Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelmaan kuuluvien opintokokonaisuuksien vastuuopettajat
Kasvatustieteiden syventävät opinnot: apulaisprofessori Mari-Pauliina Vainikainen
Matematiikan aineenopettajan koulutus (Aikama): yliopisto-opettaja Jaska Poranen
Tutkimusmenetelmäopinnot
Kandidaatin tutkintoon sisältyvät menetelmäopinnot tulee olla suoritettuna ennen syventävien menetelmä- ja tutkielmaopintojen aloittamista. Kandidaatintutkielman osalta työ on oltava jätettynä tarkastusprosessiin.
Pro gradu -tutkielmaseminaarin aloittaminen ei ole sidottu syventävien menetelmäopintojen suorittamiseen, mutta spesiaalikurssit kannattaa tehdä silloin, kun ne ovat oman tutkielmaprosessin kannalta optimaalisia. Monet syventävien opintojen menetelmäkurssit on suunnattu tiettyyn tutkielmaprosessin vaiheeseen, esim. haastattelujen tekemiseen tai laadullisen aineiston analyysiin, mutta myös yleisempiä kursseja järjestetään.
Tutkimusmenetelmäopintoihin sisältyvät:
KASSM1 Syventävä metodologia 4 op
KASSM2 Eriytyvä syventävä tutkimusmenetelmäkurssi 3 op
KASSM3 Eriytyvä syventävä tutkimusmenetelmäkurssi: Metodologinen essee 3 op
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti on avoinna 18.9.2017-17.8.2018.
Kirjatentissä tentitään 3 kirjaa seuraavista vaihtoehdoista:
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY. Oppimateriaalit
TAI
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana.
Filander, K. & Vanhalakka-Ruoho, M.2009. Yhteisöllisyys liikkeessä. Kansanvalistusseura.
TAI
Toom, A., Onnismaa, j. & Kajanto, A. (toim.) 2008. Hiljainen tieto: tietämistä, toiminta, taitavuutta. Kansanvalistusseura.
Welton, M. 2005. Designing the just learning society. Niace
TAI
Wenger-Trayner, Etienne, Fenton-O'Creevy, Mark, Hutchinson,Steven, Kubiak,Chris & Wenger-Trayner, Beverly (eds.) 2015. Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, identity, and knowledgeability in practice-based Learning. Routledge. Saatavissa myös e-kirjana.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Alternative book exam in English is available between 18.9.2017-17.8.2018.
KASSO5-opintojakson voi suorittaa elo-syyskuussa osallistumalla konferenssiavustajana EARLI 2017 -konferenssiin (www.earli2017.org). Ilmoittaudu avustajaksi erillisen linkin kautta (https://www.lyyti.in/earli2017assistants). Suorituksen edellytyksenä on raportin (3-5 sivua) kirjoittaminen konferenssin aikana kuulluista omasta näkökulmasta kiinnostavista esityksistä, postereista tai keynote–luennoista. Valitse raportille temaattinen otsikko ja kirjoita siihen liittyvistä konferenssissa esitellyistä tutkimuksista ja niiden tuloksista. Pohdi erityisesti saatujen tulosten käyttöä tai soveltamisesta oppimisen ja opetuksen kehittämiseen institutionaalisessa koulutuksessa tai sen ulkopuolella.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Kirjatentin kirjallisuus:
1. Bransford, J.D., Brown, A. L., & Cocking, R.R. (1999) How People Learn Brain, Mind, Experience, and School. Washington, D.C.: National academy press.
Kirjan voi ladata kokonaan kirjaston kautta tai suoraan: http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309070368
2. Kolme artikkelia journalista: Teaching and Teacher Education tai lehdestä, jonka nimessä on yhtenä osana sana “teaching”
Valitse artikkelit oman kiinnostuksesi mukaan.
3. Kolme artikkelia journaleista, joissa tarkastellaan identiteettiä tai oppimista. Hae hakusanoilla “identity” tai “learning”.
