Skip to main content
You are browsing the curriculum of a past academic year (2019–2020).
Do you want to change to the ongoing academic year?
Course unit, curriculum year 2019–2020
POLVOA34

Comparative European and Nordic Politics, 5 cr

Tampere University

Comparative European and Nordic Politics (Participation in teaching), Finnish

Type
Participation in teaching
Language of instruction
Finnish
Credits
5 cr
Grading scale
General scale, 0-5
Responsible organisation
Faculty of Management and Business 100 %

Scheduled teaching

Course unit realisation

Agenda-Setting in Public Policy, Seminar

Seminar (English)
11.9.2019 – 11.10.2019
Active in period 1 (1.8.2019–20.10.2019)
Course unit realisation

Multi-level Governance and Europeanisation, Lectures

Lectures (Finnish)
13.1.2020 – 18.2.2020
Active in period 3 (1.1.2020–1.3.2020)
Länsi-Balkan, demokratia ja demokratisoituminen, valtio ja valtionrakennus, EU:n laajentumis- ja ehdollistamispolitiikka
Nykymaailman lukuisissa maissa demokratisoituminen ja valtion­rakennus, päämääränä valtion vakautumisen edistäminen, tapahtuvat spontaanin, sisäsyntyisen kehityksen sijaan (tai ohessa) ulkoapäin tulevien paineiden ja houkutusvoiman alaisena. Kurssi tarkastelee tällaisia ulkoisia vaikuttamispyrkimyksiä ja erityisesti niiden merkitystä kohdemaan sisäiselle kehitykselle EU:n Länsi-Balkanille kohdistaman ehdollistamis­politiikan (engl. conditionality policy) ja tämän alueen maiden – Albanian, Bosnia ja Hertsegovinan, Kosovon, Kroatian (EU-jäsen vuodesta 2013), Montenegron, Pohjois-Makedonian sekä Serbian – demokratia- ja valtiollisen kehityksen valossa.


Millaisena demokratian ja valtion kehitys näyttäytyy eri Länsi-Balkanin maissa? Millainen ja kuinka suuri rooli EU:n ehdollistamispolitiikalla, toisin sanoen kyseisten kohdemaiden sisäisen poliittisen kehityksen ehdollistumisella, on ollut tässä (vrt. spontaani, sisäsyntyinen kehitys)? Ja kertooko kohdemaiden vaihteleva edistyminen EU-tiellä demokratia- ja valtiollisen kehityksen etenemisestä käytännössä? Entä millainen merkitys demokratisoitumisella on valtion vakautumisen kannalta, millainen on näiden kehitysprosessien välinen dynamiikka?

Kurssin tarkoituksena on tuottaa opiskelijalle kokonaiskuva Länsi-Balkanin maiden poliittisista järjestelmistä ja niiden kehityksestä 1990-luvulta tähän päivään EU:n laajentumis- ja ehdollistamis­politiikan vaikutuksen alaisina sekä erilaisista demokratia- ja valtiollisen kehityksen empiirisen tutkimuksen työvälineistä.

Study methods
Learning material

Luento-opetus

Luennot
Teachers
Location

Course unit realisation

Nordic Parliaments, Seminar

Seminar (English)
10.3.2020 – 14.4.2020
Active in period 4 (2.3.2020–31.5.2020)