STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus: Opiskelija syventää ymmärrystään ammatillisen sosiaalityön käytännöistä ja toteutuksesta valitsemallaan erityisalueella (kuten moniammatilliset työkäytännöt, ammattikäytäntöjen kehittäminen, dokumentointi osana ammattikäytäntöjä, sosiaalityön työmenetelmät).
STYS2A: Johdanto kehittämistyöhön: Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida tutkimustietoa soveltavan kehittämistyön haasteita ja menetelmiä sosiaalityön asiakasprosesseissa ja organisaatioissa. Opiskelija osaa jäsentää omaa työtään osana alan kehittämistoimintaa ja kehittämistä organisaatioissa. Opiskelija pystyy tekemään itsenäistä kehittämistyötä ja raportoimaan siitä teoriatietoa ja käytännön taitojaan hyödyntäen.
STYS2 Lapsen kaltoinkohtelu-tunnista, kohtaa ja toimi
Tavoitteena on lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen ja kohtaaminen eri toimintaympäristöissä. Opintojakso vahvistaa näkemystä sosiaali- ja lastensuojelutyöstä ’sosiaalisesta’ määrittyvänä ammattiosaamisena. Opiskelija saa välineitä toimia lapsi- ja perhepalveluiden monitoimijaverkostoissa.
Osaamistavoitteet, opiskelija:
-ymmärtää sekä lapsen näkökulman että lapsen edun; hän hallitsee keskeisen lainsäädännön ja osaa puolustaa lapsen oikeuksia
-tunnistaa tarpeen monitoimijaiseen apuun ja arviointiin
-hallitsee sosiaalityön, sosiaaliohjauksen ja sosiaalipedagogisen työn yhteisiä interventiota ja työotteiden välisen työnjaon
-osaa toimia toimintaympäristöissä, joissa havaitaan kaltoinkohtelua: päiväkoti, peruskoulu, perhetyö (ShL), tehostettu perhetyö(LsL), lastensuojelulaitos
-osaa soveltaa sosiaalityön eettisiä periaatteita, tunnistaa omat arvot ja ymmärtää työpaikan toimintakulttuurin vaikutuksen omiin ammatillisiin ratkaisuihin
Sisällöt:
-lapsen erityinen asema, lapsen oikeudet ja osallisuus, lainsäädäntö lapsen suojelijana
-lapsen yksilölliset tarpeet ja riittävä vanhemmuus
-sote-palvelujärjestelmä ja opetustoimi lapsen suojelijana
-emotionaalinen, fyysinen ja seksuaalinen kaltoinkohtelu
-tunnistamiseen, kohtaamiseen ja toimimiseen liittyvät menetelmät, välineet ja toimintamallit tunnistamisen, kohtaamisen ja toiminnan esteet
Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu sosiaalityön omille opiskelijoille.
Kurssille voidaan valita VAIN RAJATTU MÄÄRÄ opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä sähköpostitse erna.tormalehto@uta.fi.
Ilmoittautuminen päättyy 26.2.2019
-Seminaari: xx. 03. 2019 klo 9.30-16 koulutuksen aloitus. Seminaari Porin yliopistokeskus AUD 126, Lasten kaltoinkohtelu ja traumatisoitunut lapsi
-Välitehtäviä: Teemana kaltoinkohtelun tunnistaminen 1) oppimateriaalinen itsenäinen opiskelu, 2) tehtävän kirjoittaminen (Mitä opin?) ja 3) työskentelyä pienryhmissä verkossa.
-I lähipäivä xxxx 2019 pienryhmät Pori klo 9-15, LK 386
-välitehtävä: Teemana Kaltoinkohtelu, kohtaa ja osaa toimia 1) oppimateriaalinen itsenäinen ja 2) opiskelu työskentelyä pienryhmissä verkossa.
-II lähipäivä xxx2019 pienryhmät Pori klo 9-15, LK 386
-välitehtävä: Loppuseminaarin esityksen suunnittelu, työskentelyä pienryhmissä verkossa
- xx.05.2019 klo 9.30-16 Loppuseminaari: Ratkaisuja ja toimintamalleja lapsen kaltoinkohtelun kohtaamiseen, Turku
Oppimismuodot:
-seminaarit
-asiantuntijaluennot
-oheiskirjallisuus
-oppimispäiväkirja
-pienryhmätyöskentely ja case
Kurssi toteutetaan yhteistyössä Turun yliopiston sosiaalityön laitoksen, Turun ja Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaalialan yksiköiden kanssa.
Kurssi korvaa syventävistä opinnoista valinnaisia opintoja tai STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus.