Teatterin ja draaman tutkimuksen kaikkia opintojaksoja ei ole vuosittain opetusohjelmassa, mutta useimpia opintojaksoja voi suorittaa kurssien sijasta myös itsenäisesti tenttimällä tai kirjoittamalla esseen.
Perus- ja aineopintojen opintojaksoista vastaa ohjaaja Outi Lahtinen (outi.lahtinen@uta.fi), syventävien opintojen suorituksista professori Hanna Suutela (hanna.suutela@uta.fi).
Sekä tenttisuorituksesta että esseen kirjoittamisesta on syytä sopia hyvissä ajoin etukäteen joko vastaanotolla tai sähköpostitse.
Teatterin ja draaman tutkimuksen infopäivä, joka aloitetaan aamun fuksi-infolla klo 10-12. Iltapäivällä jatketaan yleisellä infotilaisuudella, johon kaikki tetuopiskelijat ovat sydämellisesti tervetulleita. Tätä seuravat tupaantuliaiset tetun toimistolla ja päivän päättelevät tetun ja nätyn opiskelijoiden yhteisesti järjestämät bileet.
Kaikki tämä tapahtuu osoitteessa Hämeenpuisto 28, päiväohjelma 6. kerroksessa ja iltaohjelma 7. kerroksessa.
Fuksi-info klo 10-12, tetun toimisto 6. krs.
Tetu-info klo 14-16, HS 1 eli harjoitussali 6. krs.
Tetun tupaantuliaiset 16-17, tetun toimisto 6. krs.
Tetun ja Nätyn yhteisbileet klo 17 alkaen, HS 2 eli harjoitussali 7. krs.
Teatterin ja draaman tutkimuksen peruskurssilla tutustutaan teatteriin ilmiönä sekä perehdytään tutkimuksen peruskäsitteisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin, joistaa teatteria voidaan tutkia.
Kurssi muodostuu luennoista sekä kahdesta teatterikäynnistä (todennäköisesti maanantaina 25.10. ja 27.10./2.11./4.11.) sekä oheislukemistosta. Luentokurssin lisäksi kurssin alkuvaiheessa pidetään erilliset lisäkerrat pääaineopiskelijoille (ti 7.9. klo 14-16) ja sivuaineopiskelijoille (ti 14.9. klo 14-16).
Pääaineopiskelijoiden kerta koostuu opintoihin orientoimisesta ja sisältää opiskelun käytäntöihin liittyviä asioita.
Sivuaineopiskelijoiden kerta kotitehtävineen vastaa opetussuunnitelmassa mainittua alkutenttiä ja sitä varten opiskelijat perehtyvät kirjallisuuteen, johon pääaineopiskelijat ovat tutustuneet pääsykokeen yhteydessä. Aineistoon kuuluvat Aristoteleen Runousoppi (suom. Paavo Hohti. Teoksessa Aristoteles IX. Retoriikka. Runousoppi. Helsinki: Gaudeamus, s. 157-257) sekä teoksesta Teatteriesityksen tutkiminen, toim. Pirkko Koski artikkelit Willmar Sauter: "Teatteritapahtuma. Uusia alkuja" (s. 14-29) ja Una Chauduri: "Näytelmien tilat" (s. 83-132).
Molempiin liittyy lisäksi kotitehtävä, joka palautetaan 12.10. kerralla.
Kurssikokonaisuuden suoritus muodostuu luennoista, oheislukemistosta (ilmoitetaan kurssin aikana), oppimispäiväkirjasta sekä esitysanalyysitehtävästä, joka suoritetaan ryhmätentin muodossa.
Luennot:
7.9. Teatteri, teatterintutkimus ja sen osa-alueet
14.9. Teatterintutkimuksen historiaa ja vaiheita
21.9. Esitysanalyysi: Hermeneutiikka taiteentutkimuksen lähestymistapana
28.9. Esitysanalyysimenetelmät: Semiotiikka / Hanna Suutela
5.10. Esitysanalyysimenetelmät: Fenomenologia
12.10. Esitysanalyysimenetelmät: Kriittisiä koulukuntia (feministinen, marxilainen, postkolonialistinen)
PERIODITAUKO (ei opetusta 19.10.)
