaa.

– Olemme erittäin kiitollisia Instalta saamastamme tuesta. Rahoitus auttaa meitä kehittämään ja vahvistamaan alan tutkimusta ja koulutusta. Ensi vuonna aloitamme muun muassa lentokonetekniikan pääaineopinnot ainoana Suomessa, toteaa teknisten tieteiden tiedekunnan dekaani Pauli Kuosmanen.

Insta Group on turvalliseen digitalisaatioon, automaatioon ja johtamisen ratkaisuihin keskittynyt suomalainen teknologiakonserni. Instan ilmailualan erikoisosaaminen on maailmanluokkaa ja varmistaa osaltaan myös Suomen ilmavoimien toimintakyvyn ja turvallisuuden. Insta toivoo ilmailualan kiinnostavien ja haastavien tehtävien houkuttelevan opiskelijoita ja tekijöitä myös tulevaisuudessa.

Tampereen yliopisto. Nykyinen Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyvät 1.1.2019 uudeksi Tampereen yliopisto -nimiseksi säätiöyliopistoksi. Yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa ne muodostavat uuden korkeakouluyhteisön, jonka osaamiskärjet ovat tekniikka, terveys ja yhteiskunta.

Kuvassa TTY:n dekaani Pauli Kuosmanen (vas.), Insta Groupin toimitusjohtaja Henry Nieminen, Insta ILS Oy:n toimiala- ja vastuullinen johtaja Ville Soininen, professori Kari T. Koskinen, TTY:n dekaani Mika Grundström, uuden Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala ja rehtori Mari Walls sekä TTY:n rehtori Jaakko Puhakka.

Lisätietoja:

Henry Nieminen
Insta Group Oy:n toimitusjohtaja
puh. 040 827 9622 / henry.nieminen [at] insta.fi (henry[dot]nieminen[at]insta[dot]fi)

Pauli Kuosmanen
Tampereen teknillinen yliopisto, dekaani
Puh. 050 304 5934 / pauli.kuosmanen [at] tut.fi (pauli[dot]kuosmanen[at]tut[dot]fi)