Ilmoita artikkelien bibliografiset tiedot vastuuopettajille ennen sähköiseen tenttiin ilmoittautumista.
KASSO5 course module can be made in August-September 2017 by participating the EARLI2017 conference as a student volunteer (see www.earli2017.org). Register as a volunteer at https://www.lyyti.in/earli2017assistants.
You are required to write and submit a thematic report (3-5 pages) of the most interesting studies presented as papers, posters or keynote speeches during the conference. Choose a title, summarize shortly the studies with references and discuss particularly the practical implications of the studies in developing teaching and learning in schools, other institutions, or outside.
Enrolment through TEE8 Evaluation and Quality of Teaching, Learning and Education
Enrolment through TEE8 Evaluation and Quality of Teaching, Learning and Education
Korvaa KASSO7-kurssin.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: essee
Esseen suoritus aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Jari Eskolan graduseminaariin yhdistetty KASSM2-kurssi.
Enintään 20 opiskelijaa.
Metodologisen esseen tarkoituksena on vahvistaa pro gradu-tutkielman tekijän metodologista osaamista jollakin metodologisella osa-alueella ja tarjota mahdollisuus oman tutkielman metodologisten pohdintojen syventämiseen. Esseessä tutkielman tekijä reflektoi oman pro gradu -tutkielman metodisia kysymyksiä ja valintoja. Reflektoivalla otteella tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että valittua aihetta (esim. laadullisen tutkimuksen luotettavuus tai lasten tutkimisen eettiset kysymykset) pohditaan eri mahdollisuuksia punniten kirjallisuuden ja omien pro gradu -tutkielman laatimiseen perustuvien kokemusten perusteella. Esseen tarkoituksena on tukea pro gradu -työskentelyä ja esseestä voi osan (noin 2/3) sisällyttää tutkielmaan. Esseen aihe sovitaan yhdessä pro gradu -tutkielman ohjaajan kanssa.
Esseen pituus on noin 5000 sanaa. Parityönä gradun tekevät laativat joko erilliset esseet tai yhden yhteisen, noin 7500 sanan laajuisen esseen. Lähdekirjallisuutena tulee esseessä hyödyntää uusinta tutkimusmetodista kirjallisuutta vältellen perus- ja aineopintotason teoksia (kuten Eskola & Suoranta, Tuomi & Sarajärvi tai KvaliMOTV). Varsinaisten menetelmäteosten lisäksi lähteinä voi hyvin käyttää sopivia tutkimusartikkeleita. Lähteistä (10–20 kpl) vähintään puolet on oltava muita kuin suomenkielisiä. Lähteiden etsinnän voi aloittaa esimerkiksi kirjaston e-kokoelmasta löytyvästä Sage Research Methods -portaalista.
Essee palautetaan ohjaajan toiveen mukaisesti joko pdf-muotoisena sähköpostin liitetiedostona tai paperiversiona. Ohjaaja arvioi työn ja antaa siitä palautteen valitsemallaan tavalla. Suositeltava ajankohta esseen laatimiselle on, hieman aiheesta riippuen, tutkielmaseminaarin toinen lukukausi.
Kontaktiopetus: ryhmä- ja yksilötapaamiset yht. 6 t.
Enintään 16 opiskelijaa.
Pedagoginen harjoittelu kestää koko lukuvuoden. Jakson laajuus on 10 op (270 h), joka sisältää:
Seminaari 22 t
Opetusharjoittelu 16 t
Havainnointi 26 t
Lukupiiri 30 t
Opetushallinnon lainsäädännön opinnot, luennot 8 t
Itsenäinen työskentely 168 t
Opiskelijat, jotka suorittavat opintojakson lukuvuonna 2017-2018, on valittu keväällä 2017.
Edeltävät opinnot:
kasvatustieteiden perus- ja aineopintoihin kuuluvat harjoittelujaksot sekä kandidaattitutkinnon opinnäyte oltava suoritettuina.
Projektisuunnitelma palautettava e-lomakkeella viimeistään 5.11.2017.
NettiOpsussa viimeistään su 17.9.2017 mennessä. HUOM! Täytä myös e-lomake ko. päivään mennessä!
Harjoittelun korvaaminen on mahdollista opiskelijalle, jolla on ennestään kasvatus- tai koulutusalan työkokemusta. Työsuhteen tulee olla pituudeltaan vähintään kolme kuukautta ja työsuhteen päättymisestä saa olla kulunut korkeintaan viisi vuotta. Korvaavaa harjoittelua ei voi koota erilaisista lyhyistä työsuhteista.
Lue ohjeet harjoittelun korvaamiseen liittyen.
Jos olet aikeissa suorittaa syventäviin opintoihin sisältyvän elokas-opiskelijoiden harjoittelujakson vaihtoehtoisella esseesuorituksella, ilmoittaudu NettiOpsussa su 17.9.2017 mennessä ja täytä tämän lisäksi e-lomake 17.9.2017 mennessä. Lomakkeen pohjalta esseesuorituksen vastuuopettaja saa tarvittavat tiedot aiemmasta kasvatus- ja koulutusalan työkokemuksestasi.
Esseen palautuspäivä on pe 8.12.2017.
Huom! Ilmoittautuminen kasvatuksen, opetuksen ja oppimisympäristöjen opintosuunta 1 (Sinkkonen Hanna-Maija) -ryhmään päättyy jo 4.10.2017!
EDUssa kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon suorittaneet opiskelijat, jotka jatkavat opintojaan maisteriopintoihin, ilmoittautuvat valitsemansa maisteriopintojen opintosuunnan mukaiseen ryhmään (max. 25 opiskelijaa/ryhmä).
Opinstosuuntakohtaiset ryhmät käynnistyvät aikaisintaan periodissa II.
Elokas-opiskelijat voivat korvata KASS1-jakson osallistumalla Mentor ry:n järjestämään mentorointiohjelmaan ja palauttamalla siitä oppimispäiväkirjan tiivistelmän (3-5 sivua). Lisätietoja mentorointiohjelmasta antaa Liina Löytty (Loytty.Liina.M@student.uta.fi).
Tiivistelmä palautetaan yliopisto-opettaja Armi Kurkikankaalle 31.1.2018 mennessä.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Enintään 20 opiskelijaa.
Opintojaksolla käsitellään seuraavia asioita: Millainen kirjoittaja olen? Millainen on eettinen tutkimusteksti? Miten teoria ja empiria taipuu vuoropuheluksi? Miten päästään tutkimuksen dokumentoinnista argumentoivaan tekstiin? Mikä on havainnollistamisen tehtävä tutkimustekstissä ja miten eri tavoin sitä voi tehdä? Mikä tekee kvalitatiivisesta tutkimustekstistä ainutkertaisen? Miksi tulokset ja johtopäätökset esitetään yleisellä tasolla
yhdessä teorian avulla yhteiskunnallis-kulttuurisessa kontekstissa ja kasvatustieteen katsannosta? Miten analyysi ja päättely vaikuttavat tutkimustekstin kirjoittamiseen? Oman tekstin reflektointi ja palautteen antaminen.
Learning by doing: Opettajan alustukset sekä niihin liittyvät harjoitukset yksilö- ja ryhmätyönä oppitunneilla. Opetusmateriaali jaetaan opintojaksolla.
Enintään 20 opiskelijaa.
Ilmoittautuminen tammikuussa 2018 alkaviin graduryhmiin su 3.12.2017 mennessä. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä
- gradusi aihepiiri (ryhmät muodostetaan teemoittain)
- mahdollisesti jo sovittu graduohjaaja (Rissanen, Toiviainen tai Vainikainen)
- parityönä tehtävän gradun työparin nimi
EDUssa kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon suorittaneet opiskelijat, jotka jatkavat opintojaan maisteriopintoihin, ilmoittautuvat valitsemansa maisteriopintojen opintosuunnan mukaiseen ryhmään (max. 25 opiskelijaa/ryhmä).
