Opintojaksojen ja -kokonaisuuksien vastuuopettajat ja tenttien vastaanottajat lukuvuonna 2018-2019 (listaa päivitetään)
Opintokokonaisuusmerkintä syventävistä opinnoista opintosuunnittain (ks. myös ohje kokonaismerkintöjen hakemisesta) Katja Repo/sosiaalipolitiikka ja Antti Saloniemi/sosiologia
SOSM1 Orientoiva tutkielmaseminaari: seminaarin vetäjä
SOSM2 Tutkielmaseminaari: seminaarin vetäjä
SOSM3 Pro gradu -tutkielma: tutkielman ohjaaja
YKTM4 Työelämävalmiudet ja asiantuntijuus: Jaana Kuusipalo
SOSM5.1 Sosiaalitieteiden tutkimusmenetelmät: valitun kurssin opettaja, essee-suorituksissa tutkielman ohjaaja
SOSM6.1 Sosiaalipolitiikan teoreettinen ajattelu: Satu Ojala
SOSM6.3 Sosiologinen ajattelu II: Juha Suoranta
Keskiviikkona 29.8.2018
Porin yliopistokeskus, Tampereen yliopiston Porin yksikkö, Pohjoisranta 11 A, luokka 107
TaY:n Porin yksikön oma päivä
klo 10.00 Aamukahvi
klo 10.00-12.15
Tervetuloa TaY:n Porin yksikköön professori Antti Saloniemi
Yliopisto-opiskelusta professori Antti Saloniemi
Opiskelukäytännöt: Yksikön ja TaY:n kotisivujen esittely ja käyttö
yliopistonlehtori Tuija Eronen
Porin yliopistokeskuksen kirjasto: TaY:n sähköiset aineistot vs Tutcat
kirjastosihteeri Anna Tuominen
klo 12.15-13 Lounastauko omakustanteinen
klo 13.15-15 Opiskelijat kokoontuvat opettajien johdolla
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriopinnot (sosiaalipolitiikka ja sosiologia, Pori) luokka 386 (3. krs)
tutkinnon rakenne: maisteriopinnot, täydentävät opinnot, valinnaiset opinnot
sosiaalipolitiikan professori Katja Repo ja sosiologian professori Antti Saloniemi
Sosiaalityön maisteriopinnot, Pori luokka 107 (1. krs)
tutkinnon rakenne: maisteriopinnot, täydentävät opinnot, valinnaiset opinnot
sosiaalityön professori Irene Roivainen sekä sosiaalityön yliopistonlehtorit Tuija Eronen ja Heli Valokivi
Jokaisen uuden tutkinto-opiskelijan kanssa varataan keskusteluaika henkilökohtaisen opintosuunnitelman tekemiseksi viikoille 35-36
Keskusteluajoista sovitaan keskiviikon 29.8. aikana.
klo 15.15-16.45 Tampereen yliopisto Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
luokka 107, Porin yliopistokeskus (1. krs.)
Esittely ja mahdollisuus kysymyksiin ja keskusteluun;”vastaanotto” opiskelijoiden henkilökohtaisille kysymyksille
Opintosihteeri Helena Siipo
Kandidaatin- ja maisterintutkintoihin liittyvät opintoasiat ja tutkintotodistukset
Orientoiva päivä II
Yliopistokeskuksen yhteinen infopäivä torstaina 30.08.2018
Porin yliopistokeskus auditorio 126 (1. krs)
klo 9.00 Opiskelu Porin yo-keskuksesssa johtaja Jari Multisilta
klo 9.10 Porin yo-keskuksen kirjaston esittely kirjastosihteeri Anna Tuominen
klo 9.20 Tilat ja turvallisuus Palvelukeskus, RTK-palvelu
klo 9.40 Oppilaitosdiakonia diakoni Johanna Simola
klo 9.45 YTHS-palvelut terveydenhoitaja Eija Tarri
klo 10.00 Ravintola Sofia päällikkö Merja Naukkarinen
klo 10.05 Opiskelijatuet KELA:n asiantuntija
klo 10.35 Opiskelijapalvelut Pointer ry ja ainejärjestöt opiskelijasihteeri Milla Hautaoja ja opiskelijayhdistysten edustajat
klo 10.55 Turvallisuuskävely ja yleiskierros yliopistokeskuksessa tutorit
klo 11.00 Lounas
klo 12.00 Oppiminen yliopistossa (kandivaiheen opiskelijat) opintopsykologi Satu Lähteenkorva
klo 14.00 Oppiminen yliopistossa (maisterivaiheen opiskelijat) opintopsykologi Satu Lähteenkorva
klo 18.00 Uusien opiskelijoiden illanvietto
YKTM4 Työelämävalmiudet ja asiantuntijuus (10 op) suoritusohjeet
Jos suoritat opintojakson YLIOPISTON HARJOITTELUTUELLA TUETTUNA HARJOITTELUNA:
Jos suoritat harjoittelun OSANA NYKYISEEN TYÖHÖN LIITTYVÄÄ HANKETTA TAI KEHITTÄMISPROJEKTIA:
Jos suoritat harjoittelun AIEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNISTAMISEN JA TUNNUSTAMISEN (AHOT) pohjalta:
YKTM4 Työelämävalmiudet ja asiantuntijuus – opintojakson koordinaattori: Jaana Kuusipalo
Harjoittelutuki- ja harjoittelusopimusasiat: Johanna Elo
Oppiaineiden vastuuopettajat:
Työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelma: Antti Saloniemi
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma, sosiaalipolitiikka: Katja Repo
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma, sosiologia: Eriikka Oinonen (huom! Eriikka Oinonen on poissa syyslukukauden 2018, joten syksyn 2018 osalta Antti Saloniemi ja keväällä 2019 Eriikka Oinonen)
Harjoittelutuen hakemisesta vuodelle 2019 tulossa vielä tarkempaa infoa myöhemmin (Johanna Elo).
Jaana Kuusipalo pitää harjoittelun palauteseminaarin Porissa 26.10.2018 klo 10-14.
***Keväällä 2019 järjestetään toinen palauteseminaari Porissa perjantaina 10.5.2019 klo 10-14 luokka 386***
***Valmennusseminaari on tammikuussa, 18.1.2019 klo 10-14 Tampereella. Valmennusseminaarista tehdään tallenne, joka jaetaan Moodlessa.***
***18.1.2019 valmennusseminaariin ilmoittadutaan NettiOpsussa.***
Opiskelijat saavat lisätietoa Moodlesta ja ilmoittautuvat palauteseminaareihin Moodlessa.
Kurssi alkaa ennakkotehtävällä, jonka ohjeet ovat kurssimoodlessa.
Lähiopetus torstai 13.9.2018 klo 12 – 17
Erna Törmälehto: Kurssikäytännöt
Leena Tervonen-Goncalves: Mikä on olennaista tieteellisessä lukemisessa?
VERKKO-OPETUS to 27.9.2017 klo 10-12, Syventävä tiedonhankinta/Sari Mäkelä TaY:n kirjasto verkko-opetuksena luokka 107 tai omilla koneilla)
Lähiopetus torstaina 27.9.2018 klo 12 – 17
Katja Repo: Mikä on oleellista yhteiskuntatieteellisen tiedon haussa ja tiedonhaun tekniikoissa?
Heli Valokivi: Mikä on olennaista tieteellisessä kirjoittamisessa?
Irene Roivainen: Miten syntyy gradu?
Ilmoittautuminen nettiopsun kautta 15.8.-2.9.2018
Linkki AC-huoneeseen, sinne pitäisi päästä kirjautumaan suoraan https://connect.funet.fi/poriverkkom2018/ Opiskelijoiden pitäisi olla paikalla TO 27.9. noin klo 9.45, opetus alkaa tasan klo 10. Tällöin ehditään katsoa, että yhteydet toimivat yms. Kirjaston antama opetus nauhoitetaan ja tallennetaan Moodle-alueelle. Jos opiskelijat ehtivät, he voivat käydä tutustumassa Moodleen, opetuksen kannalta sillä ei ole kuitenkaan ole merkitystä. Opetuksen aikana voi lähettää chat-viestejä kirjasto-osuuden opettajille. Moodleen pääsee peruspalvelutunnuksella ilman salasanaa (itserekisteröiminen), tässä polku: Moodle/ ►Kirjasto / Library/ SOC Porin verkko-opetus Graduryhmän kirjasto-osuuden opettajina ovat Sari Mäkelä ja Maarit Laskujärvi.
