SOSIAALITYÖN KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN JA ESSEIDEN VASTAANOTTAJAT 2018-2019 Kirjallisuuskuulustelut suoritetaan sähköistä tenttipalvelua käyttäen. Essee-suorituksesta sovitaan ottamalla yhteyttä jakson vastuuopettajaan. Tarkista opinto-oppaasta jaksokohtaisesti onko essee jakson mahdollinen suoritusmuoto. HUOM! Tiedot päivittyvät kesän aikana.
SYVENTÄVÄT OPINNOT, opintojakson vastuuopettaja ja kokonaismerkinnän antaja: Tarja Pösö
STYS1A Sosiaalityön teoriahistoria 5 op, Timo Harrikari
STYS1B1 Päätöksenteko lastensuojelussa 5 op, Tarja Pösö
STYS1B2 Osallisuudet, oikeudet ja vastuut palvelujärjestelmäkohtaamisissa 5 op, Sirpa Saario
STYS1B3 Professionaalisuus käytännöissä ja käytäntötutkimus 5 op, Heli Valokivi
STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena 5 op, Hannele Forsberg
STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus 5 op, jakson vastuuopettaja Aino Ritala-Koskinen, esseen (5 op) vastaanottaja Lasse Rautniemi, ks. ohjeet, LOGYKYT1 Moniammatillinen vuorovaikutus -kirjatentin vastaanottaja Rosi Enroos.
STYS3A Orientaatio tutkielman tekemiseen 5 op, esseen (5 op) vastaanottaja Leena Autonen-Vaaraniemi
STYS3B1 Konkreettinen sosiaalitutkimus 5 op, Suvi Raitakari
STYS3B2 Ammatillisen vuorovaikutuksen ja tekstien tutkimus 5 op, Kirsi Juhila
STYS3B3 Havainnot ja kokemukset 5 op, Aino Ritala-Koskinen
Keskiviikkona 29.8.2018
Porin yliopistokeskus, Tampereen yliopiston Porin yksikkö, Pohjoisranta 11 A, luokka 107
TaY:n Porin yksikön oma päivä
klo 10.00 Aamukahvi
klo 10.00-12.15
Tervetuloa TaY:n Porin yksikköön professori Antti Saloniemi
Yliopisto-opiskelusta professori Antti Saloniemi
Opiskelukäytännöt: Yksikön ja TaY:n kotisivujen esittely ja käyttö
yliopistonlehtori Tuija Eronen
Porin yliopistokeskuksen kirjasto: TaY:n sähköiset aineistot vs Tutcat
kirjastosihteeri Anna Tuominen
klo 12.15-13 Lounastauko omakustanteinen
klo 13.15-15 Opiskelijat kokoontuvat opettajien johdolla
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriopinnot (sosiaalipolitiikka ja sosiologia, Pori) luokka 386 (3. krs)
tutkinnon rakenne: maisteriopinnot, täydentävät opinnot, valinnaiset opinnot
sosiaalipolitiikan professori Katja Repo ja sosiologian professori Antti Saloniemi
Sosiaalityön maisteriopinnot, Pori luokka 107 (1. krs)
tutkinnon rakenne: maisteriopinnot, täydentävät opinnot, valinnaiset opinnot
sosiaalityön professori Irene Roivainen sekä sosiaalityön yliopistonlehtorit Tuija Eronen ja Heli Valokivi
Jokaisen uuden tutkinto-opiskelijan kanssa varataan keskusteluaika henkilökohtaisen opintosuunnitelman tekemiseksi viikoille 35-36
Keskusteluajoista sovitaan keskiviikon 29.8. aikana.
klo 15.15-16.45 Tampereen yliopisto Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
luokka 107, Porin yliopistokeskus (1. krs.)