Elokas-opiskelijat voivat korvata KASS1-jakson osallistumalla Elokkaan mentorointiohjelmaan ja palauttamalla siitä oppimispäiväkirjan tiivistelmän (3-5 sivua). Tiivistelmä palautetaan yliopisto-opettaja Armi Kurkikankaalle.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Kirjatentissä tentitään 2 kirjaa seuraavista:
Kaikille yhteinen teos:
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (eds.) 2002. Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer.
Lisäksi toinen näistä julkaisuista:
Räsänen, R. & San, J. (eds.) 2005. Conditions for Intercultural Learning and Co-operation. FERA.
tai
Jokikokko, K. 2010. Teachers' intercultural learning and competence. Acta Universitatis Ouluensis (114). http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263705/isbn9789514263705.pdf
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 8.1.2018-17.8.2018.
Tentittävä kirjallisuus (4 teosta):
Marko Kuuskorpi. Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. Turun yliopisto. 2012. Saatavilla verkossa: http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/76724/vaitoskirja2012Kuuskorpi.pdf
Hannele Niemi, Jari Multisilta (toim.) Rajaton luokkahuone. PS-Kustannus. 2014. Saatavilla yliopiston kirjastossa painettuna ja e-kirjana.
Jean D.M. Underwood and Lee Farrington-Flint. Learning and the E-Generation. John Wiley & Sons. 2015. Saatavilla yliopiston kirjastossa e-kirjana.
Rupert Wegerif. Dialogic: Education for the Internet Age. Routledge. 2013. Saatavilla verkossa: http://www.rupertwegerif.name/uploads/4/3/2/7/43271253/deiaproofs24thoct12.pdf
Optionally: Electronic exam 18 September 2017 - 17 August 2018.
Study materials in electronic exam:
1. Bransford, J.D., Brown, A. L., & Cocking, R.R. (1999) How People Learn Brain, Mind, Experience, and School. Washington, D.C.: National academy press. http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309070368
2. Three articles in the journal Teaching and Teacher Educationor or in some other journal including the word "teaching". Select the articles according to your own interest.
3. Three articles in the journals dealing with the identity or learning. Search for with entries "identity" or "learning".
Inform the teachers of the bibliographic information of articles before enrolling on electronic exam.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen (luennot ja lukupiirityöskentely), teoreettinen essee.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Option 2: Written exam.
Electronic exam is available 25.10.2017 - 17.8.2018.
Kirjatentissä tentitään 3 kirjaa seuraavista: / Choose three (3) of the following books:
Davis, B. (ed.). 2005 or 2009. The Essentials of School Leadership.
Henderson, J. G. (ed.). 2015. Reconceptualizing curriculum development. Inspiring and informing action. New York & London: Routledge
Hilty, E. B. (ed.). 2011. Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop.
Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J. (ed.). 2013. Researching Leadership in Early Childhood Education. Tampere: Tampere University Press.
Mäki, K. & Palonen, T. (toim.). 2012. Johtamisen tilat ja paikat. Aikuiskasvatuksen 50. vuosikirja. Vantaa: Hansaprint (available only in Finnish)
Woods, P. 2005. Democratic leadership in education
Suoritusvaihtoehto 1: luennot ja kirjallisuus
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu.
Suoritusvaihtoehto 2: kirjallisuus
(kirjatentin vastaanottaja yliopisto-opettaja Leila Saros)
Tähän vaihtoehtoon sisältyy:
(1) Abbott
(2) Raatikainen
(3) joko (a) Raunio, (b) Töttö tai (c) Varto
(4) joko (a) Hallamaa ym., (b) Kuula tai (c) Lagström ym.