Seminaarin aikana opiskelija kirjoittaa pro gradu -tutkielman tutkimussuunnitelman ja luonnoksia tutkielmansa luvuiksi sekä esittelee ja kommentoi muiden papereita. Seminaari edellyttää täysipainoista keskittymistä tutkielman tekemiseen ja aktiivista osallistumista seminaarityöskentelyyn.
HUOM! HUOM!
Eriikka Oinosen tutkielmaseminaari on lukuvuodelta 2017-18 jatkava ryhmä.
Antti Saloniemen työmaisterien jatkava tutkielmaseminaariryhmä sekä Antti Saloniemen sosiologian aloittava tutkielmaseminaariryhmä.
Katja Revolla on jatkava graduryhmä viime lukuvuodelta ja se jatkuu vielä syksyllä periodit 1-2. Tapaamisista tiedotetaan Moodlen kautta. Ensimmäinen tapaaminen 11.9. klo 14-17.
Katja Revolla on myös alkava sosiaalipolitiikan graduryhmä. Ensimmäinen kokoontuminen 11.9. klo 10.30-13.00
Kurssi voidaan suorittaa kokonaan Moodle-alustalla tekemällä kurssikirjallisuuteen perustuvia tehtäviä itsenäisesti. Tehtäviä tehdään sähköisen tentin kirjallisuusvaatimuksia mukaillen yhteensä viisi. Tehtävät voi tehdä missä järjestyksessä tahansa I-IV periodeilla. Kukin tehtävä arvioidaan erikseen ja kokonaisarvosana määräytyy tehtävien keskiarvon perusteella. HUOM! Opiskelijat eivät näe toistensa suorituksia eivätkä voi niitä kommentoida. Kysymyksessä on siis kotitenttimäinen suoritustapa - ei keskustelualueilla tapahtuva seminaari. Yksityiskohtaiset suoritusohjeet löytyvät Moodlesta.
Kurssin voi aloittaa ja suorittaa opiskelijan oman aikataulun mukaan periodeilla II-IV. Kurssille ilmoittaudutaan sähköpostilla opettajalle (ronja.kuokkanen@uta.fi), jolta saa kurssiavaimen.
Suoritetaan kurssikirjallisuuteen perustuvilla tehtävillä, jotka jätetään opintojaksoa varten avattavalle Moodle-alustalle TAI esseellä TAI sähköisellä tentillä.
Kurssilla käsittelemme työn ja hyvinvoinnin tutkimuksen ajankohtaisia ilmiöitä kuten hyvinvointia työssä, työaikoja, työn ja perheen kytköksiä sekä työn epävarmuutta ja prekarisaatiota.
Perehdymme kysymysten teoreettisiin taustoihin ja tutkimustietoon. Samalla opiskelemme määrällisiä monimuuttujamenetelmiä ja SPSS-ohjelman käyttöä tilastollisessa tutkimuksessa. Kutakin teemaa analysoidaan eurooppalaisella työoloaineistolla.
Kurssin tavoitteena on tuottaa tietoa työelämän kysymyksistä sekä vahvistaa monimuuttujamenetelmiin liittyvien perusteiden osaamista ja etenkin määrällisten tulosten tulkintaa, perehtyen niihin ajankohtaisten työelämäntutkimuksen teemojen kautta, sekä tutustua vertailevaan työelämäntutkimukseen.
Kurssilla on 8 opetuskertaa, jotka sisältävät lyhyen temaattisen alustuksen, opetusta määrällisistä menetelmistä, pohdintaa mittaamisesta, sekä käytännön harjoituksia SPSS-ohjelmalla. Käsiteltäviä menetelmiä ovat muun muassa lineaarinen ja logistinen regressioanalyysi sekä varianssianalyysi, jotka ovat yleisesti opinnäytetöissä käytettäviä menetelmiä. Opiskelijat harjoittelevat näiden menetelmien soveltamista pienissä harjoitustehtävissä, jotka tehdään maaryhmittäin jaetuissa pienryhmissä.
