Skip to main content
You are browsing the curriculum of a past academic year (2021–2022).
Do you want to change to the ongoing academic year?
Course unit, curriculum year 2021–2022
HIS.HIA.600

Identities, 5–10 cr

Tampere University

Participation in teaching, Finnish

Type
Participation in teaching
Language of instruction
Finnish
Credits
5–10 cr
Grading scale
General scale, 0-5
Responsible organisation
Faculty of Social Sciences 100 %

Scheduled teaching

Course unit realisation

Kokemus ja toimijuus vanhempien aikojen historian tutkimuksessa, Verkko-opetus

Online teaching (Finnish)
1.6.2021 – 31.7.2022
Active in period 1 (1.8.2021–23.10.2021)
Active in period 2 (24.10.2021–31.12.2021)
Active in period 3 (1.1.2022–6.3.2022)
Active in period 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Active in period 5 (16.5.2022–31.7.2022)
Course unit realisation

Identities, Lectures

Lectures (English)
28.10.2021 – 9.12.2021
Active in period 2 (24.10.2021–31.12.2021)
Course unit realisation

Identities, Lectures

Lectures (Finnish)
13.1.2022 – 28.4.2022
Active in period 3 (1.1.2022–6.3.2022)
Active in period 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Course unit realisation

Identities in European History, Online teaching

Online teaching (English)
11.4.2022 – 10.7.2022
Active in period 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Active in period 5 (16.5.2022–31.7.2022)
Course unit realisation

Identities, Lectures

Lectures (Finnish)
10.3.2022 – 31.5.2022
Active in period 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Active in period 5 (16.5.2022–31.7.2022)
Kurssilla käsitellään vähemmistöjen historiaa esi- ja varhaismodernissa maailmassa.

Kurssilla opiskelija tutustuu keskusteluun vähemmistöidentiteeteistä ja niiden merkityksistä historiassa ja historiantutkimuksessa. Kurssi liittyy teemoiltaan vähemmistöhistoriaan, sukupuolihistoriaan sekä etnisyyden, rasismin ja kolonialismin historiaan, sillä huomion kohteina ovat vammaisten, psyykkisesti sairaiden, syrjittyjen tai alistettujen etnisten ryhmien, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ja muiden marginalisoitujen ryhmien asema ja arki myöhäiskeskiajalta 1800-luvulle. Kurssilla perehdytään siihen, miten vähemmistöasemat ja -identiteetit ovat muodostuneet, miten niihin kuuluvia ihmisiä on kohdeltu, ja miten sekä millaisin reunaehdoin näiden ryhmien historiaa voidaan tutkia. Kurssin aiheet liittyvät läheisesti ajankohtaisiin keskusteluihin vähemmistöjen ja marginalisoitujen ryhmien oikeuksista, yhdenvertaisuudesta sekä yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta. Kurssilla tehdään myös lähteiden käyttöön liittyviä harjoituksia, sillä marginalisoitujen ryhmien historian tutkimiseen liittyy erityisiä haasteita liittyen mm. lähdeaineistojen luonteeseen. Kurssilla keskustellaan tutkimusetiikasta ja sen erityispiirteistä syrjäytettyjen historian tutkimuksen kannalta.

Opetuskerrat pidetään 10.3.-5.5. torstaisin klo 12-14 luentosalissa Pinni B 1097. Huom. ei opetusta to 14.4. eikä to 28.4. Viimeinen opetuskerta to 5.5 poikkeuksellisesti salissa Pinni B1096. Lähtökohtaisesti lähiopetuksena, hybridimahdollisuus tilanteen niin vaatiessa.

Opetuskertoihin sisältyy lähteiden käyttöön ja tulkintaan liittyviä harjoituksia, joiden yhteydessä on hyvä varautua keskustelemaan. Moodleen lisättyihin oheislukemistoihin ja materiaaleihin tutustuminen on suositeltavaa; pakollisista lukemistoista tiedotetaan erikseen.

5 op:n hyväksytty suoritus koostuu: opetuskerrat (7 kpl / mahdolliset poissaolot korvaavat tehtävät); opetuskerroilla tehtävät lähdeharjoitukset; ja kirjalliset viikko-/välitehtävät.

Study methods
Learning environments

Common

Lecture:
Teachers
Location