Opintojaksojen vastuuopettajat, kevät 2017:
Perusopinnot
HISP1 Johdatus historiantutkimukseen: Ville Vuolanto (Avoin yliopisto Aino Katermaa)
HISP2 Euroopan muotoutuminen: Katariina Mustakallio
HISP3 Uuden ajan alun murroksia: Marko Nenonen
HISP4 Modernisoituva yhteiskunta: Tanja Vahtikari
YKYYHT5 Verkostoitunut maailma: Minna Harjula (avoin yliopisto: Aino Katermaa)
Perusopintokokonaisuudesta vastaavat ja kokonaismerkinnän antavat yliopistonlehtorit. Avoimen yliopiston osalta Aino Katermaa.
Aineopinnot
HISA1 Menetelmäopinnot
A1a Historian tutkimusprosessi ja historiantutkijan etiikka: Sari Katajala-Peltomaa
A1b Valinnaiset menetelmäopinnot: Ville Vuolanto
HISA2 Historiantutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä
Sukupuoli ja perhe: Sari Katajala-Peltomaa
Talous ja teollisuus: Kari Teräs
Kriisit ja jälleenrakennus: Pia Koivunen
Kulttuurien kohtaaminen: Katariina Mustakallio
Uskonto, tiede ja maailmankuva: Marko Nenonen
Terveys ja ympäristö: Pirjo Markkola
Kaupunki: Pia Koivunen
HISA3 Historian erityisala ja praktikum: Tanja Vahtikari
HISA4: Kandidaattiseminaari ja kandidaatintutkielma: kandidaattiseminaarista vastaava opettaja
Aineopintokokonaisuudesta vastaavat ja kokonaismerkinnän antavat yliopistonlehtorit. Avoimen yliopiston osalta Aino Katermaa.
Kaikille YKY:n uusille opiskelijoille yhteiset tilaisuudet
Ti 23.8. klo 9-11, Linna ls. Väinö Linna
- historian tutkinto-ohjelma, logopedian tutkinto-ohjelma
Ma 29.8. klo 9-11, päätalo ls. D10a
- yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma, sosiaalityön tutkinto-ohjelma, filosofian tutkinto-ohjelma, psykologian tutkinto-ohjelma
Tutkintoni ja opiskelun käytännön asiat
(tilaisuus järjestetään kaksi kertaa samansisältöisenä, uudet opiskelijat osallistuvat tutkinto-ohjelmittain)
Ma 24.10. klo 8.15-10, päätalo ls. D10a
Opintojen suunnittelu, HOPS
Suoritustapa: Opiskelija osallistuu luennoille sekä ryhmätyöskentelyyn. Lisäksi hän tekee lähdekriitiikkitehtävän sekä kirjoittaa esseen (Ohjeet annetaan 1. luentokerralla.)
Kurssille otetaan 40 opiskelijaa. Etusija historian tutkinto-ohjelman opiskelijoilla. Huom! Mikäli sinut hyväksytään kurssille, muttet osallistu opetukseen, sinun tulee perua ilmoittautumisesi viimeistään pe 2.9 ilmoittamalla asiasta sähköpostitse kurssin vastuuopettajalle. Mikäli et osallistu opetukseen etkä peru kurssipaikkaasi tai keskeytät kurssin, suorituksesi arvioidaan arvosanalla hylätty.
Luentokurssi on tarkoitettu ensisijaisesti vain tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille.
Opintojaksossa perehdytään keskeisiin yhteiskunnallisiin ja kulttuurillisiin ilmiöihin Euroopassa antiikista uuden ajan alkuun. Opintojaksossa tarkastellaan temaattisesti antiikin maailman muotoutumista ja muuntumista sekä keskiaikaisen Euroopan syntyä ja historiallista kehitystä uuden ajan alkuun asti. Opintojakso keskittyy eurooppalaiseen traditioon ja identiteettiin, joka yhdistyy laajempaan maantieteelliseen perspektiiviin.
Kurssilla ”Tampereen teollistumisen paikat ja tarinat” tutkitaan teollisuuskaupungin muuttumista pitkällä aikavälillä kaupungissa sijainneiden suurimpien teollisuuslaitosten näkökulmasta. Syksyllä 2016 keskitytään ajanjaksoon 1820–1917 ja keväällä 2017 vuosiin 1918–2000.
Tarkoituksena on perehdyttää opiskelijat historiantutkimuksen erilaisiin aineistoihin: Tilastoihin, narratiivisiin lähteisiin, karttoihin, kirjallisuuteen, valokuviin ja muistitietoon. Kurssille tulevat opiskelijat perehtyvät jokainen yhden tamperelaisen tehtaan tarinaan, ja laativat siitä esityksen, sekä yhdistävät esitykseen erilaisista lähderyhmistä löydettyjä dokumentteja.
Kurssi ei sisällä tenttiä tai luentopäiväkirjaa vaan sillä pääsee itse tutkimaan ja kirjoittamaan sekä saa palautetta omista teksteistään.
Kurssi sisältää luentoja mm. kaupungin ja kaupunkilaisten historiasta. Arkistovierailujen kautta päästään lähteiden äärelle. Pääpaino on kuitenkin tekemällä ja tutkimalla oppimisessa.
Kurssi tekee yhteistyötä Vapriikin kuva-arkiston ja Tampereen kaupungin arkiston ja Tampereen yliopiston Kansanperinteen arkiston kanssa, joiden arkisto- ja kuvamateriaalit ovat kurssilaisten käytössä.
Kurssille otetaan max. 15 opiskelijaa. Yhteiset kokoontumiset 1 periodissa ma klo 12–14 (5.9-17.10.2016), jonka jälkeen harjoitustyön viimeistely ohjatusti 25.11 mennessä. Näin kurssille tulisi 6 kahden tunnin kokoontumista ja yksi pidempi iltapäivän (n. 4 tuntia, alustava päivämäärä 26.9, voi vielä muuttua) ekskursio arkistoihin yhdistettynä historiakävelyyn vanhoilla tehdasalueilla eli yhteensä n. 16 tuntia läsnäoloa.
Kurssin ilmoittautuminen alkaa ma 15.8 ja päättyy to 1.9.