Esittely ja mahdollisuus kysymyksiin ja keskusteluun;”vastaanotto” opiskelijoiden henkilökohtaisille kysymyksille
Opintosihteeri Helena Siipo
Kandidaatin- ja maisterintutkintoihin liittyvät opintoasiat ja tutkintotodistukset
Orientoiva päivä II
Yliopistokeskuksen yhteinen infopäivä torstaina 30.08.2018
Porin yliopistokeskus auditorio 126 (1. krs)
klo 9.00 Opiskelu Porin yo-keskuksesssa johtaja Jari Multisilta
klo 9.10 Porin yo-keskuksen kirjaston esittely kirjastosihteeri Anna Tuominen
klo 9.20 Tilat ja turvallisuus Palvelukeskus, RTK-palvelu
klo 9.40 Oppilaitosdiakonia diakoni Johanna Simola
klo 9.45 YTHS-palvelut terveydenhoitaja Eija Tarri
klo 10.00 Ravintola Sofia päällikkö Merja Naukkarinen
klo 10.05 Opiskelijatuet KELA:n asiantuntija
klo 10.35 Opiskelijapalvelut Pointer ry ja ainejärjestöt opiskelijasihteeri Milla Hautaoja ja opiskelijayhdistysten edustajat
klo 10.55 Turvallisuuskävely ja yleiskierros yliopistokeskuksessa tutorit
klo 11.00 Lounas
klo 12.00 Oppiminen yliopistossa (kandivaiheen opiskelijat) opintopsykologi Satu Lähteenkorva
klo 14.00 Oppiminen yliopistossa (maisterivaiheen opiskelijat) opintopsykologi Satu Lähteenkorva
klo 18.00 Uusien opiskelijoiden illanvietto
Sitovat ilmoittautumiset Irene Roivaiselle s-postilla (Irene.Roivainen@uta.fi) ajalla 1.9.-9.9.2018
STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus-Johdanto kehittämistyöhön luentoseminaari peruuntuu osallistujien vähyyden vuoksi.
Osallistuminen luentoseminaariin ja kirjallisuuteen perustuva essee.
Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy
SYKSY 2018: STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus-Johdanto kehittämistyöhön luentoseminaari peruuntuu osallistujien vähyyden vuoksi.
Kurssi alkaa ennakkotehtävällä, jonka ohjeet ovat kurssimoodlessa.
Lähiopetus torstai 13.9.2018 klo 12 – 17
Erna Törmälehto: Kurssikäytännöt
Leena Tervonen-Goncalves: Mikä on olennaista tieteellisessä lukemisessa?
VERKKO-OPETUS to 27.9.2017 klo 10-12, Syventävä tiedonhankinta/Sari Mäkelä TaY:n kirjasto verkko-opetuksena luokka 107 tai omilla koneilla)
Lähiopetus torstaina 27.9.2018 klo 12 – 17
Katja Repo: Mikä on oleellista yhteiskuntatieteellisen tiedon haussa ja tiedonhaun tekniikoissa?
Heli Valokivi: Mikä on olennaista tieteellisessä kirjoittamisessa?
Irene Roivainen: Miten syntyy gradu?
Ilmoittautuminen nettiopsun kautta 15.8.-2.9.2018
Linkki AC-huoneeseen, sinne pitäisi päästä kirjautumaan suoraan https://connect.funet.fi/poriverkkom2018/ Opiskelijoiden pitäisi olla paikalla TO 27.9. noin klo 9.45, opetus alkaa tasan klo 10. Tällöin ehditään katsoa, että yhteydet toimivat yms. Kirjaston antama opetus nauhoitetaan ja tallennetaan Moodle-alueelle. Jos opiskelijat ehtivät, he voivat käydä tutustumassa Moodleen, opetuksen kannalta sillä ei ole kuitenkaan ole merkitystä. Opetuksen aikana voi lähettää chat-viestejä kirjasto-osuuden opettajille. Moodleen pääsee peruspalvelutunnuksella ilman salasanaa (itserekisteröiminen), tässä polku: Moodle/ ►Kirjasto / Library/ SOC Porin verkko-opetus Graduryhmän kirjasto-osuuden opettajina ovat Sari Mäkelä ja Maarit Laskujärvi
Ilmoittautuminen e-lomakkeella alkaa pe 30.11.2018 klo 8.00 ja päättyy ti 11.12.2018 klo 23.50
HUOM! kaikki ilmoittautuvat uudelleen
Lukuvuosi 2018-2019: STYS3C -Tutkielmaseminaari, sosiaalityö, Pori
HUOM! Ilmoittautuminen kaikille uudelleen keväälle 2019
ILMOITTAUTUMINEN alkaa pe 30.11.2018 klo 8.00 ja päättyy ti 11.12.2018 klo 23.50 Ilmoittautumisosoite: https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/22571/lomake.html
Harjoitteluseminaari (teoreettis-käytännöllinen raportti, seminaariläsnäoloa 20 tuntia, suullinen esitys, 1 raportin puheenjohtajuus ja 1 raportin opponointi).