Kirjallisuus suoritetaan sähköisenä tenttinä aikavälillä 1.8.2017-17.6.2018. Kirjatenttivaihtoehdolla opintojakson suorittavat eivät ilmoittaudu kurssille NettiOpsun kautta, vaan suoraan sähköiseen tenttiin.
Opintojaksolla perehdytään design-tutkimuksen lähestymistapaan ja tutkimusotteeseen. Opintojaksolla toteutetaan oppimiseen tai opetussuunnitelmaan liittyvä design-prosessi, joka tapahtuu yhteistyössä ryhmän ja käytännön toimijoiden kanssa.
Haastatteluihin perustuvan tutkimuksen suorittaminen. Kurssilla tutustutaan haastatteluaineiston hankintaan, sen käsittelyyn ja analyysiin. Opiskelijat tekevät kurssilla ”mikrotutkimuksen” käyttäen haastattelua aineistonkeruumenetelmänä ja analysoimalla hankkimansa aineiston.
Enintään 30 opiskelijaa.
Kurssilla käsitellään ymmärtämisen ja tulkinnan kysymyksiä hermeneuttisessa viitekehyksessä. Tarkastellaan, millaisiin ontologisiin, epistemologisiin ja metodologisiin valintoihin hermeneutiikka liittyy sekä millaisia tutkimuksia sen piirissä voi toteuttaa. Tutustutaan tulkinnan, ymmärtämisen ja merkityksenannon yleisiin perusteisiin. Luetaan erilaisia tekstejä ja harjoitellaan systemaattista merkityksen tulkintaa. Opiskelija voi halutessaan tulkita kurssilla omaa aineistoaan.
Kurssi etenee opettajan alustusten, niihin liittyvien harjoitusten ja keskustelujen varassa. Oppitunneilla tehdään yksilö- ja ryhmätöitä. Opetusmateriaali jaetaan opintojaksolla.
Enintään 30 opiskelijaa.
Seuraavat opinnot tulee olla suoritettuina ennen KASLOH4B-kurssille ilmoittautumista:
kasvatustieteiden perus- ja aineopintoihin kuuluvat harjoittelujaksot (perusharjoittelu A ja B sekä laaja-alaistava harjoittelu) sekä kandidaatintutkielma.
Projektisuunnitelma palautettava e-lomakkeella viimeistään 27.3.2018.
Seminaari II: Suoritettujen projektien esittely syksyllä 2018.
Suunnitteluseminaarit: ryhmä 1 to 25.1.2018 klo 16-20 (Virta 113) ja ryhmä 2 to 5.4.2018 klo 16-20 (Virta 112) ja kaksi samansisältöistä arviointiseminaaria syksyllä 2018
Harjoittelutukioption hakeminen vuodelle 2018 tehdään NettiOpsussa 14.12.2017 mennessä.
Harjoittelusta ja harjoittelutukioption hakemisesta kerrotaan tarkemmin harjoitteluinfossa ke 22.11.2017 klo 15.00-16 (Virta, ls. 114). Mikäli et pääse mukaan harjoitteluinfoon, tutustu sen jälkeen julkaistavaan esitykseen.
Vuodelle 2018 harjoittelutukioption saaneille opiskelijoille lähetetään tammikuussa 2018 harjoittelun moodlealueen kautta erillinen kutsu harjoittelun suunnitteluseminaariin.
Työnjako harjoitteluasioissa:
- Leena Pohjasmäki, harjoittelutuen hakeminen ja harjoittelusopimukset
- Mirka Räisänen, harjoittelun vastuuopettaja, harjoitteluseminaarit, portfolio ym.
Ilmoittaudu harjoitteluesseetä tekemään su 7.1.2018 mennessä ja täytä myös samaan päivään mennessä e-lomake, jonka löydät opetusohjelmatiedoista.
Lue ohjeet harjoittelun korvaamiseen liittyen.
Jos olet aikeissa suorittaa syventäviin opintoihin sisältyvän elokas-opiskelijoiden harjoittelujakson vaihtoehtoisella esseesuorituksella, ilmoittaudu NettiOpsussa 7.1.2018 mennessä ja täytä tämän lisäksi e-lomake 7.1.2018 mennessä. Lomakkeen pohjalta esseesuorituksen vastuuopettaja saa tarvittavat tiedot aiemmasta kasvatus- ja koulutusalan työkokemuksestasi.
Esseen palautuspäivä on ma 23.4.2018.
YKT6.6.3 Nuorisotutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä: Nuoret ja yhteiskunnallinen muutos
Opintojaksolla käsitellään ajankohtaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä
ja muutostrendejä nuorten näkökulmasta. Opintojakso suoritetaan alla ilmoitettuina ajankohtina klo 12-15 järjestettävistä vierailuluennoista, itsenäisestä työskentelystä sekä loppuesseestä.
Perjantai 12.1.2018: Nuorten osallisuus ja nuorisotyö
Perjantai 9.2.2018: Nuoret ja työelämä
Perjantai 9.3.2018: Nuoret, globalisaatio ja rodullistavat käytännöt
Perjantai 6.4.2018: Nuoret, kansalaisuus ja liittyminen yhteiskuntaan
Perjantai 4.5.2018: Nuoret mediakaupungissa
Ohjelma 9.3.2018
12.00-12.15 Päivi Honkatukia & Kirsi Pauliina Kallio: Opening of the seminar
12.15-13.00 Derek Ruez: Queer migrations and the publicly intimate politics of integration
13.00-13.45 Kirsi Pauliina Kallio: Leading refugee lives together: Familial agency as a political capacity
13.45-14.00 Coffee break
14.00-14.45 Magdalena Rek-Woźniak: Intergenerational inequalities and generational conflict in Poland - sociocultural and political contexts
14.45-15.15 Commentary by Päivi Honkatukia and discussion
15.15 Ending of the seminar
Ohjelma 6.4.2018
Miten yhteiskunnalliset muutokset heijastuvat suomalaisten nuorten maailmaan ja millaisia ilmenemismuotoja ne saavat? Seminaarin tavoitteena on koota yhteen tutkijoita, jotka ovat kiinnostuneita nuorista yhteiskunnan toimijoina; heidän asemastaan ja mahdollisuuksistaan, ajatuksistaan, asenteistaan ja identiteeteistään nopeasti muuttuvassa maailmassa.
12.00-12.15 Tervetuloa ja seminaarin tarkoitus (Eerika Finell & Päivi Honkatukia)
12.15–13.00 Eerika Finell: Nuoret ja kansalliset symbolit – Miten kansallisten symbolie merkitykset muuttuvat pääkaupunkiseudun nuorten keskuudessa?
13.00–13.45 Kari Saari: Kansalaisuuden nuoret miksologit: Suomi - Venäjä -kaksoiskansalaisuus asemana, toimintana ja identiteettinä
13.45-14.00 Kahvitauko
14.00–14.45 Eeva Luhtakallio: Ujoja ääniä, nöyrää melua? Nuorten sitoumukset poliittiseen Suomessa.
14.45-15.30 Anneli Portman: Miten olisi Minun Silmin Sinun Silmin: demokratiakasvatusta Helsingin kouluissa
Vaihtoehtoinen suoritustapa: essee
Esseen suoritus aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: essee
Esseen suoritus aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Vastuuopettaja: yliopisto-opettaja Hanna Hjelt
Optionally: Essay
between 18 September 2017 - 17 August 2018
Teacher: University Teacher Hanna Hjelt
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Enintään 20 opiskelijaa.
Ilmoittaudu e-lomakkeella syksyllä 2018 tai tammikuussa 2019 alkaviin kasvatustieteiden tutkinto-ohjelman pro gradu -seminaareihin viimeistään su 27.5.2018.
Lisätietoa mm. alkavista graduryhmistä.