Kurssilla Suomalainen, kansainvälinen kaupunki – matkalla Virtuaali-Viipurissa perehdytään kaupunkihistoriallisen tutkimuksen lähestymistapoihin, kaupungistumiseen, kaupungin arkeen ja juhlaan, elinkeinoihin, kulttuuriin ja kaupungin asukkaisiin, kaupunkikuvaan ja kaupunkirakenteeseen käyttämällä esimerkkiaineistona Viipurin kaupunkia 1800-luvun lopulta nykypäivään, ja erityisesti 1920- ja 1930-luvulla.
Voit määritellä itse, mihin osa-alueeseen Viipurissa haluat omassa kurssityössäsi keskittyä. Kurssi ei sisällä tenttiä eikä luentopäiväkirjaa, sen sijaan kurssilla tuotetaan sisältöjä Tampereen Ammattikorkeakoulun Rakennustekniikan osaston VirtuaaliViipuri 1939 hankkeeseen, joka on Viipurin kaupungin pienoismallin pohjalta toteutettu 3D-mallinnus internetissä.
Sisältö ja suoritustapa
Kurssi on kahden periodin mittainen. Ensimmäinen periodi sisältää 3–4 luentoa, joilla perehdytään VirtuaaliViipurin ideaan ja rakenteeseen, kaupunkihistorialliseen tutkimukseen ja Viipurin erityiseen menneisyyteen suomalaisena ja kansainvälisenä kaupunkina. Kurssityöt käsitellään toisen periodin aikana. Kurssityönä voi laatia joko yksin tai parin kanssa yhden laajemman tai 2–3 suppeampaa Viipuri-tekstiä. Opiskelijoita ohjataan lähdeaineiston, Viipuri-kirjallisuuden ja kuva-aineiston käytössä.
Kurssilla perehdytään historiantutkimuksen menetelmiin keskustellen ja kirjoittaen. Kokoontumiset
rakentuvat vierailevan tutkijan valitseman teoreettisen tai metodologisen artikkelin ympärille.
Opiskelijat lukevat artikkelin ennen kokoontumista ja kaksi heistä pitää siitä 15–20 minuutin
alustuksen teemojen pohjustukseksi. Kurssi etenee keskusteluvetoisesti ja kaikilta opiskelijoilta
edellytetään aktiivista osallistumista. Vastuuopettajan lisäksi vieraileva tutkija osallistuu
pohdintoihin aiheen asiantuntijana. Opiskelijat kirjoittavat oppimispäiväkirjan, jossa he pohtivat
keskustelun antia ja artikkelin sisältöä linkittäen teemoja mahdollisesti myös omiin
tutkimusaiheisiinsa ja kiinnostuksen kohteisiinsa.
Kurssi on tarkoitettu opintojaan aktiivisesti edistäville opiskelijoille, jotka ovat suorittaneet vähintään praktikum-kurssin.
Kurssi alkaa 1.9., jolloin sovitaan työnjaosta ja tehtävistä. Pakollinen läsnäolo!
Kurssin ohjelma
1.9. Aloitus: Kokoontuminen, työnjako, taustoittava tehtävä
15.9. Ville Vuolanto: Hermeneutiikka
22.9. Ville Kivimäki: Kokemus
29.9. Stephanie Olsen: History of Emotions
6.10. Pirjo Markkola: Sukupuoli
13.10. Timo Vilén: Verkostot
20.10. Onerva Alanen: Poliittinen retoriikka
10.11. Risto Turunen: Digitaaliset ihmistieteet
17.11. Mikko Kemppainen: Fiktiivisyys
24.11. Johanna Annola: Biografia
HUOM! 8.9., 27.10. ja 3.11. ei luentoa.
Suoritustapa (5 op):
– Pakollinen osallistuminen 20 h
– 8-9 artikkelia, à ~20 liuskaa, yht. ~160 liuskaa
– Lyhyt taustoittava tehtävä
– Pareittain tehtävä alustus
– Oppimispäiväkirja perustuen sekä keskusteluihin että lukemistoihin, 2-3 liuskaa per kerta, yhteensä 15-20 sivua
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Nykyisessä suomalaisessa ja länsimaisessa keskustelussa Venäjä näyttäytyy usein arvoiltaan erilaisena ja uhkaavana ”toisena”. Venäjän koettu ”toiseus” ja Venäjän-pelko, russofobia ja ryssäviha, eivät ole kuitenkaan millään tapaa uusia ilmiöitä eikä edes suomalainen erikoisuus. Tarinoita Venäjän poikkeavuudesta ja vieraudesta on Euroopassa liikkunut jo uuden ajan alussa. Silti Euroopan ja Venäjän suhteiden historiaa ei pidä ymmärtää ainoastaan keskinäisen kyräilyn värittäminä: länsimaissa on ajoittain vallinnut myös todellisen Venäjä-innostuksen, russofilian, kausia.
Kurssilla tarkastellaan länsimaissa ja erityisesti Suomessa vallinneita mielikuvia Venäjästä eri aikakausina sekä näiden mielikuvien muutosta ja kehitystä. Kurssilla opiskelijat tutustuvat myös toiseuden sekä viholliskuvan käsitteisiin ja pääsevät soveltamaan niitä erilaisten aikalais- ja nykyaikaisten lähteiden tulkinnassa.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille syyslukukauden 2016 verkkokursseille alkaa 15.8.2016 klo 12.00 ja päättyy 15.9.2016 klo 12.00.
Ohjeita verkkokursseille ilmoittautumiseen
Huom! Tampereen yliopiston opiskelijat suorittavat kurssin 5 op laajuisena.
Kurssilla perehdytään sukupuolen merkityksiin tekniikan historian tutkimustraditiossa. Kurssin tavoitteena on oppia, miten erilaiset teknologiat kantavat ja saavat sukupuolittuneita merkityksiä eri ajassa, paikassa ja kulttuurissa. Sukupuolen ja eri teknologioiden suhdetta problematisoidaan yhteisissä verkkokeskusteluissa ja itsenäisesti suoritettavissa kirjallisissa opintotehtävissä. Kurssilla luetaan sekä suomen- että englanninkielisiä artikkeleita. Yhteisen verkkokurssiosion päätteeksi kukin kirjoittaa 2op laajuisen esseen jostain kurssin teemoista.
Kurssi alkaa 3.10.2016 ja yhteinen verkkokurssiosio kestää viisi viikkoa. Opettaja ilmoittaa esseen palautuksen aikataulun kurssilla.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille syyslukukauden 2016 verkkokursseille alkaa 15.8.2016 klo 12.00 ja päättyy 15.9.2016 klo 12.00.
Ohjeita verkkokursseille ilmoittautumiseen
Huom! Tampereen yliopiston opiskelijat suorittavat kurssin 5 op laajuisena.
Kurssilla perehdytään brittiläistä ja yhdysvaltalaista tuotantoa oleviin elämäkertaelokuviin 1960-luvulta lähtien, jolloin genre alkoi monipuolistua ja kehittyä modernimpaan suuntaan.
http://historia.utu.fi/verkko-opetus/lukukausi.php?kurssi=271&lukukausi=27
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille syyslukukauden 2016 verkkokursseille alkaa 15.8.2016 klo 12.00 ja päättyy 15.9.2016 klo 12.00.
Ohjeita verkkokursseille ilmoittautumiseen
Huom! Tampereen yliopiston opiskelijat suorittavat kurssin 5 op laajuisena.
Ryhmässä keskustelemme ajankohtaisesta tutkimuksesta, sekä osallistujien tutkielmien, esseiden, artikkeleiden ja muiden työpaperien (kuten kandidaatintöiden) eri versioista. Kirjareferaateilla ja esitelmillä on myös mahdollista suorittaa opintopisteitä eri kokonaisuuksista sopimuksen mukaan. Silloin tällöin tapana on ollut myös järjestää illanistujaisia, näyttely-, kirjasto- ja teatterikäyntejä ja jopa opintomatkoja.
Ryhmä kokoontuu keskiviikkoisin klo 16-18 seminaarihuoneessa Pinni B3077. Seuraa tiedotusta lisätietoja saadaksesi - ryhmän moodle-alueen tunnuksia saa vetäjiltä (laita sähköpostia).
Mukaan voi ja kannattaa liittyä jo opintojen alkuvaiheessa. Kyseessä on avoin akateeminen keskustelu- ja oppimisympäristö. Mukana on ollut niin ensimmäisen vuoden opiskelijoita, kandidaatintöiden tekijöitä kuin myös jatko-opiskelijoita ja tohtoreita.
Kevään 1. tapaaminen torstaina 23.2. klo 14.15: Ghislaine van der Ploeg esittelee piirtokirjoitusten käyttöä erityisesti antiikin sosiaalihistorian, perheen ja sosiaalisten suhteiden tutkimuksen kannalta. Tilaisuus on englanninkielinen. Samalla lyödään lukkoon kevään ohjelma.
Uuden ajan alun ryhmä on uuden ajan alun (n. 1500-1800) teemoihin ja tutkimusongelmiin keskittyvä ryhmä. Kaikki opiskelijat ja jatko-opiskelijat sekä varttuneemmatkin tutkijat, jotka haluavat keskustella aikakauden kysymyksistä, ovat tervetulleita tapaamisiin.
Ryhmällä on oma Moodle-alue, jonka jäseneksi pääsee ottamalla yhteyttä ryhmän vetäjään. Moodlesta selviää myös kokoontumisten tarkempi aikataulu.
The aim of the course is to examine, how ideas of identity are created, reinforced and modified in European history. This question will be studied from different viewpoints and time periods. The focus will be on the questions of language, politics and religion. These questions will be examined in different time periods and topics. Students will learn to use key concepts concerning European identity in history. Course takes place in web-based international and local study groups.
Prerequisites:
Students are required to have access to the Internet and possess elementary computer skills. They must be able to communicate in English, in writing.
Learning outcomes:
* acquire an understanding of different definitions of the concept of identity in history
* acquire an in-depth knowledge of a specific topic concerned with identity in history
* obtain insights into additional topics concerned with identity in history
* acquire an in-depth knowledge of a specific theme related to identity in history
* obtain insights into additional themes related to identity in history
* obtain the capability to comprehend and share specific points of view regarding identity in history and to use the communication and knowledge sharing skills that support it.
Competences:
* acquire awareness of and respect for points of view deriving from other national or cultural backgrounds
* obtain skills in problem identification and solving
* obtain skills in communication and knowledge sharing
* obtain skills in communicating in a foreign language
* acquire a concern for quality
* become acquainted with the pedagogical tools of e-Learning
acquire an ability to use computer and internet resources and techniques
Registration for the course start on August 15. at 12.00 and ends on September 15. at 12.00.
In this text seminar we will go through Adam Smith's Theory of Moral Sentiments. The text is available in the moodle page, the password is Sentiments. (Check out also the course in moral psychology 26-29.9)
28.9. Introduction
12.10. Part I: Of the propriety of action 11-77
2.11. Part II: Of merit and demerit; or, of the objects of reward and punishment 78-127
16.11. Part III Of the foundation of our judgments concerning our own sentiments and conduct, and of the sense of duty 128-208
30.11. Part IV Of the effect of utility upon the sentiment of approbation & Part V Of the influence of custom and fashion upon the sentiments of moral approbation and disapprobation 209-247
7.12. Part VI Of the character of virtue 248-312
15.12. Part VI Of systems of moral philosophy 313-405 (NB: not 14.12).
Active participation in seminars, typically 3 ECTS, with extra reading 5 ECTS.
Kurssilla suoritetaan useita pienempiä kirjoitustehtäviä joiden deadline on kurssin aikana. Lisäksi kursiin liittyy laajempi lopputyö.
Läsnäolo luennoilla on pakollinen.
Kurssilla tutustutaan keskiaikaiseen kronikkaan tutkimuskohteena. Kronikat ovat tutkijalle kiehtovia ja haasteellisia tekstejä, jotka sisältävät monenlaisia ajallisia ja paikallisia kerrostumia sekä kerronnan lajeja. Faktan ja fiktion välinen raja mielletään eri tavalla kuin myöhemmin, ja genrenä historiankirjoituksen rajat säilyvät väljinä pitkälle 1200-luvun puolelle. Ajallisesti käsitelty aineisto painottuu 1100-1300 -luvuille.
Luentosarjalla tarkastellaan ilmiöitä, jotka leimasivat ensimmäisen maailmansodan poliittista, taloudellista ja kulttuurista ilmapiiriä Euroopassa. Luennoilla valotetaan myös sitä, millä tavalla Suomen suuriruhtinaskunnan meille tutut poliittiset ilmiöt heijastavat laajempaa eurooppalaista todellisuutta. Millä tavalla Suomen suuriruhtinaskunta oli tapahtumiensa valossa poikkeus, millä tavalla ei?
Luentosarja toteutetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin toisen asteen koulutuspalvelujen ja Tampereen seudun työväenopiston kanssa.