Opintosuoritusten täsmälliset ohjeet ovat nähtävillä harjoittelun moodlessa, jonne opiskelijat liitetään harjoitteluun ilmoittautumisen yhteydessä. Infotilaisuus syyskuussa.
1 ryhmä noin 15 opiskelijaa.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 17.9.-4.10.2018.
Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.
Yhteiskunta- ja sosiaalitutkimuksen keskeisiä kiinnostuksen kohteita on yksilön ja yhteiskunnan välinen suhde ja erityisesti se, millä lailla yhteiskunnan muutokset vaikuttavat yksilöihin ja yksilötason valintoihin. Arki on hedelmällinen lähtökohta yrittäessämme ymmärtää yksilön ja yhteiskunnan välisiä suhteita, sillä arjessa limittyvät epäviralliset ja viralliset sekä yksityiset ja julkiset toiminnat, ajatukset ja odotukset. Paradoksaalisesti tämä tekee arjesta sekä rutiininomaista ja turvallista että vaativaa ja jopa uuvuttavaa. Teoreettisesti jäsenneltynä itsestään selvästä arjesta muodostuu yllättävä, monimuotoinen ja kompleksinen käsite.
Kurssilla tarkastelemme arjen sosiologian (sociology of everyday life) ja henkilökohtaisen elämän sosiologian (sociology of personal life) kautta yksilön ja yhteiskunnan välisiä suhteita. Arjen sosiologia tarkastelee, miten ihmiset sitoutuvat olemassa oleviin yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiin rakenteisiin. Henkilökohtaisen elämän sosiologia tarkastelee yksilöiden elämää niissä sosiaalisissa, ajallisissa ja paikallisissa konteksteissa, joissa he elävät. Henkilökohtaisen elämän sosiologia pohtii, mitä yhteiskunnallisia merkityksiä yksityisenä pidetyllä elämällä on, mitä vaikutuksia henkilökohtaisilla valinnoilla on yhteiskuntaan ja sen muutoksiin, ja millä lailla sosiaaliset rakenteet ilmenevät henkilökohtaisessa elämässä.
Pohdimme, mitä on arki? Mikä merkitys arjella on yksilölle ja yhteiskunnalle? Mitä henkilökohtainen tarkoittaa ja miten se eroaa yksilöllisestä? Analysoimme, miten mikrotason, pienet, jokapäiväiset teot ja toiminnat liittyvät makrotason malleihin ja rakenteisiin. Tarkastelemme toimijan ja rakenteen välisiä suhteita esim. perheen, sairauden, kuulumisen (belonging) ja kodin näkökulmista.
Opetus
Opintojakso toteutetaan verkko- ja seminaarityöskentelynä ajalla 7.1.-28.2. 2019 sekä Porissa että Tampereella. Opiskelijat jaetaan verkkotyöskentelyä varten pienryhmiin, jotka perehtyvät yhdessä verkkomateriaaliin ennen kontaktiopetuksena järjestettävää seminaarityöskentelyä.
Opintojakso sisältää teemat:
1) Arjen ja henkilökohtaisen elämän sosiologia
2) Sairausarki
3) Perhe, yhteiskunta ja muutos
4) Asuminen, koti ja kuuluminen
5) Elokuva I, Daniel Blake
Kurssilaisten yhteistapaaminen ja verkkoryhmiin jakaminen Porissa 7.1. 2019 klo 10-12 luokka 386 ja Tampereella 7.1.2019, klo 10-12, Linna-rakennus luokka 6034
Seminaarit Tampere: keskiviikkoisin klo 10-12, Linna-rakennus luokka 6034, 16.1, 23.1., 30.1., 6.2. ja 13.2.
Seminaarit Pori: torstaisin klo 10-12, luokka 386, 17.1., 24., 31.1., 7.2., ja 14.2.
Yksilötehtävän palautus 28.2.2019.
Kurssille valitaan 20 opiskelijaa Poriin ja 20 opiskelijaa Tampereelle. Valintakriteerit: Oman tutkinto-ohjelman opintopisteet yhdessä. Opintojen aloitusvuosi huomioidaan opiskelijoita kurssille
valittaessa. Maisteriohjelmaan suoraan valitut opiskelijat voivat pyrkiä kurssille, vaikka opintopisteitä ei vielä näkyisi opintorekisterissä.
Ilmoittautuminen Nettiopsuun ajalla 1.11.-23.11.2018 HUOM! Ilmoittautuessasi muista ilmoittaa osallistutko opintojaksolle Porissa vai Tampereella!!! Aikaisemman kokemuksen mukaan Tampereen ryhmä täytyy nopeasti. Mikäli et tule valituksi Tampereelle, ilmoita oletko silti halukas osallistumaan opintojaksolle Porissa, mikäli ryhmässä on tilaa.
HUOM! Erilliset ilmoittautumisryhmät Porissa ja Tampereella kurssin suorittaville, ilmoittauduthan oikean ilm.ryhmään. Aikaisemman kokemuksen mukaan Tampereen ryhmä täytyy nopeasti. Mikäli et tule valituksi Tampereelle, ilmoita oletko silti halukas osallistumaan opintojaksolle Porissa, mikäli ryhmässä on tilaa.
KATSO TÄÄLTÄ ILMOITTAUTUMINEN NETTIOPSUN KAUTTA
Ilmoittautuminen alkaa 1.11.2018 06:01
Ilmoittautuminen päättyy 23.11.2018 23:59
Korvaa sosiaalityöstä kohdan STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena
Korvaa sosiologiasta kohdan SOSM3/YKTM6.3.Sosiologinen ajattelu II
Community-based, Participative Qualitative Research is aninnovative course that builds on qualitative research to add a community focus that can engage organizations and people meaningfully as partners in research projects that are of interest and significance to them. The community partners add their ideas to the research design and collaborate with the student or academic researchers to develop a project that will be of use to both. In many cases such research may be for a graduate student’s research project or a degree, a faculty member’s community project work and may add to a community organization’s knowledge about how to carry out evaluation of programs and services or to assess needs for new or better services. The course will not enable students to go beyond developing an idea for a research project but it will provide information on how community-based qualitative research could be useful and applied in community projects. Often such projects can also be stimulating and empowering for those who participate.
There will be some short class lectures, video clips, small group and class discussions and experiential activities during each of the class sessions.
Koko opintojaksolle otetaan 24 opiskelijaa. Kurssille ilmoittautuminen sähköpostitse erna.tormalehto@uta.fi 27.1.2019 mennessä.
Tiedustelut Erna Törmälehto (erna.tormalehto@uta.fi)
Assignments:
1) Short paper of 4-5 pages thoughtfully and critically discussing two readings (assigned articles or others related to students’ research interest and the course content) community-based, participatory qualitative research methods and issues related to implementation. Include a brief summary of what each reading is about and say how the research was enhanced or limited by a community-based and/or qualitative approach. Also give your opinion on what might have been done differently for a better outcome. (50 points).