Menetelmäluennot ja harjoitukset muodostavat samalla gradumetodikurssin (III-IV periodi) rungon, ja harjoitustehtävät suorittamalla saa kokoon 3 op monimuuttujamenetelmien perusteita. Opiskelija ilmoittautuu jommalle kummalle kurssille.
Työelämäntutkimusta monimuuttujamenetelmin -kurssille ilmoittautuneet suorittavat 3 op menetelmäosuuden lisäksi 2 op mittaisen harjoitustyön, jonka he esittävät kurssin loppuseminaarissa; Gradumetodikurssilaisten 2 op osuus suoritetaan omalla graduaineistolla IV periodilla.
Ennen kurssin aloituskertaa luetaan vertailevan tutkimuksen tematiikkaan johdatteleva artikkeli, joka jaetaan sähköisesti kursseille valituille ilmoittautumisajan päätyttyä.
Aineistona käytämme laajaa eurooppalaista työoloaineistoa (EWCS) vuodelta 2015, lue lisää https://www.eurofound.europa.eu/surveys/european-working-conditions-surveys. Kurssin aineistoa ja menetelmiä voi käyttää myös kvantitatiivisten opinnäytetöiden tekemiseen.
Huomaathan, että kurssilla kartutetaan yhteiskuntatieteilijän työllistymisen kannalta merkityksellistä kvantitatiivisen analyysien osaamista. Tule avoimin mielin kokeilemaan ja oppimaan jotakin aivan uutta, vaikka epäröisitkin menetelmäosiota. Saatat nimittäin innostua, tämä ei ole niin vaikeaa!
Kurssille osallistujilla kannattaa olla SPSS:n perustaidot kuvailevista menetelmistä, kuten jakaumista, muuttujamuunnoksista ja ristiintaulukoinnista. Ensimmäisellä kerralla muistuttelemme kuitenkin näitä kuvailevia menetelmiä samalla kun perehdymme kurssilla käytettävän syntaksin eli komentokielen perusteisiin.
Aikataulu
Yhteinen menetelmä- ja harjoitusopetus 8.1. – 26.2. (8 x 3 h + itsenäinen ja ryhmätyöskentely)
Ti 8.1. 9-12 Kurssin suorittaminen ja työskentelytavat, jakautuminen maaryhmiin, Satu Ojala (koordinaattori), syntaksin käyttö ja lyhyt kuvailevien menetelmien kertaus, ristiintaulukointi syntaksilla
Ti 15.1. Kvantitatiivisten monimuuttujamenetelmien perusteet ja faktorianalyysi, Markus Kaakinen ja Iina Savolainen
Ti 22.1. Työajat, Jouko Nätti, Lineaarinen regressioanalyysi
Ti 29.1. Työ ja perhe, Miia Ojanen, Varianssianalyysi I
Ti 5.2. Teema avoin, Markus Kaakinen, Interaktiot (regressio- ja varianssianalyysien syventäminen)
Ti 12.2. Mikä tekee prekaarin? Satu Ojala, Logistinen regressioanalyysi
Ti 19.2. Aikasarjat / vertaileva tutkimus, Jouko Nätti, Harjoitus yhdistetyllä 1995–2015-aineistolla, aikaa tehdä päättötöitä ryhmittäin tai kysyä menetelmistä
*** huom. ryhmien varattava itsenäisesti yhteistä aikaa viikoittain viikkoharjoitusten sekä lopputyön työstämiselle
*** 3 op menetelmäosuus päättyy
Ti 26.2. Päätösseminaari: harjoitustöiden esittely ja kurssipalaute, kaikki opet
Päättöseminaari on vapaaehtoinen gradun kvantimetodikurssilaisille, jotka jatkavat IV periodilla oman aineistonsa kera mikroluokkaharjoituksissa (Noora Ellonen). Suosittelemme kuitenkin tähän seminaariin osallistumista, koska sen osana tulee aina paljon keskustelua myös käytetyistä menetelmistä ja niitä koskevista kysymyksistä.
Edeltävät opinnot: Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät (tai vastaavat aineopintotasoiset taidot).
