Mitä itseoppiva tekoäly ja koneet tarkoittavat yhteiskunnalle ja työelämälle?

– Tietokone on apuväline, vaikka sillä olisi jatkossa käytössään enemmän dataa kuin ihmisen aivojen on mahdollista käsitellä. Päätökset tekee lopulta ihminen. Teknologia voi kasvattaa tuottavuutta ja lisätä työviihtyvyttä jos sitä ei käytetä vain työtahdin kiristämiseen ja työnkuvien kaventamiseen, sanoo Dr. Phoebe Moore. Moore on poliittisen taloustieteen ja teknologian professori Leicesterin yliopistossa.

Mooren mukaan teknologian käyttö voi luoda yksipuolisia työnkuvia, joista tulee joko hyvin suorittavia tai hyvin kapea-alaisia. Tuottavuuden kasvu ei silti ole negatiivinen asia työntekijöille.

Jos ihmisen työnkuva on hienostuneen teknologian ohjaaminen tai valvominen, hänelle kehittyy erityistaito, joka lisää hänen arvoaan työnantajan näkökulmasta. Syntynyt taito voi kuitenkin olla hyvin kapea-alainen ja työpaikkakohtainen, eikä taidolla ole arvoa, jos teknologia muuttuu.

Jos työpaikalla ei ole koulutusta ja teknologian käyttöön tai valvomiseen perustuvat työnkuvat ovat yksipuolisia, teknologia voi kaventaa työntekijän taitoja.

Tekoäly on nyt otsikoissa, koska se korvaa koko ajan enemmän ajatustyötä. Moore muistuttaa, että teknologiaa ja automaatiota on ollut aina, ja olemme tottuneet koneisiin, joita emme enää miellä teknologiaksi.

– Valinnan ja päätöksen tekemisellä on ero, ja ihmisen rooli on valintojen tekijä, Moore sanoo.