Hannele Laivuori: Pre-eklampsia on synnytysopin suuri haaste

Julkaistu 14.6.2022
Hannele Laivuori on synnytys- ja naistentautiopin professori lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa. Hänen tutkimuksensa käsittelee yleisen raskaushäiriön, pre-eklampsian, perinnöllistä alttiutta.

Laivuoren mukaan pre-eklampsiaan sairastuu kolme prosenttia raskaana olevista suomalaisista naisista ja se on tärkeä keskosuuden syy. Sairauden kehittymisen syitä ei vielä tunneta tarkasti, mutta taudin tiedetään muun muassa lisäävän äidin ja lapsen riskiä sairastua myöhemmin sydän- ja verisuonitauteihin.

Laivuori on tutkimusryhmänsä kanssa kerännyt poikkeuksellisen laajan terveystietoja ja DNA näytteitä sisältävän FINNPEC kohortin tutkiakseen perimän vaikutusta sairastumiselle.

– Kohortin keräämiseen osallistuivat kaikki Suomen yliopistosairaalat. Tutkimuksiin rekrytoitiin pre-eklampsiaan sairastuneita odottajia, heidän puolisonsa ja verrokkeja. Tutkimuksissa saimme ensimmäiset viitteet tietyistä sairastumiselta suojaavista geenimuodoista.

Tutkimusaineistolla osallistuttiin myös toistaiseksi laajimpaan pre-eklampsian alttiusgeenejä selvittävään kansainväliseen InterPregGen-hankkeeseen. Projektin tuloksena tunnistettiin sikiön perimästä ensimmäinen geenimuoto, joka lisää äidin riskiä saada pre-eklampsia.

– Pre-eklampsiasta toipuminen alkaa pian synnytyksen jälkeen, mutta sairaudella on merkitystä äidin ja lapsen myöhemmälle terveydelle. Geenitieto voi auttaa antamaan yksilöllisemmän riskiarvion ja ennaltaehkäiseviä toimia voidaan kohdentaa paremmin. Perimää tutkimalla voimme oppia paremmin ymmärtämään tämän monimuotoisen raskaushäiriön syitä.

Hannele Laivuoren yhteystiedot