2)Group presentation consisting of an outline and short description of a community-based, participatory qualitative research project your group might be interested in carrying out. This presentation will be given with your group on the last day of the course. Describe why the research would be useful, what it would show and how a community-based participatory approach could be more successful and promising. Also mention some possible ethical or other challenges and how you would manage these in carrying out this research project (35 points).
3) Five to three page paper describing what you learned about conducting a community-based project, including the challenges and rewards that you might experience (15 points).
Students need to attend each session as course learning is heavily weighted toward group and classroom discussions, which cannot be substituted through other work outside the classroom. The total possible grade for completion of the course and assignments is 5 ECTs.
** Sosiaalityön opiskelijat: kurssi korvaa yhden vaihtoehtoisen jakson STYS3B1-STYS3B3 opinto-oppaan kohdasta STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op tai kurssin voi käyttää valinnaisiin opintoihin. **
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 26.11.-13.12.2018
Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 26.11.-13.12.2018.
Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.
STYS2 Lapsen kaltoinkohtelu-tunnista, kohtaa ja toimi
Tavoitteena on lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen ja kohtaaminen eri toimintaympäristöissä. Opintojakso vahvistaa näkemystä sosiaali- ja lastensuojelutyöstä ’sosiaalisesta’ määrittyvänä ammattiosaamisena. Opiskelija saa välineitä toimia lapsi- ja perhepalveluiden monitoimijaverkostoissa.
Osaamistavoitteet, opiskelija:
-ymmärtää sekä lapsen näkökulman että lapsen edun; hän hallitsee keskeisen lainsäädännön ja osaa puolustaa lapsen oikeuksia
-tunnistaa tarpeen monitoimijaiseen apuun ja arviointiin
-hallitsee sosiaalityön, sosiaaliohjauksen ja sosiaalipedagogisen työn yhteisiä interventiota ja työotteiden välisen työnjaon
-osaa toimia toimintaympäristöissä, joissa havaitaan kaltoinkohtelua: päiväkoti, peruskoulu, perhetyö (ShL), tehostettu perhetyö(LsL), lastensuojelulaitos
-osaa soveltaa sosiaalityön eettisiä periaatteita, tunnistaa omat arvot ja ymmärtää työpaikan toimintakulttuurin vaikutuksen omiin ammatillisiin ratkaisuihin
Sisällöt:
-lapsen erityinen asema, lapsen oikeudet ja osallisuus, lainsäädäntö lapsen suojelijana
-lapsen yksilölliset tarpeet ja riittävä vanhemmuus
-sote-palvelujärjestelmä ja opetustoimi lapsen suojelijana
-emotionaalinen, fyysinen ja seksuaalinen kaltoinkohtelu
-tunnistamiseen, kohtaamiseen ja toimimiseen liittyvät menetelmät, välineet ja toimintamallit tunnistamisen, kohtaamisen ja toiminnan esteet
Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu sosiaalityön omille opiskelijoille.
Kurssille voidaan valita VAIN RAJATTU MÄÄRÄ opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä sähköpostitse erna.tormalehto@uta.fi.
Ilmoittautuminen päättyy 26.2.2019
-Seminaari: xx. 03. 2019 klo 9.30-16 koulutuksen aloitus. Seminaari Porin yliopistokeskus AUD 126, Lasten kaltoinkohtelu ja traumatisoitunut lapsi
-Välitehtäviä: Teemana kaltoinkohtelun tunnistaminen 1) oppimateriaalinen itsenäinen opiskelu, 2) tehtävän kirjoittaminen (Mitä opin?) ja 3) työskentelyä pienryhmissä verkossa.
-I lähipäivä xxxx 2019 pienryhmät Pori klo 9-15, LK 386
-välitehtävä: Teemana Kaltoinkohtelu, kohtaa ja osaa toimia 1) oppimateriaalinen itsenäinen ja 2) opiskelu työskentelyä pienryhmissä verkossa.
