12.12.2023 Joulukalenteri: Keigo Higashino: Namiyan puodin ihmeet

Julkaistu 12.12.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Keigo Higashino: Namiyan puodin ihmeet. ISBN: 9789526934679. Kustantaja: Punainen silakka, 2022. Alkuteos: Namiya zakkaten no kiseki. Kääntäjä: Raisa Porrasmaa. Kuvat: Punainen silakka, Tuomo Parikka / © AsianWiki/unknown.
Namiyan puodin ihmeet on japanilainen maagista realismia edustava kirja. Riittikö tämä myyntipuheeksi? Riitti? Hyvä. Kerron kuitenkin vielä vähän lisää.

Namiyan puodin ihmeet on täydellinen joulukirja. Se on jännittävä, mystinen ja kaunis tarina. Tai oikeastaan se on kokoelma eri aikakausien tarinoita, jotka punoutuvat yhteen Namiyan sekatavarakaupan kautta.

Kirja alkaa nykyajasta, jossa japanilaiset versiot Kasper, Jesper ja Joonatanista päätyvät epäonnistuneen rosvoilun päätteeksi piilottelemaan autioon sekatavarakauppaan. Kauppa on ollut autiona pitkään, mutta yön aikana postiluukusta kuitenkin putoaa kirje, jonka kirjoittaja pyytää neuvoa hankalassa elämäntilanteessaan. Kirjeestä ja kaupasta löytyvästä vanhasta sanomalehdestä rosvoille selviää, että Namiyan puodin kauppias on aikanaan tullut kuuluisaksi vastaillessaan ihmisten huolikirjeisiin ja pulmiin. Aikansa kuluksi he päättävät vastata kirjeeseen, ja kun vastauskirje katoaa saman tien kaupan takana olevasta maitolaatikosta ja uusi kirje putoaa postilaatikosta, käy ilmi että aika kuluu kaupan sisällä hiukan eri tavalla kuin ulkopuolisessa maailmassa.

Yön aikana kolmikko ehtii vastata monen eri kysyjän kirjeeseen ja pian huomataan, että kirjeitä tulee menneisyydestä useilta eri vuosikymmeniltä, ja jotenkin avuntarvitsijat myös saavat vastauskirjeet omaan aikaansa. Kirjeenvaihto vaikuttaa sekä kysyjien että vastaajien elämään. Toisten auttaminen ja elämänohjeiden miettiminen on yllättäen aika mukavaa.

Monilla aikakausilla liikkuva tarina kulkee lukijan kannalta kuitenkin jollain tapaa miellyttävän kronologisesti. Japanilainen kulttuuri ja yhteiskunta eri vuosikymmeninä esitettiin hienosti ja kiinnostavasti. Japanilaista kulttuuria paremmin tuntevalle lukijalle kirjassa on tarjolla myös erityisiä herkkuja: esimerkiksi hiragana-merkistön käyttäminen kirjeessä kertoo kirjoittajasta tiettyjä asioita.

Namiyan puodin ihmeet loihtinut Keigo Higashino on yksi Japanin tunnetuimpia ja luetuimpia kirjailijoita. Häneltä on aiemmin suomennettu dekkarit Uskollinen naapuri (Punainen Silakka, 2020) ja Myrkyllinen liitto (Punainen Silakka, 2021). Myös tämän kirjan on kääntänyt kehuttu ja kiitetty Raija Porrasmaa suoraan japanin kielestä.

Teksti: Laura Järvinen, tietopalveluneuvoja.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta