Ammatillinen opettajankoulutus mahdollistaa konkreettisen oman työn kehittämisen

Julkaistu 21.12.2023
,
päivitetty 21.12.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Ammatillinen opettajankoulutus
Kuvassa henkilö mittaa kulmamitalla viivaa lautaan. Pöydällä on erikokoisia talttoja.
Kiireinen arki ei aina mahdollista oman työn kehittämistä niin paljon kuin opettajina haluaisimme. Opiskelu ammatilliseksi opettajaksi tarjosi Lauri Vartolalle hyvän tilaisuuden rakentaa oppimistehtävinä työkaluja, jotka pääsevät heti käyttöön myös työelämässä.

Tässä on nostettu joitakin esimerkkejä Lauri Vartolan opettajankoulutuksen portfoliosta. Esimerkeistä tulee hyvin esiin se, että TAOKin osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa sen, että opintojaksojen tehtävien toteutus voidaan kiinnittää ajankohtaisiin aiheisiin omassa työssä oppilaitoksessa.

Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki -opintojaksolla tutustuttiin pienryhmässä oppilaan tukemiseen ja ohjaamiseen liittyvään materiaaliin. Lauri teki ryhmätyönä Ikatan toisen opettajaopiskelijan Matti Valtosen kanssa Hyvinvoinnin käsikirjan SASKY Ikaalisten käsi- ja taideteollisuus oppilaitokselle. Hän kirjoittaa portfoliossaan: "Työ avasi kyllä ajatuksia haasteellisten opiskelijoiden kohtaamisen suhteen. Myös se tosiasia havahdutti, että opettaja voi tehdä oman päätoimensa ohella kovin vähän laiminlyömättä muita opiskelijoita. Erityisen tuen tarve ja ammattilaisten palkkaaminen on supertärkeää."

Tulevaisuuden oppiminen ja koulutus -opintojaksolla perehdyttiin otsikon mukaisesti tulevaisuuden ja painotetusti lähitulevaisuuden haasteisiin, erityisesti megatrendien mukanaan tuomiin haasteisiin. Opintojaksolla paneuduttiin kysymyksiin:

• Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
  • Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
  • Miten eri ammattialat kehittyvät?
  • Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä
  • Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat? Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?

Ryhmätyönä toteutettiin ns. vaikuttava teko. Laurin ryhmässä ryhmätyönä tehtiin kierrätyskäsikirja ja kierrätyksen osaamismerkki osaksi kestävän kehityksen opetusta SASKY Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitokseen. Lauri: "Kirjanen sai hyvää palautetta ja osaamismerkkikin tullee käyttöön jahka hallinto tekee asioista viralliset linjaukset."

Kehittämistyö-opintojaksolla Lauri päätti keskittyä oppimaan ja kehittämään Moodlen käyttöä ammatillisen opetuksen välineenä lähtökohtana hyvin olemattomat oppimateriaalit hienopuusepän työn opetukseen. Ikatassa Moodle on ollut aktiivisessa käytössä lähinnä YTO-aineiden opetuksessa.

Lauri kehitti Moodle-kurssin pintakäsittelyn osakokonaisuuden ympärille. Tämä valikoitui siksi, että kokonaisuus sisältää suhteellisen paljon sellaista tietoa, joka ei kuitenkaan ole välttämättä jokaisessa päivässä läsnä - toisin kun esim. puumateriaalit. Nyt kurssin aineisto on saavutettavassa muodossa ja helposti kerrattavissa koko opiskelun ajan. Lukemisen vaikeuksista kärsivä opiskelija voi kuunnella aineiston ja oppia auditiivisesti sekä kuvien ja videoiden avulla.

Esimerkit on koostettu Lauri Vartolan TAOKin ammatillisen opettajankoulutuksen oppimisportfoliosta.