Tutkijaseminaarissa filosofian henkilökunta ja vierailevat luennoitsijat pitävät filosofisia esitelmiä . FILJATKOssa esitelmöivät jatko-opiskelijat. / In the seminar, Tampere graduate students, faculty and external speakers give talks in philosophy. Some of the sessions are in English.
Torstaisin/On Thursdays 14-16 Pinni B4141
Ohjelma (täydentyy)/Programme (additions coming)
07.09. (pe) jatkoseminaarin avaus
13.09. FJ: Machina-sessio
27.09. Sanna Mattila (Helsinki): Origin, Kind, Matter - A Kripkean Epistemology of Necessity
4.10. Miira Tuominen (Jyväskylä): Justice in Porphyry’s On Abstinence from Killing Animals
11.10. Valtteri Arstila (Turku): Why we believe that time passes?
18.10. FJ: Petri Myllyniemi
01.11. Marko Ahteensuu (Tampere): Interventionistic Species Conservation and Counterfactual Property-Based Naturalness: A Comparison of Facilitated Adaptation and Assisted Migration
08.11. Lilian O’Brien (Helsinki): Struggle and Success in Understanding Others
15.11. FJ: Jaakko Reinikainen
22.11. Samuli Reijula (Tampere): Do Bayesian models help us understand the human mind?
13.12. FJ: Corrado Pirroddi & Sofia Alexandratos (3h)
KEVÄTLUKUKAUSI (alustava)/SPRING (provisional)
24.1. FJ: Jaana Virta
31.1. Haktan Akcin (Lingnan University): What is Really Wrong with Ontic Structural Realism? On the Possibility of Reading off Ontology from Current Fundamental Science
7.2. FJ: Jan Forsman
14.2. Säde Hormio (Helsinki): The case against inconsequentialism
21.2. Giada Fratantonio (Helsinki): Rethinking the Relation Between Knowledge, Evidence, and Justification
28.2. SFY:n vuosikokous
14.3. Veikko Launis (Turku): Ihmisarvo käsitteenä ja moraalisena vaatimuksena
21.3. Randolph Clarke (Florida State University): Responsibility for Omitting and Refraining
28.3. FJ: Alma Korko
4.4. FJ: Risto Koskensilta
11.4. FJ: Tapio Santala
25.4. FJ: Paula Rauhala
2.5. FJ: Minna Hagman
9.5. Jouni-Matti Kuukkanen (Oulu): Historiographical knowledge as claiming correctly
23.5. FJ: Juho Rantala
Tohtorikoulutuskoulutusseminaari: lähetä esitelmäpaperi sähköpostin liitetiedostona Jaakko Kuorikoskelle viimeistään edeltävänä maanantaina klo 12. Muiden tehtävänä on lukea paperi etukäteen huolellisesti. Esitelmöitsijä pitää paperista aluksi enintään puolen tunnin esityksen. Tämä jättää tunnin aikaa keskustelulle.
This course strives to build bridges between experimental research on decision making in cognitive science, behavioral economics and organizational behavior – especially judgement and decision making (JDM) research - and broader sociological research. Sociological theorists have proposed numerous general sociological theories of action for theoretically grounding case-specific empirical research theories. Sociologists’ skepticism towards the utility of experimental behavioral research is understandable, as most experimental designs deliberately aim to isolate individual behavior from the social context of action. This course is premised on the conviction that sociological and behavioral research perspectives on action are complementary, not conflicting, and that cross fertilization of these fields holds more promise for theoretically ambitious social research than new iterations of disciplinarily isolated sociological theories of action. The course covers examples of the use of insights from the behavioral sciences in sociological settings, drawing inferences about decision strategies from new sources of data (e.g., online behavior), as well as a philosophy of science perspective on social scientific explanation.
The course format is a reading seminar with recent research articles as course material. In addition, each student will make a short presentation on an empirical research article related to the methodological topic in question. Default example articles are provided by the teacher, but students can also make suggestions based on their interests (such as their thesis topic).
Tentative schedule:
Level:
PhD-students and advanced students of social sciences and philosophy students interested in philosophy of social science.
Participants write short (2-3 page) essays on three topics which they see as most relevant for their studies as well as provide a presentation of a selected topic. The writing assignments are also based on the provided background material.