Luennot järjestetään Sammon keskuslukion auditoriossa, tiistaisin ja torstaisin (kts. päivämäärät) kello 18-20, Uimalankatu 5, 27.10.–13.12.2016.
1. (to 27.10.) Eurooppalainen sota, Venäjä ja Suomen suuriruhtinaskunta (Tuomas Hoppu)
2. (ti 1.11.) Eurooppalaiset kaupungit ja maailmansota (Samu Nyström)
3. (ti 8.11.) Naisten yhteiskunnallinen asema ja sota; äänioikeus, rauhanliike, naisasia (Tiina Lintunen)
4. (ti 15.11.) Talouskriisi maailmansodan syynä ja seurauksena (PerttiHaapala)
5. (ti 22.11.) Kenelle sortovuodet olivat olemassa? Suomen suuriruhtinaskunta ja Venäjä (Marko Tikka)
6. (ti 29.11.) Siviilit aseissa! Eurooppalainen paramilitarismi 1917-1923 (Aapo Roselius)
7. (to 8.12.) Naiset, työ ja sota: ensimmäisen maailmansodan sosiaaliset vaikutukset (Johanna Annola)
8. (ti 13.12.) Suomen suuriruhtinaskunta ja Tampere vuonna 1917 (Tuomas Hoppu)
Kurssilla tarkastellaan monipuolisesti erilaisia konflikteja ja niiden jälkivaikutuksia sekä historiallisina ilmiöinä – keskiajalta toiseen maailmansotaan – että historiantutkimuksen kohteina. Analysoimme konfliktien syitä ja seurauksia sekä konfliktien mukanaan tuomia poliittisia, sosiaalisia ja kulttuuria murroksia, mutta myös konfliktien yli ulottuvia yhteiskunnallisia jatkuvuuksia. Pohdimme myös, milloin konfliktit oikeastaan ovat ohi – kun konfliktit materiaalisena todellisuutena päättyvät, ne jatkavat olemassaoloaan vielä pitkään niin ihmisten muistoissa ja kokemuksissa kuin valtaapitävien historiapoliittisissa viittauksissakin.
Kurssin ohjelma
25.10. Tanja Vahtikari: Johdatus kurssille & Sigríður Matthíasdóttir: Single women who emigrated from Iceland to North America, 1870–1914. Crisis in the Icelandic Agrarian Society
1.11. Lauri Uusitalo: Alkuperäisväestöjen ja espanjalaisten väliset konfliktit ja siirtomaayhteiskunnan muotoutuminen 1500-luvun Amerikassa
8.11. Ville Kivimäki: Sotasukupolvi muutoksen sukupolvena
15.11. Richard Butterwick-Pawlikowski: Transforming the Polish Nation: Revolution, Insurrection and Partition 1787–1797
22.11. Sini Kangas: Populaarin islam-kuvan synty ja käyttö yhteiskunnallisen konfliktin katalysaattorina sydänkeskiajan lännessä
29.11. Marko Tikka: 1918 ja mitä siitä seurasi?
6.12. Itsenäisyyspäivä, ei opetusta
13.12. Tanja Vahtikari: Konfliktit ja historiapolitiikka
Opintojaksolla tutustutaan tieteen ja teknologian historian ääriviivoihin luentoseminaarin ja kirjallisuuden avulla. Opintojaksoon kuuluvilla luennoilla pohditaan, miten tieteen kehitys on muokannut modernia ajattelua, lähtien liikkeelle 1600-luvun aikana esitetyistä uusista ajatuksista ja päättyen genetiikan, ydinfysiikan ja modernin kosmologian esiinmarssiin. Erityiskysymyksinä käsitellään mm. tieteen suhdetta uskontoon, sukupuoleen, valtaan ja erilaisiin ideologioihin. Luentosarjan yhteydessä tentittävän teoksen avustuksella perehdytään lisäksi tieteen ja teknologian moderniin liittoon sekä tämän liitoon pitkiin, historiallisiin juuriin.
Suoritustapa: a) luennot (16-20h) JA b) luentotentti, jossa tentitään myös McClellan, III, James E. & Dorn, Harold, Science and Technology in World History : An Introduction. Johns Hopkins University Press 2008 JA c) essee (6-8 s.) perustuen em. kirjaan sekä luennoitsijan osoittamaan artikkeliin.
Kollektiivista muistia välittävät ja vaalivat ryhmät. Tutkijoiden päähuomio on pitkään keskittynyt kollektiivisen muistin kansallisiin muotoihin – tämä on ymmärrettävää, sillä ajatus kansallisesta muistista ja kulttuuriperinnöstä on nivoutunut 1800-luvulta lähtien kiinteäksi osaksi kansallisen identiteetin ja kansallisvaltioiden rakentamisen projekteja. Viimeaikaisen transnationaalin tutkimuksen innoittamana myös kollektiivista muistia on alettu tarkastella yhä useammin ylirajaisesta näkökulmasta: valtioiden välisenä ja valtioiden rajoja ylittävänä ilmiönä.
Muistamiseen, historiakulttuuriin ja muistin politiikoihin sekä näiden tutkimiseen liittyvät ylirajaiset kytkennät ovat myös luentokurssimme keskiössä. Kurssilla tarkastellaan ylirajaisen muistin muovautumisen edellytyksiä, sen aloitteentekijöitä ja keskeisiä instituutiota (esim. UNESCO) sekä valtioiden rajat ylittävälle muistamisen kulttuurille otollisia teemoja, kuten traumaa tai Interrail-matkamuistoja. Pohdimme, miten muistot ylittävät valtioiden välisiä rajoja ja kuinka toisaalta rajat estävät yhteisöllistä muistamista. Lisäksi analysoimme, kuinka jaettuja kertomuksia rakennetaan ja minkälaisia ongelmia ja ristiriitaisuuksia ylirajaiseen muistin kulttuureihin liittyy. Toivotan kurssille tervetulleiksi kaikki muistamisesta (ja unohtamisesta) sosiaalisena, kulttuurisena ja historiallisena ilmiönä toisen maailmansodan jälkeisellä ajalla kiinnostuneet osallistujat!
Kurssin aikataulu:
28.10. Tanja Vahtikari, TaY: Kollektiivisesta muistamisesta, unohtamisesta ja ylirajaisuudesta
4.11. Tanja Vahtikari, TaY: UNESCO ylirajaisena muistiorganisaationa – yhteisen globaalin historian kertomus vs. kansalliset tulkinnat
11.11. Silja Laine, TY: Sosiaalinen media yhteisöllisen muistamisen välineenä
18.11. Ville Kivimäki, TaY: Väkivallan muistot ja kulttuurinen trauma
25.11. Lukuseminaari kahdessa ryhmässä (aineisto tulee Moodleen kurssin alkaessa 28.10.)
2.12. Eerika Koskinen-Koivisto, HY: Synkkä kulttuuriperintö: toisen maailmansodan ylisukupolviset muistot Suomen Lapissa
9.12. Mikko Manka, Tay: Interrail, matkamuistot ja ylirajaisuus
16.12. Luentotentti tai vaihtoehtoinen suoritustapa
Opintojakso koostuu yhteiskuntahistoriallisen tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja tutkimusperinteisiin johdattavista luennoista ja niiden oheismateriaalista. Opiskelija tutustuu monipuolisesti yhteiskuntahistoriallisen tutkimuksen peruskäsitteisiin ja kysymyksenasetteluihin.
Kurssin alustava ohjelma:
27.10. Pirjo Markkola: Johdatus: Yhteiskuntahistoria – mitä ja miksi?
3.11. Sari Katajala-Peltomaa ja Raisa Maria Toivo: Uskonto ja sukupuoli keskiajalla ja uuden ajan alussa
10.11. Riikka Miettinen: Pitkä uuden ajan alku – yksilö, yhteisö ja valta
17.11. Maija Ojala: Kotitalous ja työ
24.11. Minna Harjula: Terveys ja yhteiskunta
1.12. Mervi Kaarninen ja Pirjo Markkola: Lapsuus ja yhteiskunta
8.12. Katja-Maria Miettunen: Muisti, muistelu ja kollektiivisten identiteettien rakentaminen
15.12. Sami Suodenjoki: Paikallisuus, yhteisö, yhteiskunta – historiaa alhaalta
This course is offered as an art/research workshop where students explore questions related to gender politics of masculinities in Finnish and Russian societies. The course consists of pre-readings, short lectures, discussions and independent work on men studies, and Finnish and Russian case studies.
The course/workshop offers a forum for cross-cultural and cross-sectoral knowledge production in the field of men studies. Of special interest will be the image making, both in visual arts and verbal contexts. Both the speakers and the pre-readings will critically focus on the politics of gender and masculinity, both in Finland and in Russia. By utilizing the cooperation of academic research and artistic practice (especially film) we seek to recognize problems related to gender and masculinities in the Finnish and Russian contexts.
The point of departure of the workshop is the idea that while questions related to sexual and gender politics are differently structured in Finnish and Russian societies, much is also shared. The workshop will explore masculinities in the following contexts:
(1) Masculinities and the representations of fatherhood in Finnish and Russian film and research
(2) Affective history of war and peace
(3) Politics of sexuality and image making and the role of media in de/re-constructing of masculinities
Teachers/Speakers (2. and 3. Dec. 2016)
Research: E.g. Ville Kivimäki (History, UTA), Jiri Nieminen (Politics, gender studies UTA), Elena Mescherkina (Sociology, Moscow Russia), Aleksandrina Vanke (Culture and History, Moscow, Russia), Tatjana Rjabova (History, gender studies Ivanovo, Russia), Cai Weaver (Politics, gender studies, Helsinki); Arja Rosenholm (Russian language and culture UTA), Anni Kangas (Politics, UTA)
Arts: E.g. Elena Pogrebizhskaya (Moscow); Nina Rokosa; Juhani Haukka; Masha Godovannya (St.Petersburg)
Kurssi alkaa tiistaina 17. tammikuuta, jolloin kaikki sille määräaikana ilmoittautuneet saavat sähköpostiinsa ohjeet kurssin suorittamisesta.
Kurssi on tarkoitettu erityisesti valinnaisina opintoina historiaa suorittaville.
Kurssi alkaa tiistaina 17. tammikuuta, jolloin kaikki sille määräaikana ilmoittautuneet saavat sähköpostiinsa ohjeet kurssin suorittamisesta.
Kurssin ohjelma
12.1. Pertti Haapala: Yhteiskunta ja valtio
19.1. Minna Harjula: Väestö
26.1. Matti Hannikainen: Talous
2.2. Heikki Kokko: Yksilö
9.2. Marko Tikka: Ismien vuosisata
16.2. Tanja Vahtikari: Katseen kulttuuri
23.2. Jussi Jalonen: Sodat ja kriisit
2.3. Luentokertaus
15.3. Rästitentti
Huomaa kurssien vastaavuudet:
Kursilla tutustutaan Suomessa ja Itämeren alueella (1500-luvulta 1800-luvulle) käytössä olleeseen vanhaan saksalaiseen käsialaan sekä siihen miten se on vaikuttanut 1900-luvun alun käsialaan.
Tunneilla tehdään käsialaharjoituksia, joiden pohjana on aina jokin aikakauden dokumentti. Käsialaa opiskellessa tekstin tulkintaa helpottaa oleellisesti se, että tietää millaisesta asiakirjasta on kyse. Lisäksi kurssilla luodaan katsaus ruotsinkielen kehitykseen ja siihen miten uuden ajan alun lähdesarjat ovat syntyneet ja miten niitä voi hyödyntää tutkimuksessa.
Kurssi suoritetaan olemalla läsnä tunneilla ja tekemällä kotitehtäviä. Tavoite on, että kurssin suorittanut osaa lukea vanhaa käsialaa sekä tuntee uuden ajan alun tärkeimmät asiakirjakokonaisuudet.
Historian esittämisen kaksiosainen luento- ja harjoituskurssi tarkastelee historian esittämisen muotoja, keinoja ja tavoitteita keskustelujen ja harjoitustehtävien avulla. Opetuksessa painottuu kokemuksellisuus sekä aktiivinen ja yhteistoiminnallinen tekeminen.
Kurssin ensimmäisen osan aikana käsitellään näyttelyjä historian esittämisen keinona. Sen pääopettajana on Turun yliopiston arkeologian dosentti ja kulttuurihistorioitsija Liisa Seppänen.
Kurssiaika: 9.–11.2.
To 9.2. klo 17.00–19.00 aloitusluento (AK)
Pe 10.2. klo 17.00–19.00 näyttelyistä, niiden teorioista, keinoista ja tavoitteista (LS)
La 11.2. klo 9.00–11.00 näyttelytekniikoista (LS)
La 11.2. klo 12.00–14.00 työpaja näyttelyn suunnittelusta ja tekemisestä (LS)
La 11.2. klo 15.00–17.00 tutustuminen Vapriikin näyttelyyn.
Lopputehtävänä on k.o. näyttelyn jonkin yksityiskohdan analyysi.
Kurssin toinen osa keskittyy tutkimuksen esittämiseen lyhyessä muodossa, posterina tms. Sen pääopettaja on Aino Katermaa.
Kurssiaika: 23.–25.2.
To 23.2. klo 17.00-19.00 posterin ja yleensä kuvallisen ilmaisun teoriaa historian esittämisen kannalta
Pe 24.2. klo 17.00–19.00 työpaja posterien arvioimisesta
La 25.2. klo 9.00–15.00 työpaja posterin tekemisestä
Kurssilla ”Tampereen teollistumisen paikat ja tarinat” tutkitaan teollisuuskaupungin muuttumista pitkällä aikavälillä kaupungissa sijainneiden suurimpien teollisuuslaitosten näkökulmasta. Syksyllä 2016 keskityttiin ajanjaksoon 1820–1917 ja nyt keväällä 2017 vuosiin 1918–2000.
Tarkoituksena on perehdyttää opiskelijat historiantutkimuksen erilaisiin aineistoihin: Tilastoihin, narratiivisiin lähteisiin, karttoihin, kirjallisuuteen, valokuviin ja muistitietoon. Kurssille tulevat opiskelijat perehtyvät jokainen yhden tamperelaisen tehtaan tarinaan, ja laativat siitä esityksen, sekä yhdistävät esitykseen erilaisista lähderyhmistä löydettyjä dokumentteja.
Kurssi ei sisällä tenttiä tai luentopäiväkirjaa vaan sillä pääsee itse tutkimaan ja kirjoittamaan sekä saa palautetta omista teksteistään.
Kurssi sisältää luentoja mm. kaupungin ja kaupunkilaisten historiasta. Arkistovierailujen kautta päästään lähteiden äärelle. Pääpaino on kuitenkin tekemällä ja tutkimalla oppimisessa.
Kurssi tekee yhteistyötä Vapriikin kuva-arkiston ja Tampereen kaupungin arkiston ja Tampereen yliopiston Kansanperinteen arkiston kanssa, joiden arkisto- ja kuvamateriaalit ovat kurssilaisten käytössä.
Kurssi sisältää muutamia luentoja Tampereen teollistumisen historiasta ja teollisuushistorian lähteistä sekä niiden käytöstä. Pääpaino on kuitenkin tekemällä ja tutkimalla oppimisessa. Arkistovierailujen (Vapriikin kuva-arkisto, Tampereen kaupungin arkisto) kautta opiskelijat saatetaan aiheen ja lähteiden äärelle. Osallistuminen luennoille ja vierailuille on osa kurssin suoritusta.
Tämän jälkeen opiskelijat laativat yksin tai parin kanssa käsikirjoituksen. Opiskelijoita pyritään erityisesti ohjaamaan erilaisten lähteiden käyttöön. Kurssin yhteisen osan loputtua kolmannen periodin lopussa, opiskelijoille tarjotaan henkilökohtaista ohjausta ennen harjoitustyön lopullista palautuspäivää.
Kurssille otetaan max. 15 opiskelijaa. Yhteiset kokoontumiset 3 periodissa ma klo 12–14, jonka jälkeen harjoitustyön viimeistely ohjatusti.
Kurssilla tarkastellaan monimuotoisesti erilaisia arjen elämän ja populaarikulttuurin muotoja Rooman valtakunnan piirissä. Kurssi keskittyy eliittien ulkopuolisen kansanosan kulttuuri- ja sosiaalihistoriaan ajanjaksolla 100 eKr – 500 jKr., tutkimusesimerkkejä otetaan koko Rooman valtakunnan alueelta. Erityisiä kurssilla käsiteltäviä teemoja ovat seuraavat:
Selviytyminen ja elämänstrategiat lähellä toimeentulominimiä
Sukupuoli, arki ja elämänkaari
Orjuus ja orjan elämä
Ludi – gladiaattorit, hevosajot, ja muut näytännöt
Lasten arki, toimijuus ja kulttuuri
Uskonto kodeissa ja paikallisyhteisöissä
Terveys, sairaus, paha silmä ja tieto tulevaisuudesta
Seksi, pilanteko ja kuolema – populaarikirjallisuuden teemoja
Ostia – elämänmenoa roomalaisessa kaupungissa
Kurssi alkaa luennoilla, joilla on pakollinen läsnäolo; helmi- ja maaliskuussa tehdään itsenäisesti lähdeanalyysitehtävä, joka palautetaan 6.4. mennessä kurssin moodle-alueelle. Kurssin lopputehtävä on ryhmäesitelmä: 2-4 hengen ryhmissä tehdään jostain kurssin teemasta työpaperi (8-15 sivua + kansilehti + kirjallisuusluettelo; kirjallisen osuuden palautus moodle-alueelle 11.5. mennessä), ja tulokset esitetään muille opiskelijoille luennoilla 20.4. – 4.5 (15 esitelmä + 15 min keskustelu). Kirjallisuusvinkkejä luennolla sekä opettajilta, kurssin keskeinen kirjallisuus on saatavissa ja luettavissa (ei lainaan) historian oppiainekirjastossa); luennolla 11.5. on loppukeskustelu.
Vain historian tutkinto-opiskelijoille. Kurssille pääsyn ehtona on kohdan HISA3A suorittaminen.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Alustava ohjelma (Kevät)
17.1. Mikä on proseminaari, tavoitteet, vastuut. Aiheen valinnasta, ohjauksesta ja lähdeaineistosta, 1. tehtävän (=aiheenesittely) anto, arviointi.
24.1. Aiheenvalinta. Mitä materiaalia on olemassa? Tutkija ja kirjallisuuden käyttö, tutkija ja lähteet.
31.1. Kirjasto ja tiedonhaku
7.2. Jatkoa lähteistä ja kirjallisuudesta. Esimerkkitutkimussuunnitelman käsittely
14.2. Lähdeviite- ja muuta tekniikka-asiaa, Praeceptan läpikäynti näiltä osin.
16.2. AIHEENESITTELYJEN PALAUTUS
21.2. TASAN klo 14.00 Aiheenesittelyt (30 minuuttia per paperi. Myös: pohjatietojen kartoitus teemasta + henkilökohtaiset tavoitteet proseminaarille)
28.2. TASAN klo 14.00 Aiheenesittelyt
7.3. TASAN klo 14.00 Aiheenesittelyt
14.3. Tutkimussuunnitelman teko => 2. tehtävän anto. Opponointi, keskustelu ja toiminta seminaaritilanteessa. Helsingin matkaan valmistautuminen.
21.3. Ei istuntoa
23.3. Helsingin matka (Kansallisarkisto ja muut kohteet tarpeiden mukaan) – huom: koko päivä
28.3. Ei istuntoa
4.4. Ei istuntoa, mutta TUTKIMUSSUUNNITELMIEN PALAUTUS
11.4. tutkimussuunnitelmat
18.4. tutkimussuunnitelmat
25.4. tutkimussuunnitelmat
2.5. tutkimussuunnitelmat
9.5. tutkimussuunnitelmat
16.5. tutkimussuunnitelmat
Syksyn seminaarit alkavat todennäköisesti 5.9.: Työn vaiheiden läpikäynti. Loppuvuoden ohjelmasta sopiminen. Opponointiharjoituksen jako (parityö). Keskusteluajan varaaminen
5.9.– 13.10. välinen aika: keskustelu seminaarin vetäjän kanssa, jossa yhteydessä esitetään vähintään 3-6 sivua raakatekstiä proseminaarityöstä sekä päivitetty HOPS-keskustelulomake. Varattava aika erikseen (1 – 1,5 h).
(12.9.) ei istuntoa
(19.9.) Opponointiharjoituksen palautus ja esimerkkiproseminaarityön käsittely (istunnossa). Seminaarityönrakentamisesta ja jäsentämisestä. Lähdeviite- ja muuta tekniikka-asiaa tarpeiden mukaan.
(26.9.) Jatketaan ed. viikon aiheista, sekä opponointiharjoituksen palaute
3.10.-24.10. Ei istuntoa.
24.10. SEMINAARITÖIDEN PALAUTUS
31.10.–4.12. klo 12.00–14.00 Proseminaaritöiden esittäminen ja opponointi. OPPONOINTIRAPORTTIEN PALAUTUS aina seminaari-istunnon yhteydessä.
Kurssiin kuuluu myös oman esitelmän jälkeen käytävä lyhyt keskustelu seminaariohjaajan kanssa seminaarityön muokkaamisesta kandidaatintutkielmaksi (tai, muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoille aineopintojen tutkielmaksi). Keskustelut käydään ennen joulukuun puoliväliä, mahdollisimman pian esitelmän pitämisen jälkeen. Keskusteluajasta sovitaan viimeistään esitelmän yhteydessä.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kurssin ohjelma ja kuvaus
12.1 Johanna Annola, Suomen historian uudelleenajattelu
19.1 Maija Ojala, Muuttoliike ja siirtolaisuus – Suomen historiaa yli rajojen
26.1 Ella Viitaniemi, Alamaisten historia – historia alhaalta
2.2 Hilja Solala, Eläinten Suomi
9.2 Timo Harrikari, Nuorisorikollisuus ja sosiaalityön historia
16.2 Marko Tikka ja Pirjo Markkola, Vääryyksien hyvittäminen
23.2 Ville Kivimäki, Trauman historiat – marginaaleista suureksi kertomukseksi
2.3 vierailijaprofessori Ólöf Gardarsdóttir, Väestöhistoria (luento englanniksi)
Luennoitsijat ehdottavat omaa luentoaan tukevan kurssilukemiston, esim. artikkelin tai kirjan luvun (mielellään e-julkaisu), jonka opiskelijat lukevat ennen luentoa ja kommentoivat sitä Moodlessa. Kurssikoordinaattori lukee opiskelijoiden viikkotehtävät.
Ihmiset ja eläimet ovat eläneet maapallolla rinnakkain vuosituhansien ajan. Eläimet ovat tarjonneet ihmisille paitsi ruokaa ja materiaaleja, myös työvoimaa, seuraa ja virkistystä, symboleita ja ajattelun apuvälineitä. Kaikkina aikoina hyvinkin erilaisia suhtautumistapoja on voinut vallita rinnakkain yhden ja saman kulttuurin sisällä. Kurssilla perehdytään sekä yksittäisten eläinten historiaan että uskomuksissa, tavoissa, mielikuvissa ja asenteissa tapahtuneisiin muutoksiin esihistorialliselta ajalta meidän päiviimme.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille kevään 2017 kursseille alkaa 9.12.2016 klo 12.00 ja päättyy 13.1.2017, klo 12.00.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille kevään 2017 kursseille alkaa 9.12.2016 klo 12.00 ja päättyy 13.1.2017, klo 12.00.
Ohjeita verkkokursseille ilmoittautumiseen
Huom! Tampereen yliopiston ja avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat verkkokurssit 5 op laajuisena.
Sisu, sauna ja Sibelius – Nokia, äitiyspakkaus ja luksusristeilijät. Julkista mielikuvaa Suomesta on rakennettu jo ennen kuin koko valtiota oli edes olemassa, vähintäänkin Pariisin maailmannäyttelystä 1900 lähtien. Suomi-kuvan rakentamisen ja levittämisen taustalla on läpi kuluneen vuosisadan ollut niin poliittisia, kulttuurisia kuin taloudellisiakin tarkoitusperiä.
Kurssilla tarkastellaan Suomi-kuvan historiaa, kuvan rakentamista ja sen esittämistä kotimaassa ja ulkomailla. Tarkastelun kohteena ovat niin Suomen maakuvaa luoneet ja vahvistaneet toimijat kuin kuvan sisältökin. Samalla tarkastellaan yleisellä tasolla maakuvan käsitettä Suomen kansallisesta ja kansainvälisestä historiasta poimittujen esimerkkien avulla.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille kevään 2017 kursseille alkaa 9.12.2016 klo 12.00 ja päättyy 13.1.2017, klo 12.00.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille kevään 2017 kursseille alkaa 9.12.2016 klo 12.00 ja päättyy 13.1.2017, klo 12.00.
Ohjeita verkkokursseille ilmoittautumiseen
Huom! Tampereen yliopiston ja avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat verkkokurssit 5 op laajuisena.
Viime vuosina sotahistoria on kokenut muodonmuutoksen. Operaatiokeskeinen, joukkojen liikkeistä ja taistelujen lopputuloksista sekä ylimmän sodanjohdon päätöksistä kiinnostunut "perinteinen" sotahistoria on väistynyt taka-alalle. Esiin nousseen "uuden sotahistorian" (new military history) tutkimuksissa ääneen pääsevät sotilaiden lisäksi myös kotirintama sekä erilaiset vähemmistöt, joiden sotakokemus saattaa poiketa merkittävästi kansallisesta narratiivista. Verkkokurssilla tutustutaan uuden sotahistorian eri näkökulmiin sekä käsitellään aihetta monipuolisesti erilaisten lähdeaineistojen ja monimuotoisten tehtävien kautta.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille kevään 2017 kursseille alkaa 9.12.2016 klo 12.00 ja päättyy 13.1.2017, klo 12.00.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille kevään 2017 kursseille alkaa 9.12.2016 klo 12.00 ja päättyy 13.1.2017, klo 12.00.
Ohjeita verkkokursseille ilmoittautumiseen
Huom! Tampereen yliopiston ja avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat verkkokurssit 5 op laajuisena.
This course focuses on the history and geography of the Mediterranean area from the era of the 19th century colonialisms until today’s current history shaped by the Arab Spring, European integration and migration. Analyzed here are topics such as violence and race as subjects of colonialism, the politics of empires, the politics of climate change and modernization processes in post-colonial states. In the second part of the course significant attention is paid to Cold War international relations and military history of the area, decolonization as well as post-Cold War developments. Key concepts discussed throughout the course include anatomy of languages, circular migration, pan-Arabism, the Ottoman past, European Union integration, revolution, Communism, the global south, pan-Africanism, Superpower politics, peace, dictatorship, war, authoritarianism, democracy, the Third World and Europe.
The aim of the course is to examine, how ideas of identity are created, reinforced and modified in European history. This question will be studied from different viewpoints and time periods. The focus will be on the questions of language, politics and religion. These questions will be examined in different time periods and topics. Students will learn to use key concepts concerning European identity in history. Course takes place in web-based international and local study groups.
Prerequisites:
Students are required to have access to the Internet and possess elementary computer skills. They must be able to communicate in English, in writing.
Learning outcomes:
* acquire an understanding of different definitions of the concept of identity in history
* acquire an in-depth knowledge of a specific topic concerned with identity in history
* obtain insights into additional topics concerned with identity in history
* acquire an in-depth knowledge of a specific theme related to identity in history
* obtain insights into additional themes related to identity in history
* obtain the capability to comprehend and share specific points of view regarding identity in history and to use the communication and knowledge sharing skills that support it.
Competences:
* acquire awareness of and respect for points of view deriving from other national or cultural backgrounds
* obtain skills in problem identification and solving
* obtain skills in communication and knowledge sharing
* obtain skills in communicating in a foreign language
* acquire a concern for quality
* become acquainted with the pedagogical tools of e-Learning
acquire an ability to use computer and internet resources and techniques
Mode of teaching: The course will be conducted in the Internet-based learning platform Moodle (Uni. of Turku) and in local study groups. The course will be organised at both local and international levels so that there will be mixed groups. Assignments and presentations: Workshops, on-line forum discussions, analyses of primary-source material and course readings.
Schedule: * Will be announced later
Registration for the course start on December 9. 2016 at 12.00 and ends on January 13. 2017 at 12.00.
Registration for the course start on December 9. 2016 at 12.00 and ends on January 13. 2017 at 12.00.
Kurssiin kuuluu luento (18 h) sekä kolmen-neljän liuskan mittainen luentopäiväkirja ja noin kahdeksan liuskan pituinen essee vapaavalintaisesta aiheesta. Aiheita esitellään kurssin alussa, ja esseen kirjoittamisen voi aloittaa heti. Esseisiin kuuluu kirjallinen oheisaineisto. Kolmen-neljän liuskan mittaisessa luentopäiväkirjassa pohditaan vapaamuotoisesti yhtä, kahta tai kolmea kurssilla esiinnostettua teemaa. Essee korvaa tentin.
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta 6.2. -6.3.
Luentoa ei ole 29.3. eikä 19.4. Jokaisella tunnilla puidaan myös hetki esseeaiheita ja esitellään kirjallisuutta (jota likikään kaikkea ei edellytetä tutkittavaksi ja tentittäväksi, vain mahdollisen kiinnostuksen varalta).
Kurssin ohjelma:
6.3. Tanja Vahtikari: Johdanto 1900-lukuun ja sen tutkimisen käsitteisiin
6.3. Jarmo Peltola: Teollistuminen globaalina ilmiönä
13.3 Jussi Jalonen: Sota
13.3 Timo Vilen: Kylmä sota
20.3. Pirjo Markkola: Hyvinvointivaltio
20.3. Minna Harjula: Väestö ja terveys
27.3. Tanja Vahtikari: Kaupungistuminen
27.3. Johanna Annola: Professionaalistuminen
3.4. Marko Tikka: Globaali ja teollinen kulttuuri
3.4. Pia Koivunen: Nuoriso, kulttuuri ja politiikka Euroopassa
10.4. Jussi Jalonen: Identiteettipolitiikka ja länsimainen oikeisto
10.4. Minna Harjula: Kansalaisuus ja tasa-arvo
24.4. Marko Tikka & Mervi Kaarninen: Ihan kasaria
Luennot videoidaan ja tallenteet ovat kurssille ilmoittautuneiden katsottavissa Moodlessa kesäkuun puoliväliin asti.
Huomaa kurssien vastaavuudet:
Kurssilla tutustutaan lääketieteen sosiaalihistorian ydinkysymyksiin kuten lääkäri–potilas -suhteisiin, terveyden, sairauden ja vammaisuuden määritelmiin sekä erilaisiin parantamismenetelmiin. Kurssilla on eri luennoitsijoita. Suoritustapana oppimispäiväkirja ja kurssilla annettavat tehtävät.
Preliminary program:
7.3. Introduction
14.3. Russia at World’s Fairs
21.3. Friendship societies and Western Fellow Travelers
28.3. Artistic tours
4.4. Tourism to and from Russia
11.4. Lenin museum in Tampere (Lecture held at the Lenin museum, starting at 9.00)
18.4. World Youth Festivals
25.4. Sports in the Cold War
2.5. The politics of hosting Mega-events