26.10. Esityskeskustelu
2.11. Ryhmätentti
9.11. Ryhmätentti
16.11. Palautetunti
Kurssin tavoitteena on perehtyä teatteri-instituution rakenteisiin ja toimijoihin sekä tutustua teatterin ja yhteiskunnan suhteita koskevan tutkimuksen peruskäsitteisiin. Kurssi koostuu asiantuntijavierailuista, aloitus- ja päätösluennoista sekä oheiskirjallisuudesta. Vierailuluennot esittelevät erilaisia teatterikentän toimijoita ja työympäristöjä yksilöllisistä ja omakohtaisista näkökulmista. Aloitus- ja päätösluennot esittelevät luentokurssin kokonaiskehyksen, tavoitteet ja suoritustavat.
Tehtävät: Luentopäiväkirja + loppuessee
Oheiskirjallisuus: Ilmoitetaan kurssin alussa.
6.9. Teatteri ja yhteiskunta: käsitteitä ja teoreettisia lähestymistapoja. Kurssin käynnistys. (Outi Lahtinen): Aiheen, työskentelytavan ja suoritusmuotojen esittely, tehtävien asettaminen.
13.9. Hanna-Leena Helavuori: Esittävän taiteen kenttä: rakenteet, rahoitus ja tulevaisuuden haasteet
20.9. Vierailija
27.9. Vierailija
4.10. Vierailija
1.11. Vierailija
8.11. Katsaus yleisötutkimukseen (Outi Lahtinen). Kurssin yhteenveto.
Opintojakso toteutetaan lukupiirimuotoisena, mikäli vuoden 2010-11 proseminaariin osallistuvista useilta puuttuu suoritus tästä opintojaksosta (opetussuunnitelman 2009-2012 mukaan A1, opetussuunnitelman 2007-2009 mukaan A2) ja riittävän moni heistä haluaa osallistua jakson suorittamiseen lukupiirissä (min. 3).
Tähän lukupiiriin otetaan vain vuonna 2010-11 proseminaariin osallistuvia opiskelijoita, joilta puuttuu suoritus opintojaksosta A1.
Proseminaarissa perehdytään tutkimuksen tekemisen periaatteisiin ja käytäntöihin kirjoittamalla itsenäinen tutkimuksen luontoinen teksti, seminaariesitelmä, joka viimeistellään eli laajennetaan ja korjataan noin 20-sivuiseksi kandidaatin tutkielmaksi.
Seminaariesitelmä rakentuu prosessissa, johon kuuluvat omina vaiheinaan tutkimussuunnitelman laatiminen ja kehittely sekä loppuvaiheessa työn opponoiminen. Seminaarin alussa perehdytään tutkimuksen tekemisen peruskäsitteisiin ja lähteisiin kirjoittamalla referaatti teoksesta Hirsjärvi - Remes - Sajavaara : Tutki ja kirjoita sekä esittelemällä yksi kansainvälinen alan (teatterin, draaman ja/tai esitystutkimus) julkaisu.
Olennainen osa proseminaarisuoritusta on tieteellisen keskustelun harjoittaminen. Tieteellistä keskustelua harjoitellaan seuraamalla muiden seminaarilaisten töiden etenemistä aktiivisesti kommentoiden ja opponoimalla yksi seminaariesitelmä.
Proseminaarisuoritus edellyttää ryhmän työskentelyyn sitoutumista ja läsnäoloa tapaamiskerroilla.
Ennen proseminaarin alkua opiskelijalla on oltava suoritettuna perusopinnot sekä aineopintojen opintojakso A1.
Koska tapaamisten sisältö osaltaan muodostuu osallistujien töiden käsittelystä, seminaaritapaamisten lukumäärä on riippuvainen osallistujien lukumäärästä. Pääsääntöisesti seminaarin aikataulu muotoutuu seuraavasti:
1. periodi
8.9. Käynnistys, tehtävät, omat aihepiirit
15.9. Tutkielman tekemisestä, palautetaan referaatit
22.9. Teoria, metodi ja tieteellinen päättely
29.9. Kv-julkaisujen esittely
6.10. Ensimmäiset tutkimussuunnitelmat
13.10. Kirjoittamisesta
2. periodi
27.10. Toiset tutkimussuunnitelmat
3.11. Toiset tutkimussuunnitelmat
10.11. (Toiset tutkimussuunnitelmat)
17.11. Ei tapaamista
24.11. Ei tapaamista
1.12. Keskeneräiset työt
8.12. Keskeneräiset työt
15.12. Keskeneräiset työt
3. periodi
12.1. Opponoinnista
19.1. Kahden esitelmän käsittely
26.1. Kahden esitelmän käsittely
2.2. Kahden esitelmän käsittely
9.2. Kahden esitelmän käsittely
16.2. Kahden esitelmän käsittely
23.2. Kahden esitelmän käsittely
4. periodi
Seminaariesitelmän viimeistely kandidaatintutkielmaksi. Viimeinen palautuspäivä 13.4.
Kun kandidaatin tutkielmaksi viimeistelty seminaariesitelmä on palautettu, opiskelija voi ilmoittautua kypsyyskokeeseen. Kypsyyskoe järjestetään tavallisessa tiedekuntatentissä ja siihen ilmoittaudutaan kuten muihinkin tentteihin. Kypsyyskoe arvioidaan sisällöllisesti oppiaineessa ja kielen osalta kielikeskuksessa, molemmat arvioinnit tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Seminaariesitelmä arvioidaan asteikolla 1-5.
TETU S3 Draaman analyysi ja tulkinta III 5 OP
Suoritusohje zeitKleist - harjoitukset, esitykset ja seminaari
Zeitgeist on saksankielinen ilmaus, joka tarkoittaa ajan henkeä. Zeitgeistilla tarkoitetaan jonkin aikakauden kulttuurillista ja älyllistä ilmapiiriä. Ilmausta käyttivät ensimmäisinä Johann Gottfried Herder ja muut saksalaiset romantikot, mutta yleisimmin sen tunnetaan Georg Wilhelm Friedrich Hegelin historianfilosofian yhteydestä. Bernd Heinrich Wilhelm von Kleist (18. lokakuuta 1777 - 21. marraskuuta 1811) oli saksalainen näytelmä- ja romaanikirjailija sekä runoilija. Kleististä sanottiin hänen olleen ihmismielen tuntija, realisti sekä oivaltaja. Hän kuvasi ihmismielen monia kerroksia taitavasti, luoden uusia näkökulmia perinteisiin näkemyksiin. Hänen teoksiaan on muun muassa: Rikottu ruukku (Der zerbrochene Krug), joka on edelleen eräs Saksan näytelmätaiteen historian menestyksekkäimpiä komedioita.
zeitKleist -seminaari 13. ja 15. lokakuuta 2010Paikka: Teatterimonttu, Tampereen yliopiston päärakennuksen D-siipi, Kalevantie 4, Tampereen yliopisto
Järjestäjä: Teatterin ja draaman tutkimus, Tampereen yliopisto
Ke 13.10.
09.15 - 10.00
Havaintoja esityksen zeitKleist työprosessista
Haastateltavana zeitKleist -esityksen työryhmää.
Haastattelijana Hanna Suutela, teatterin ja draaman tutkimuksen professori
10.15 - 11.00
Kleist Suomessa
Hanna Suutela
Lounastauko
12.15 - 13.45
Kleist ja aikalaisdraama
Riitta Pohjola, FT Näytelmäkulma
19.00 -22.30
Näty: zeitKleist
Ohj. Hanno Eskola
Teatterimonttu
Pe 15.10.
9.15 - 10.00
Lähtökohtia Kleistiin
Jarkko Toikkanen, FT Tampereen yliopisto
10.00 - 10.45
Über das Marionettentheater
Jarkko Toikkanen
Lounastauko
12.15 - 13.45
zeitKleist esitysanalyysi ja keskustelu
Hanna Suutela
14.00 - 17.30
Näty: zeitKleist
Ohj. Hanno Eskola
Teatterimonttu
Lisätietoja:
Noora Honkanen
noora.honkanen@uta.fi
+358 40 190 40 88
Teatterin ja draaman tutkimus
Taideaineiden laitos
33014 Tampereen yliopisto, FINLAND
Suoritukseen kuuluvat KAIKKI seuraavat (ne eivät siis ole vaihtoehtoja vaan toisiaan täydentäviä):
1) zeitKleist -esityksen harjoituksien seuraaminen yhteensä 16 tunnin verran + harjoituspäiväkirjan kirjoittaminen. Kaikki harjoitukset tapahtuvat Teatterimontussa ja kaikki harjoitukset ovat avoimia. Seuratuista harjoituksista kirjoitetaan harjoituspäiväkirjaa.
Harjoitusaikataulu:
Ma 13.9. klo 15-20
Ti 14.9. klo 10-14 ja 16-20
Ke 15.9. klo 10-14 ja 16-20
To 16.9. klo 10-14 ja 16-18
Pe 17.9. klo 10-14 ja 16-18
Ma 20.9. - Pe 24.9. klo 10-14 ja 16-20
Ma 27.9. - Pe 1.10. klo 10-14 ja 16-20
Ma 4.10. - To 7.10. klo 10-14 ja 16-20
Pelkkä harjoitusten seuraaminen ei sinällään tuota opintopisteitä, vaan vasta näkemänsä reflektoiminen harjoituspäiväkirjassa on opintosuoritus.
2) Osallistuminen zeitKleist -seminaariin 13.10. sekä 15.10. klo 9.15 -13.45 sekä molempina päivinä zeitKleist -esitysten seuraaminen. Esitykset ke 13.10 klo 19.00 ja pe 15.10 klo 14.00. Seminaarin luennoista kirjoitetaan luentopäiväkirja osaksi harjoituspäiväkirjaa. Seminaarin tarkempi aikataulu ja luennoitsijat ilmoitetaan myöhemmin.
3) Luetaan alla olevassa listassa olevat kolme näytelmää, joista kirjoitetaan analyysit osaksi harjoituspäiväkirjaa. (Näytelmien lukukappaleet taideaineiden laitoksen kirjastosta viikosta 35 alkaen.) Lisäksi luetaan listassa mainitut Goethen romaanit.
- Kleist: Rikottu ruukku
- Büchner: Woyzeck
- Goethe: Vaaliheimolaiset
- Goethe: Nuoren Wertherin kärsimykset
- Schiller: Kavaluus ja rakkaus
Draama-analyyseissä tavoitteena on keskittyä aihepiireihin, jotka näyttäytyvät olennaisina dramaturgisen prosessin kannalta (juoniselostukset eivät palvele tätä tehtävänantoa). Tarkoitus on lukea oheiskirjallisuus, yllä olevat kolme näytelmää ja kaksi romaania, ja analysoiden reflektoida niitä harjoituspäiväkirjassa sekä nitoa niiden herättämiä ajatuksia zeitKleistin ja Kleistin maailmaan.
4) Luetaan kolme artikkelia, sekä kirjoitetaan niistä pohdiskelevat referaatit osaksi harjoituspäiväkirjaa. Artikkelit löytyvät taideaineiden laitoksen kirjastossa sijaitsevasta kansiosta luku- ja kopiointikappaleineen.
- Paul de Man, Esteettisen Formalisointi: Kleistin "Marionettiteatterista". Nuori Voima 5-6/ -03
- On the Marionette Theatre, by Heinrich von Kleist. Translated by Idris Parry Löytyy myös verkosta http://www.southerncrossreview.org/9/kleist.htm
- Carlson, Marvin 1984. "Germany to Hegel" teoksessa Theories of the Theatre. A Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present. Cornell University Press, Ithaca and London.
5) Perehdytään Hanno Eskolan tekstiin zeitKleist. Luku- ja kopiointikappaleet löytyvät taideaineiden laitoksen kirjastosta viimeistään viikolla 37. Tekstistä kirjoitetaan näytelmäanalyysi osaksi harjoituspäiväkirjaa.
Seminaaripäivien sekä harjoitusten läsnäolot pakolliset.Jokainen osio on 1 op arvoinen. Vajaita suorituksia ei arvioida.
Suosituspituuksia harjoituspäiväkirjan laatimiseen:
Harjoituksista kirjoitettujen havainnointitekstien suosituspituus 1-2 sivua / 4 tuntia.
Luentopäiväkirjan suosituspituus on 1-2 sivua/luento.
Näytelmäanalyysin suosituspituus on 3 sivua/näytelmä.
Artikkelireferaattien suosituspituus on 1-2 sivua/ artikkeli.
Kaikki osiot liitetään osaksi harjoituspäiväkirjaa. Harjoituspäiväkirjan pituudeksi tulee siis kaikkiaan noin 33 - 48 sivua. Tulee kuitenkin muistaa, että harjoituspäiväkirja suoritusmuotona ei vastaa vaativuudeltaan esseetä.
Kurssisuoritus on laskettu vallitsevien op-mitoitusten mukaan, joissa
5op = 133,3 t työtä = 5 kirjaa / 24 t kontaktiopetusta + 1 - 3 t itsenäistä opiskelua per opetustunti + lisätehtäviä.
Huomioitavaa on, että "kirja" yllä olevassa kaaviossa tarkoittaa tieteellistä tekstiä, ei kaunokirjallisuutta.
Kongressiattasea
TETU S1/S2/S4/S6, 5 op
Teatteri ja teoria: Kansallisuus - Eurooppa
Kurssi koostuu Prospero -kollokvion luennoista, TeaTSin syyspäivien luennoista sekä artikkelilukupaketista ja opintopiirien kokoontumisista.
Suoritusohje:
1)PROSPERO KOLLOKVIO - PROSPERO's 1st COLLOQUIUM
20.10. - 23.10.2010 Tampereen yliopistolla
http://t7.uta.fi/fi/events/events.php?cat=2&item=146
Nelipäiväinen tapahtuma, jossa kurssille osallistujat kuuntelevat luennot ja kirjoittavat niistä opintopäiväkirjaa. Suosituspituus 1-2 sivua/luento. Tarkempi aikataulu ja ohjelma ilmoitetaan myöhemmin.
2) TeaTS Teatterintutkimuksen seuran syyspäivä 19. 10. 2010, Tutkivan teatterityön keskus, seminaarisali Hämeenpuisto 28 D.
Yksipäiväinen tapahtuma, jossa kurssille osallistujat kuuntelevat luennot ja kirjoittavat niistä opintopäiväkirjaa. Suosituspituus 1-2 sivua/luento. Tarkempi ohjelma ja aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
3) Lukupiiri
Kurssin suorittajat muodostavat lukupiirejä, joissa on 2-6 opiskelijaa. Jokainen osallistuja valitsee 1 tai useamman artikkelin (osallistujamäärästä riippuen), jonka esittelee muille. Kaikki osallistujat lukevat oman artikkelinsa lisäksi myös muiden valitsemat eli kaikki lukevat kaikki 6 artikkelia. Lukupiirin kokoontumisista ja artikkelien esittelyistä jokainen osallistuja laatii raportin, joka palautetaan luentopäiväkirjojen yhteydessä.
Artikkelilista:
Wilmer, S.E. 2008 "The Development of National Theatres in Europe in the Eighteenth and Nineteenth Centuries" teoksessa Wilmer, S.E. (edited by) National Theatres in Changing Europe. Palgrave Macmillan, New York.
Carlson, Marvin 2008 "National Theatres: Then and now." teoksessa Wilmer, S.E. (edited by) National Theatres in Changing Europe. Palgrave Macmillan, New York.
Kruger Loren 2008 "The National Stage and the Naturalized House: (Trans)National Legitimation in Modern Europe" teoksessa Wilmer, S.E. (edited by) National Theatres in Changing Europe. Palgrave Macmillan, New York.
McConachie. Bruce 2008 "Towards a History of National Theatres in Europe" teoksessa Wilmer, S.E. (edited by) National Theatres in Changing Europe. Palgrave Macmillan, New York.
Koski, Pirkko 2008 "Justification as National Throughout Changing Times: The National Theatre of Finland" teoksessa Wilmer, S.E. (edited by) National Theatres in Changing Europe. Palgrave Macmillan, New York.
Reinelt, Janelle 2008 "The Role of National Theatres in an Age of Glabalization" teoksessa Wilmer, S.E. (edited by) National Theatres in Changing Europe. Palgrave Macmillan, New York.
Reinelt, Janelle 2001 "Performing Europe: Identity Formation for a 'New' Europe" teoksessa Mäkinen, Helka, Wilmer, S.E. & Worthen, W.B. (eds.) Theatre, History, and National Identities. Helsinki University Press, Helsinki.
Artikkeleista lukukappaleet löytyvät taideaideiden laitoksen kirjastossa sijaitsevasta kansiosta.
4) Kurssin päätös 2.11. klo 12-15
Teatterin ja draaman tutkimuksen toimistolla
Hämeenpuisto 28, 6 krs. (Näty)
Keskustelua Prospero kollokviosta, TeaTS:in syyspäivistä sekä lukupiirityöskentelystä.
Kurssisuoritukset palautetaan 25.11.2010 mennessä professori Hanna Suutelalle.
Teatterin tutkimuksen seuran syyspäivä
Tutkivan teatterityön keskus Seminaarisali
Hämeenpuisto 28 , Tampere
Tiistai 19.10.2010
10.30 - 11.15 What Kind of Ideas Are Guiding Choreographic Work? - Conceptualising Choreography Since 1960s
Kirsi Monni Tanssitaiteen professori Teak
11.15 - 12.00 Turkan teatterin yhteiskunnallinen retoriikka tulkittuna Kenneth Burken courtship-käsitteen kautta.
Janne Tapper FM
Lounastauko
13.00 - 13.45 Siirtymän paikat ja esittämisen strategiat 80-luvulla
Marja Silde FM
13.45 - 14.30 Havaintoja ja ajatuksia Teakin tutkimushankkeesta Näyttelijäntyö ja nykyaika Hanna Suutela Teatterin ja Draaman tutkimuksen professori
Kahvitauko
15.00 - 15.45 Yhteiskunnallisen kamppailun näyttämö - Linnan-Smedsin Tuntematon sotilas ja vastaanotto
Jussi Ojajärvi FT
16.00 - 18.00 Seuran syyskokous
TETUP3 Draaman analyysi ja tulkinta I, 5 op
Tiistaisin 12-14, Outi Lahtinen
Draaman analyysi ja tulkinta I ?kurssi muodostuu lukupiiriosuudesta, joka suoritetaan ajalla 26.10.2010-11.1.2011, sekä luentokurssista, joka on ajalla 11.1.-22.2.2011. Lukupiirin aikana opiskelijat tutustuvat näytelmiin pienryhmissä. Jokaisesta pienryhmätapaamisesta tuotetaan raportti moodle-alustalle, missä myös jatketaan keskustelua näytelmistä.
Luentokurssilla perehdytään sekä näytelmäkirjallisuuden historiaan että draamatekstin analyysiin ja tulkintaa.
Kurssisuoritus muodostuu lukupiirin aikana tehdyistä näytelmäesittelyistä ja moodle-keskusteluun osallistumisesta sekä luentokurssin päätteeksi kirjoitetusta näytelmäanalyysista.
Kurssi tutustuttaa opiskelijan nykyaikaisen teatterin eri taidemuotojen takana vaikuttaviin ja aktuaalisesti olemassa oleviin esiintymiskäytäntöihin. Kurssi läpikäy eurooppalaisen teatterin esiintyjää koskevaa lähihistoriaa, teoriaa, harjoitteita ja käytäntöjä. Tarkoitus on perehdyttää opiskelija oman kokemuksen kautta esitysanalyysin valmiuksien hankkimiseen.
TETUP3 Draaman analyysi ja tulkinta I, 5 op
Tiistaisin 12-14, Outi Lahtinen
Draaman analyysi ja tulkinta -luentokurssilla perehdytään sekä näytelmäkirjallisuuden historiaan että draamatekstin analyysiin ja tulkintaa.
Kurssisuoritus muodostuu lukupiirin aikana tehdyistä näytelmäesittelyistä ja moodle-keskusteluun osallistumisesta sekä luentokurssin päätteeksi kirjoitetusta näytelmäanalyysista.
Syventävien opintojen seminaari on väljästi osallistujiensa aiheiden mukaisesti määrittyvä teemaseminaari. Se kokoontuu keskiviikkoisin osallistujamäärän edellyttämällä tiheydellä, ei kuitenkaan useammin kuin kerran viikossa. Seminaarin aikana laaditaan tutkimussuunnitelma, perehdytään yhteisesti teoria-aineistoon, kirjoitetaan ja esitellään oma seminaariesitelmä ja opponoidaan yksi esitelmä. Syventävien opintojen seminaarin tavoitteena on kehittää opiskelijan teoreettista ja metodologista osaamista tutkielman tekemisessä.
TETUA6(A2/S4) Kuratointi ja historiografia: TTT 110 v.
Suoritusmuoto: Harjoituskurssi, jonka aikana käsikirjoitetaan ja rakennetaan Tampereen työväen teatterin aulatiloihin juhlavuoden teemanäyttelyt (Kellariteatteri: naiskirjailijat; Vanha päänäyttämö: näyttelijöitä vuosien varrelta; Suuri näyttämö: teatterin ammattilaiset / esityksen taustatekijät). Kurssiin sisältyvät luennot 12 t, näyttelyiden käsikirjoittaminen ja rakentaminen ryhmätöinä sekä kirjallinen lopputyö suoritusvaihtoehdon mukaan:
TETUA6: Portfolio
TETUA2: Essee
TETUS4: Essee
Luennot:
Elissa Määttänen / TTT 2t: TTT 110 v. juhlavuosi ja sen näyttelyt
Minna Viklund / TTT 2t: asiakastyö & tilojen käyttö
Hanna Suutela / TETU: 2 t, opintopiiri arkistoaineistot + 2t, TTT historiankirjoituksessa
Pälvi Laine (Sanna Brander) / Teatterimuseo: 2t, arkistoaineistojen käyttö - teoria + 2t, TTT:n arkisto, ohjaus
Ohjaus: Elissa Määttänen / TTT & Outi Lahtinen / TETU
Aika: 4. periodi 8.3.- 13.5./ 29.8. (näyttelyiden avajaiset lukuunottamatta Kellariteatteria/naiskirjailijat, joka avataan jo keväällä jos mahdollista)
Kurssin käynnistys 8.3. klo 10-13, paikka ilmoitetaan 7.3. (Vaihtoehdot: TTT/ tetun toimisto siis joka tapauksessa Hämeenpuistossa.)
Muiden luentojen ja Teatterimuseo-vierailun aikataulu ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Kurssille valitaan max 10 opiskelijaa, TETUA6-suorittajilla on etusija, opintojaksojen A2 ja S4 suorittajia otetaan mukaan jos paikkoja jää. Katso suoritustapojen eroavaisuudet kurssikuvauksesta.
Intensiivikurssi:
TETUA2 (TETUS2) Jouko Turkan Teatterikorkeakoulun kauden yhteiskunnallinen kontekstuaalisuus.
Luentosarja tarkastelee 1980-luvulla Suomessa aktualisoituneen maailmankuvallisen siirtymän merkityksiä ja niiden ilmenemistä teatterissa käyttäen esimerkkitapauksena Jouko Turkan Teatterikorkeakoulun kautta vuosina 1982-1985. Luennoissa tutkitaan, miten teatteriin vaikuttavat taloudelliset ja teknologian kehitykseen liittyvät prosessit sekä yhteiskunnan legitimaatiokehitys ja tieteellisen maailmankuvan muutokset. Se pohtii, miten teatteri luo tiedostamatta tai tiedostetusti yhteiskunnallisen neuvottelun tilan esittämällä muutostaan sekä luomalla esityksessä näkökulman, jolla on performatiivista vaikutusta yleisöön ja joka tuo esille muun yhteiskunnan tuottamista poikkeavia merkityksiä. Kurssilla opitaan käyttämään uuden retoriikan, systeemiteorian ja sosiologian malleja teatterin teoskontekstin rajat ylittävien nykyesityksen praksiksen tason muotojen tulkintaan.