Kurssi on suunnattu ensisijaisesti yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelman maisterivaiheen opiskelijoille (Tampere ja Pori) sekä Yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa opiskelevien maisteriohjelmien opiskelijoille. Kurssille on yleensä mahtunut myös yksittäisiä muiden tiedekuntien opiskelijoita.
Yhteiskunta- ja sosiaalitutkimuksen keskeisiä kiinnostuksen kohteita on yksilön ja yhteiskunnan välinen suhde ja erityisesti se, millä lailla yhteiskunnan muutokset vaikuttavat yksilöihin ja yksilötason valintoihin. Arki on hedelmällinen lähtökohta yrittäessämme ymmärtää yksilön ja yhteiskunnan välisiä suhteita, sillä arjessa limittyvät epäviralliset ja viralliset sekä yksityiset ja julkiset toiminnat, ajatukset ja odotukset. Paradoksaalisesti tämä tekee arjesta sekä rutiininomaista ja turvallista että vaativaa ja jopa uuvuttavaa. Teoreettisesti jäsenneltynä itsestään selvästä arjesta muodostuu yllättävä, monimuotoinen ja kompleksinen käsite.
Kurssilla tarkastelemme arjen sosiologian (sociology of everyday life) ja henkilökohtaisen elämän sosiologian (sociology of personal life) kautta yksilön ja yhteiskunnan välisiä suhteita. Arjen sosiologia tarkastelee, miten ihmiset sitoutuvat olemassa oleviin yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiin rakenteisiin. Henkilökohtaisen elämän sosiologia tarkastelee yksilöiden elämää niissä sosiaalisissa, ajallisissa ja paikallisissa konteksteissa, joissa he elävät. Henkilökohtaisen elämän sosiologia pohtii, mitä yhteiskunnallisia merkityksiä yksityisenä pidetyllä elämällä on, mitä vaikutuksia henkilökohtaisilla valinnoilla on yhteiskuntaan ja sen muutoksiin, ja millä lailla sosiaaliset rakenteet ilmenevät henkilökohtaisessa elämässä.
Pohdimme, mitä on arki? Mikä merkitys arjella on yksilölle ja yhteiskunnalle? Mitä henkilökohtainen tarkoittaa ja miten se eroaa yksilöllisestä? Analysoimme, miten mikrotason, pienet, jokapäiväiset teot ja toiminnat liittyvät makrotason malleihin ja rakenteisiin. Tarkastelemme toimijan ja rakenteen välisiä suhteita esim. perheen, sairauden, kuulumisen (belonging) ja kodin näkökulmista.
Opetus
Opintojakso toteutetaan verkko- ja seminaarityöskentelynä ajalla 7.1.-28.2. 2019 sekä Porissa että Tampereella. Opiskelijat jaetaan verkkotyöskentelyä varten pienryhmiin, jotka perehtyvät yhdessä verkkomateriaaliin ennen kontaktiopetuksena järjestettävää seminaarityöskentelyä.
Opintojakso sisältää teemat:
1) Arjen ja henkilökohtaisen elämän sosiologia
2) Sairausarki
3) Perhe, yhteiskunta ja muutos
4) Asuminen, koti ja kuuluminen
5) Elokuva I, Daniel Blake
Kurssilaisten yhteistapaaminen ja verkkoryhmiin jakaminen Porissa 7.1. 2019 klo 10-12 luokka 386 ja Tampereella 7.1.2019, klo 10-12, Linna 5026-5027.
Seminaarit Tampere: keskiviikkoisin klo 10-12, Linna 5014, 16.1, 23.1., 30.1., 6.2. ja 20.2.
Seminaarit Pori: torstaisin klo 10-12, luokka 386, 17.1., 24., 31.1., 7.2., ja 21.2.
Yksilötehtävän palautus 28.2.2019.
Arviointiperusteet ja arviointi
Perehtyminen opintojakson materiaaleihin, harjoitusten suorittaminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin ja seminaarityöskentelyyn sekä kirjallinen yksilöessee.
Arviointi numeroilla 1-5.
Valintakriteerit:
Kurssille valitaan 20 opiskelijaa Poriin ja 20 opiskelijaa Tampereelle. Valintakriteerit: Oman tutkinto-ohjelman opintopisteet yhdessä. Opintojen aloitusvuosi huomioidaan opiskelijoita kurssille
valittaessa. Maisteriohjelmaan suoraan valitut opiskelijat voivat pyrkiä kurssille, vaikka opintopisteitä ei vielä näkyisi opintorekisterissä.
Ilmoittautuminen Nettiopsuun ajalla 1.11.-23.11.2018 HUOM! Ilmoittautuessasi muista ilmoittaa osallistutko opintojaksolle Porissa vai Tampereella!!! Aikaisemman kokemuksen mukaan Tampereen ryhmä täytyy nopeasti. Mikäli et tule valituksi Tampereelle, ilmoita oletko silti halukas osallistumaan opintojaksolle Porissa, mikäli ryhmässä on tilaa.
HUOM! Erilliset ilmoittautumisryhmät Porissa ja Tampereella kurssin suorittaville, ilmoittauduthan oikean ilm.ryhmään. Aikaisemman kokemuksen mukaan Tampereen ryhmä täytyy nopeasti. Mikäli et tule valituksi Tampereelle, ilmoita oletko silti halukas osallistumaan opintojaksolle Porissa, mikäli ryhmässä on tilaa.
Korvaa sosiaalityöstä kohdan STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena
Korvaa sosiologiasta kohdan SOSM3/YKTM6.3.Sosiologinen ajattelu II
Osallistuminen verkkoseminaariin Moodle-alustalla,
jonne opiskelijat työstävät kurssikirjallisuuteen ja osin itsenäiseen
tiedonhankintaan perustuvia esityksiä ja sovelluksia toimintatutkimuksesta. Kaikista esityksistä käydään keskustelu, jonka jälkeen esityksen pitäjä tekee omasta aiheestaan loppuyhteenvedon.
Verkkoseminaari organisoidaan osallistujamäärän mukaan 1-2 ryhmälle.
Verkkoseminaariin ilmoittaudutaan sähköpostilla esa.jokinen@uta.fi viimeistään 9.1.2019.
Verkkoseminaarin esitysten aikataulu organisoidaan lopullisen osallistujamäärän (max 24; joista 4 avoin yliopisto) mukaan.
Suoritetaan kurssikirjallisuuteen perustuvalla verkkoseminaarilla opintojaksoa varten avattavalla Moodle-alustalla TAI esseellä TAI sähköisellä tentillä.
SOP03.6 Toimintatutkimus hyvinvointipalvelujen kehittämisessä ON YKSI tapa suorittaa YTM-tutkinnon menetelmäopinnoista SOSM5.1.
SOP03.6 opintojaksoa suositellaan heille, joiden pro gradun aiheena tai taustana ovat erilaiset projektit ja kehittämishankkeet. Jakson suorittavat voivat ilmoittaa, tuleeko merkintä teemaopintojaksokoodilla SOP03.6 vai sosiaalitieteiden tutkimusmenetelmäkoodilla SOSM5.1.
Community-based, Participative Qualitative Research is aninnovative course that builds on qualitative research to add a community focus that can engage organizations and people meaningfully as partners in research projects that are of interest and significance to them. The community partners add their ideas to the research design and collaborate with the student or academic researchers to develop a project that will be of use to both. In many cases such research may be for a graduate student’s research project or a degree, a faculty member’s community project work and may add to a community organization’s knowledge about how to carry out evaluation of programs and services or to assess needs for new or better services. The course will not enable students to go beyond developing an idea for a research project but it will provide information on how community-based qualitative research could be useful and applied in community projects. Often such projects can also be stimulating and empowering for those who participate.
There will be some short class lectures, video clips, small group and class discussions and experiential activities during each of the class sessions.
Koko opintojaksolle otetaan 24 opiskelijaa. Kurssille ilmoittautuminen sähköpostitse erna.tormalehto@uta.fi 27.1.2019 mennessä.
Tiedustelut Erna Törmälehto (erna.tormalehto@uta.fi)
Assignments:
1) Short paper of 4-5 pages thoughtfully and critically discussing two readings (assigned articles or others related to students’ research interest and the course content) community-based, participatory qualitative research methods and issues related to implementation. Include a brief summary of what each reading is about and say how the research was enhanced or limited by a community-based and/or qualitative approach. Also give your opinion on what might have been done differently for a better outcome. (50 points).
2)Group presentation consisting of an outline and short description of a community-based, participatory qualitative research project your group might be interested in carrying out. This presentation will be given with your group on the last day of the course. Describe why the research would be useful, what it would show and how a community-based participatory approach could be more successful and promising. Also mention some possible ethical or other challenges and how you would manage these in carrying out this research project (35 points).
3) Five to three page paper describing what you learned about conducting a community-based project, including the challenges and rewards that you might experience (15 points).
Students need to attend each session as course learning is heavily weighted toward group and classroom discussions, which cannot be substituted through other work outside the classroom. The total possible grade for completion of the course and assignments is 5 ECTs.
** Sosiaalityön opiskelijat: kurssi korvaa yhden vaihtoehtoisen jakson STYS3B1-STYS3B3 opinto-oppaan kohdasta STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op tai kurssin voi käyttää valinnaisiin opintoihin. **
Mitä tulee mieleen sanoista luovat aineistot ja analyysimenetelmät? Jotain inspiroivaa ja innostavaa? Tällä kurssilla tarkastelemme, miten sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa ja tutkimuksen eri vaiheissa voi käyttää ja soveltaa luovia vaihtoehtoisia menetelmiä ja käyttää erilaisia aineistoja. Kurssin aikana pohditaan, kuinka yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti mielenkiintoisia ja tärkeitä ilmiöitä kuten esimerkiksi eriarvoisuutta, yhteiskunnan muutosta, sosiaalisia suhteita, jne. voidaan tarkastella ja tutkia kuvallisin keinoin, fiktion avulla tai esim. tarinoiden välityksellä. Kurssin toteutuksessa keskeistä on kokemuksellinen ymmärtäminen ja yhdessä oppiminen. Kurssilla opimme näkemään, että ympäröivä maailma on täynnä mitä erilaisimpia aineistoja, joita voidaan tutkia erilaisilla otteilla ymmärtääksemme ja selittääksemme meitä ympäröivää yhteiskunnallista, kulttuurista, sosiaalista, institutionaalista ja arkista moninaisuutta.
Kurssi arvioidaan numeroin 1-5 ja sen suorittaminen vaatii aktiivista osallistumista luennoille ja seminaaritapaamisiin sekä annettujen tehtävien tekoa. Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa omakohtaisen reflektion luennoista ja seminaareista. Reflektiossa opiskelija pohtii, mitä luennoilla/seminaareissa käsitellyt asiat merkitsevät oman graduaiheen tai tutkimuksellisen kiinnostuksen kohteen näkökulmasta. Miten toteuttaisit oman tutkimuksesi kullakin luennolla/seminaareissa esiteltyjä tai muita luovia aineistoja ja menetelmiä hyväksi käyttäen? Reflektion kokonaispituus on 5-10 sivua ja se palautetaan Moodleen.
Opetus
Opintojakso toteutetaan intensiivisenä luento-opetuksena ja seminaarityöskentelynä ajalla 25.3.-29.4.2019 Porissa. Tampereen kampuksen opiskelijat ovat tervetulleita Poriin osallistumaan kurssille!
Opintojakson sisältämät teemat:
Kaikkia teemoja pyritään käsittelemään sekä tutkimusaineiston tuottamisen, analysoinnin että tulosten julkistamisen näkökulmista.
Kurssi toteutetaan intensiivikurssina siten, että aamupäivällä on luento ja iltapäivällä seminaari.
Kurssille valitaan 20 opiskelijaa. Valintakriteerit: Oman tutkinto-ohjelman opintopisteet yhteensä. Opintojen aloitusvuosi huomioidaan valitessa. Maisteriohjelmaan suoraan valitut opiskelijat voivat pyrkiä kurssille, vaikka opintopisteitä ei vielä näkyisi opintorekisterissä.
Luennot ja seminaarityöskentely.
Sosiaalityön opiskelijat: kurssi korvaa yhden vaihtoehtoisen jakson STYS3B1-STYS3B3 opinto-oppaan kohdasta STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op.