-II lähipäivä xxx2019 pienryhmät Pori klo 9-15, LK 386
-välitehtävä: Loppuseminaarin esityksen suunnittelu, työskentelyä pienryhmissä verkossa
- xx.05.2019 klo 9.30-16 Loppuseminaari: Ratkaisuja ja toimintamalleja lapsen kaltoinkohtelun kohtaamiseen, Turku
Oppimismuodot:
-seminaarit
-asiantuntijaluennot
-oheiskirjallisuus
-oppimispäiväkirja
-pienryhmätyöskentely ja case
Kurssi toteutetaan yhteistyössä Turun yliopiston sosiaalityön laitoksen, Turun ja Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaalialan yksiköiden kanssa.
Kurssi korvaa syventävistä opinnoista valinnaisia opintoja tai STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus.
Mitä tulee mieleen sanoista luovat aineistot ja analyysimenetelmät? Jotain inspiroivaa ja innostavaa? Tällä kurssilla tarkastelemme, miten sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa ja tutkimuksen eri vaiheissa voi käyttää ja soveltaa luovia vaihtoehtoisia menetelmiä ja käyttää erilaisia aineistoja. Kurssin aikana pohditaan, kuinka yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti mielenkiintoisia ja tärkeitä ilmiöitä kuten esimerkiksi eriarvoisuutta, yhteiskunnan muutosta, sosiaalisia suhteita, jne. voidaan tarkastella ja tutkia kuvallisin keinoin, fiktion avulla tai esim. tarinoiden välityksellä. Kurssin toteutuksessa keskeistä on kokemuksellinen ymmärtäminen ja yhdessä oppiminen. Kurssilla opimme näkemään, että ympäröivä maailma on täynnä mitä erilaisimpia aineistoja, joita voidaan tutkia erilaisilla otteilla ymmärtääksemme ja selittääksemme meitä ympäröivää yhteiskunnallista, kulttuurista, sosiaalista, institutionaalista ja arkista moninaisuutta.
Kurssi arvioidaan numeroin 1-5 ja sen suorittaminen vaatii aktiivista osallistumista luennoille ja seminaaritapaamisiin sekä annettujen tehtävien tekoa. Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa omakohtaisen reflektion luennoista ja seminaareista. Reflektiossa opiskelija pohtii, mitä luennoilla/seminaareissa käsitellyt asiat merkitsevät oman graduaiheen tai tutkimuksellisen kiinnostuksen kohteen näkökulmasta. Miten toteuttaisit oman tutkimuksesi kullakin luennolla/seminaareissa esiteltyjä tai muita luovia aineistoja ja menetelmiä hyväksi käyttäen? Reflektion kokonaispituus on 5-10 sivua ja se palautetaan Moodleen.
Opetus
Opintojakso toteutetaan intensiivisenä luento-opetuksena ja seminaarityöskentelynä ajalla 25.3.-29.4.2019 Porissa. Tampereen kampuksen opiskelijat ovat tervetulleita Poriin osallistumaan kurssille!
Opintojakson sisältämät teemat:
Kaikkia teemoja pyritään käsittelemään sekä tutkimusaineiston tuottamisen, analysoinnin että tulosten julkistamisen näkökulmista.
Kurssi toteutetaan intensiivikurssina siten, että aamupäivällä on luento ja iltapäivällä seminaari.
Kurssille valitaan 20 opiskelijaa. Valintakriteerit: Oman tutkinto-ohjelman opintopisteet yhteensä. Opintojen aloitusvuosi huomioidaan valitessa. Maisteriohjelmaan suoraan valitut opiskelijat voivat pyrkiä kurssille, vaikka opintopisteitä ei vielä näkyisi opintorekisterissä.
Luennot ja seminaarityöskentely.
Sosiaalityön opiskelijat: kurssi korvaa yhden vaihtoehtoisen jakson STYS3B1-STYS3B3 opinto-oppaan kohdasta STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op.
Ilmoittautuminen jaksolle Sosnetin verkkosivuilla 11.-28.2.2019.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 11.-28.2.2019.
Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.