Luennot:
ma 11.4. klo 15-18 ti 12.4. klo 15-18 ke 13.4. klo 16-19 to 14.4. klo 15-18 pe 15.4. klo 15-17 Luentojen aiheet: 1) Kontekstuaalisen tulkinnan käsitteet ja teoriat. Turkan kausi ja uusi kapitalismi I. 2) Turkan kausi ja uusi kapitalismi II: työelämän esitys. 3) Turkan kausi ja Kenneth Burken courtship-teoria. 4) Turkan kausi ja systeemiteoreettinen maailmankuva: epätasapaino- ja heilahdus-käsitteet. 5) Turkan kausi ja systeemiteoreettinen maailmankuva II: tuotantorakenteen muutos + kertaus.
Kuunnelmia käsikirjoittamaan!
Kurssin tavoitteena on tutustua radiokuunnelman dramaturgiaan ja käsikirjoittamiseen, oppia kuunnelman tuotantoprosessi ennakkosuunnittelusta toteutukseen, tutustua ohjaajan, näyttelijän ja äänisuunnittelijan näkökulmiin sekä tehdä hyviä kuunnelmakäsikirjoituksia, joista osa toteutetaan kuunnelmaksi ja esitetään mm. YLEssä, Radio Moreenissa ja Radiofestivaaleilla.
Jakso toteutetaan yhteistyössä Tamkin taiteen ja viestinnän ja yliopiston teatterin- ja draaman tutkimus opiskelijoiden kanssa.
Loppusuoritus opintojaksoon TETUA6: Työskentelyraportti n. 6-8 s., jossa tarkastellaan omakohtaisesti läpikäytyä kuunnelmakäsikirjoittamisen prosessia. Palautetaan sähköpostitse ohjaaja Outi Lahtiselle.
Alustava aikataulu ja aiheet:
To 10.3. klo 17.00-18.30 Radioteatterin linjauksia: millaisia kuunnelmia halutaan? Soila Valkama, dramaturgi, YLE
To 17.3 klo 16.30-18.30 Kuunnelman käsikirjoittaminen Mari Mörö,kirjailija
To 24.3 klo klo 16.30-18.30 Käsikirjoituksesta esitykseksi - miten ohjata kuunneltavaksi ? Helka-Maria Kinnunen, ohjaaja, käsikirjoittaja, näyttelijä
To 31.3. klo klo 16.30-18.30 Äänisuunnittelu kuunnelmissa Ari Koivumäki
To 7.4 klo 16.30-18.30 Kuunnelmanäytteleminen ja ohjaus Ola Tuominen
To 14.4. (varaudu 3-4 h käsittelyyn aikavälillä klo 9-21) tekstien dramatisointi
To x.5 klo 16.30-18.30 valmiiden tekstien arviointi, kuunnelmien tuotannon suunnittelu
Oheismateriaalina Moodle-toteutus, Tamkin kirjastossa Finlaysonilla olevat kuunnelmat ja kirjallisuus: Weston, Judith Näyttelijän ohjaaminen. Helsinki : Nemo, 1999, David Sonnenschein: Sound Design, Michael Wiese Productions, 2001, Äänipää-sivuston kuunnelmaan liittyvät osuudet (http://www.aanipaa.tamk.fi)
Opetuspaikka ja - aika: 10.3 alkaen torstai-iltaisin klo 17.00 -18.30 TTVO:n tiloissa Finlaysoninkatu 7, ?Teatterissa?, koulun toisen kerroksen kahvion vieressä.
Ilmoittautuminen kurssille viimeistään ensimmäisellä tapaamiskerralla eli to 10.3.2011
lisätiedot: Ari Koivumäki (ari.koivumaki@tamk.fi) p. 050 590 9312