Skip to main content
You are browsing the curriculum of a past academic year (2021–2022).
Do you want to change to the ongoing academic year?
Course unit, curriculum year 2021–2022
LATK.500

Methods for the study of the premodern world, 5 cr

Tampere University

Participation in teaching, Finnish

Type
Participation in teaching
Language of instruction
Finnish
Credits
5 cr
Grading scale
General scale, 0-5
Responsible organisation
Faculty of Social Sciences 100 %
Grading

Scheduled teaching

Course unit realisation

Perspectives on History and Historical Research, Lectures

Lectures (Finnish)
1.9.2021 – 8.12.2021
Active in period 1 (1.8.2021–23.10.2021)
Active in period 2 (24.10.2021–31.12.2021)
Course unit realisation

Tools for Historical Research, Lectures

Lectures (Finnish)
3.9.2021 – 15.10.2021
Active in period 1 (1.8.2021–23.10.2021)
Kurssilla tutustutaan uuden ajan alun (v. 1500-1800) tutkimuksen lähestymistapoihin, aineistoihin ja tutkimusmenetelmiin.

Kurssin suoritettuaan opiskelija tuntee uuden ajan alkua (v. 1500–1800) koskevan historiantutkimuksen nykyisiä lähestymistapoja sekä tärkeimpiä alkuperäisaineistoja ja menetelmiä.

Kurssilla tutustutaan uuden ajan alun (v. 1500-1800) tutkimuksen lähestymistapoihin, aineistoihin ja tutkimusmenetelmiin. Kurssilla käydään läpi aikakauden tutkimuksen keskeisiä painettuja lähteitä (erityisesti Ruotsin ja Suomen alueilta) kuten lainsäädäntöä, asetuskokoelmia, saarnakirjallisuutta ja muita painotuotteita, sekä arkistolähteitä, kuten hallinnon kirjeitä, tilimateriaaleja ja tuomiokirjoja, ja harjoitellaan niiden tulkintaa ja käyttöä. Samalla esitellään ja harjoitellaan erilaisia tapoja analysoida ja hyödyntää asiakirjoista saatavaa tietoa (erityisesti laadulliset menetelmät, mm. vertaileva metodi, mikrohistoria, laadullinen sisällönanalyysi, internetin apuvälineet ja tietokannat). Luennoilla lähdesarjoja käsitellään erilaisten tutkimusaiheiden ja teemojen kautta, jotka tarjoavat hyödyllisiä esimerkkejä käsiteltävien lähdetyyppien sekä soveltuvien menetelmien käytöstä.


Study methods
Learning environments

Common learning events for all

Lecture:
Teachers
Location