Miten tekniikan kehitys vaikuttaa käsitykseemme siitä, mikä ihminen on? Yksi viimeaikaista tekniikan kehitystä luonnehtiva piirre on ns. "antropotekniikkojen" eli ihmistä itseään muokkaavien tekniikkojen nopea lisääntyminen. Varsinkin tieto- ja geenitekniikan edistys mahdollistaa yhä hienovaraisemmat proteesit, hoidot ja parannukset. Vastaavasti digitalisaatio muuttaa ajatteluamme ja sosiaalisia suhteitamme merkittävästi. Mitä pitäisi ajatella väitteestä, että antropotekniikkojen tavaton kehitys johtaa lopulta ihmisyyden muuttumiseen ja jopa ylittämiseen? Tällaisen väitteen esittävät etenkin niinsanotut transhumanistit ja jotkut posthumanistit, joiden mielestä tekninen kehitys on johtamassa antroposeenin lisäksi myös posthumaaniin tilanteeseen. Mutta miten "ihmisyys" silloin ymmärretään? Eivätkö trans- ja posthumanistiset ajatukset itse asiassa edellytä sellaisen ajatuksen ihmisyydestä plastisena kykynä, jonka esiasteita voi löytää jo Kantilta ja Hegeliltä, ja joka huipentuu ensimmäistä kertaa Nietzschen ajattelussa? 1900-luvulla on kehitelty edelleen ajatusta, että ihmisellä ei ole annettua olemusta, vaan ihminen on tekninen kyky muokata itse omaa olemustaan. Kurssilla esitellään kaksi tämän perusajatuksen keskeistä versiota: ns. saksalaisessa Filosofisessa Antropologiassa (Scheler, Plessner, Gehlen) muotoiltu ajatus ihmisestä teknisenä kykynä, ja ranskalaisessa dekonstruktiossa kehitelty ajatus ihmisen alkuperäisestä teknisyydestä (Nancy, Stiegler). Näemme, mitä hyötyä näistä teorioista voisi olla nykytilanteen hahmottamisessa, vertaamme niitä toisiinsa, ja arvioimme niiden selitysvoimaa.
Kurssiohjelma
1. Transhumanismi, posthumanismi, humanismi. Tekniikan paikka ihmisen määritelmässä.
Lue ennakkolta yksi alla kohdassa Transhumanismi ja Posthumanismi mainituista teksteistä (siis joko Haraway, Hayles tai More).
2. Filosofinen Antropologia (Scheler, Plessner, Gehlen)
Lue ennakolta 1. Luku Arnold Gehlenin kirjasta Man in the Age of Technology.
3. Dekonstruktio (Nancy, Stiegler)
Lue ennalta Bernard Stieglerin kirjan Technics and time 1 osa 2 § 1 "Prometheus's liver" (ja jos ehdit, myös "General Introduction").
Maisteriopintojen suorituksena kohtaan FILS1.
Kurssi on itsenäinen jatko-osa syksyn Parhaat filosofiset artikkelit -kurssille.
Kurssin idea: Lukea monipuolisesti hyviä filosofisia artikkeleita ja keskustella niistä paineettomasti ja hierarkiattomasti porukalla. Samalla analysoidaan, millaisia ovat hyvät filosofiset artikkelit, harjoitetaan filosofista keskustelua hyvässä hengessä ja tutustutaan osallistujien filosofisiin kiinnostuksen kohteisiin.
Osallistujat: Filosofiasta kiinnostuneita ihmisiä uran eri vaiheista fukseista professoreihin jokaisen tuodessa keskusteluun oman näkökulmansa.
Toteutus: Osallistujat lukevat ennalta jaetun artikkelin ennen tapaamisia. Tapaamisen aluksi artikkelin valitsija taustoittaa artikkelia ja valintaansa. Sitten keskustellaan porukalla aiheesta loppuaika pyrkien ymmärtämään, mistä artikkelissa puhutaan ja mistä ei, miksi se on hyvä artikkeli, jne.
Artikkelien valinta: Jokainen osallistuja valitsee jostain filosofisesta mielenkiinnon kohteestaan hyvän artikkelin. Valintaan saa halutessaan apua. Tavoitteena on, että keväällä luetaan artikkeleita ainakin mannermaisen, analyyttisen, marxilaisen, buddhalaisen ja pragmaattisen filosofian osa-alueilta.
Opintopisteet sopimuksen mukaan syventäviin tai jatko-opintoihin.
Moodlen kurssiavain: thebest
The course introduces the latest methodological developments related to causal inference in the social sciences. The course begins with the basics of the formal theory of causal reasoning (by Judea Pearl) and its philosophical foundations. We will then explore more specific issues and methodologies, such as the concept of social mechanism, how to construct a good causal variable, quasi-experimental designs, field and laboratory experiments in the social sciences, and case-based process tracing. The course format is a reading seminar with recent methodological research articles as course material. In addition, each student will make a short presentation on an empirical research article related to the methodological topic in question. Default example articles are provided by the teacher, but students can also make suggestions based on their interests (such as their thesis topic).
Course outline:
Target audience: masters and PhD students in the social sciences and philosophy students interested in philosophy of science. Maximum number of participants: 12.
This course will examine the moral questions raised by research practices in different disciplines. It will cover the origins of research ethics, and look at the ways in which different moral theories respond to the challenges of research. It will include a focus on the 'Four Principles' approach to research ethics - and consider whether this offers advantages over traditional moral theories. Participants will be asked to deliberate on a series of case studies highlighting a variety of ethical issues, drawn from real-world examples. They will have a possibility to think about the ways in which research ethics applies to research in their own disciplines. In addition to the specifics of research ethics, students will explore the question of what constitutes research, and whether the focus on ethics in relation to research per se constitutes a problem with regard to 'research exceptionalism'.
Instructor: Associate Professor Anna Smajdor, University of Oslo
Before first meeting, readan article from Rosamond Rhodes "Rehtinking Research Ethics" (2006): https://www.dropbox.com/s/spb22yugn926xz1/Rethinking%20Research%20Ethics.pdf?dl=0
This course cannot be used to replace the mandatory research ethics requirement for doctorate students.