Teacher's Pedagogical Studies, Adult Education (Lifelong Learning in Education and Early Childhood Education), 60 cr
- Description
- Content
Aikuiskoulutukseen suuntautuneet pedagogiset opinnot koostuvat tietyistä kasvatustieteellisistä kursseista perus- ja aineopinnoissa sekä syventävissä opinnoissa (ks. tarkempi kuvaus kursseista sisältö -osuudesta). Syventävien opintojen Pedagoginen harjoittelu -opintojaksoon (KASPEA01) sisältyy mm. opetuksen seurantaa eri aikuiskoulutusympäristöissä ja ohjattua opetusharjoittelua. KASPEA01-jaksolle on erillinen opiskelijavalinta vuosittain. KASPEA-kokonaisuus on tarkoitettu vain kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan tutkinto-opiskelijoille (varhaiskasvatuksen ja elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijat). KASPEA-kokonaisuuden suorittanut opiskelija saa yleisen pedagogisen pätevyyden erilaisiin opetustehtäviin, tämän lisäksi voi olla muita kelpoisuusvaatimuksia (katso Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista, finlex.fi).
Pedagogisissa opinnoissa tarkastellaan yhteiskunnallisten, taloudellisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta koulutukseen ja koulutusjärjestelmiin, tutustutaan linjakkaan opetuksen suunnitteluun, opetuksen arvoperustaan, erilaisiin opetus- ja arviointimenetelmiin sekä ekologista ja kulttuurista kestävää kehitystä tukevaan pedagogiikkaan.
Opinnot tukevat opiskelijan ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsitysten sekä vuorovaikutustaitojen kehitystä. Opintojen aikana opiskelija kehittää pedagogista ja didaktista ajatteluaan sekä rakentaa opettajaidentiteettiään. Opinnoissa korostuu tutkiva ote. Opinnot syventävät ymmärrystä opetustyön yksilöllisistä, yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista ulottuvuuksista.
Opiskelija osaa toimia yhteiskuntaa rakentavana ja uudistavana opettajana yhteistyössä oppimisyhteisöjen eri toimijoiden kanssa. Hän osaa toimia oppimisen ja kasvun edistäjänä erilaisissa kasvatus- ja koulutusinstituutioissa ja hyödyntää erilaisia, tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä. Opiskelijalla on valmiudet tutkimusperustaiseen ja reflektoivaan opettajan työhön ja oppimisyhteisöjen kehittämiseen, moninaisuuden kohtaamiseen sekä yhdenvertaisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden edistämiseen. Osaamistavoitteet painottuvat eri tavoin eri hakukohteiden pedagogisissa opinnoissa.