Ammattikasvatuksen vuoden artikkelipalkinto Tampereen korkeakouluyhteisöön

Toimituskunta myönsi vuoden 2024 artikkelipalkinnon artikkelille Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio (AKAKK 3/2024). Artikkelin ovat kirjoittaneet Minna Seppälä Tampereen ammattikorkeakoulusta sekä Elina Kuusisto ja Minna Mäkihonko Tampereen yliopistosta.
Artikkelissa selvitetään, miten inkluusio toteutuu ammatillisessa oppilaitoksessa opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen aineistonkeruussa ja analyysissä hyödynnettiin Boothin ja Ainscow’n (2002) Index for Inclusion -mallia ja siitä suomalaiseen kulttuuriin ja kouluun soveltuvaksi käännettyä mallia (Booth ja muut, 2005).
Kyseinen malli avaa inkluusion osa-alueita laajentaen inkluusiokäsitystä koskemaan koulukulttuuria, osallistuvan opetuksen periaatteita sekä inklusiivisia käytäntöjä. Tutkimukseen osallistui 15 ammatillisen koulutuksen opettajaa, jotka olivat iältään 32–64-vuotiaita. Haastatteluaineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että inkluusion toteutumisessa oli sekä vahvuuksia että haasteita kaikilla inkluusiomallin osa-alueilla. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen inklusiivisemmaksi vaatii tuekseen arvokeskustelua ja yhteistä ymmärrystä inkluusiota tukevasta toimintakulttuurista, periaatteista ja käytännöistä. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä ammatillisen koulutuksen inkluusion ja ammatillisten opettajankoulutusten kehittämisessä.
Artikkelipalkinto, 500 euroa ja diplomit, jaettiin AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivien iltatilaisuudessa Kokkolassa 29. lokakuuta 2025.
Kirjoittaja: Heli Antila





