Tämänkertaista vaalikampanjointia Yhdysvalloissa ovat varjostaneet tilanteiden nopeat, lähes päivittäiset käänteet. Vielä alkuvuodesta Yhdysvaltain vaalien pääteemoiksi arveltiin nousevan ilmastonmuutoksen ja tasa-arvoasiat.

Viimeistään presidentti Trumpin sairastuminen koronavirukseen lokakuun puolivälissä keikautti vaaliasetelmat uuteen tilanteeseen.

“Nyt pääteemana on koronavirus. Abortti, Obamacaren tulevaisuus ja korkeimman oikeuden tuomarinimitykset ovat nousseet esille, sekä Black lives matter -liike. Rajat ovat selvät kuka kannattaa ja kuka ei ”, sanoo professori Katri Sieberg Tampereen yliopiston North American Studies -tutkinto-ohjelmasta.

“Tällä vaalikaudella kannattajakunta on poikkeuksellisen voimakkaasti polarisoitunutta ja vakiintunutta. Osa äänestäjistä on hyvinkin varhaisessa vaiheessa, jopa vuosi takaperin valinnut jo ehdokkaansa”, arvioi Tampereen yliopiston tutkijatohtori ja Politiikasta-lehden vastaava päätoimittaja Mikko Poutanen.

Vaikka epävarmojen äänestäjien osuus on tällä kertaa pieni, vaalitulokseen ja sen valmistumiseen vaikuttavat muut asiat. Professori Katri Siebergin mukaan vaalituloksen valmistuminen kestää, eikä tulos ole valmiina vielä keskiviikkoaamuna Suomen aikaa.

“En usko, että tiedämme silloin kuka on voittanut.”

Mitä tapahtuu vaaliviikolla?

Yhdysvaltalaisten uutislähteiden mukaan äänestyspaikoilla on varauduttu väkivaltaisuuksiin vaalipäivänä. Kysymyksiä herättää, kärjistävätkö järjestystä valvomaan määrätyt FBI:n joukot herkkää ja kireää tunnelmaa entisestään. Viranomaisten voimankäyttö ja siihen liittyvä rasismi on ollut yksi vaaliteemoista. Asia vaikuttaa maan sisäpolitiikkaan vielä kauan vaalien jälkeenkin, voitti ehdokkaista sitten kumpi tahansa.

Yhdysvalloissa lokakuussa vieraillut Sieberg kertoo, että mielipideilmasto on paikallisesti tällä hetkellä hyvin kireä.

“CNN:n uutislähteiden mukaan 56 prosenttia yhdysvaltalaisista uskoo väkivaltaisuuksiin vaalien jälkeen.”

Myös tutkijatohtori Poutanen on huolissaan maan kehityksestä:

“Yhdysvaltain instituutioissa on käynnissä merkittäviä muutoksia, jotka ovat monilta osin kiistanalaisia sen suhteen, kuinka hyvin demokratia tulee toteutumaan.”

Radio Moreeni seuraa Yhdysvaltain presidentinvaaleja kahdessa ennakko-ohjelmassa, joissa asiantuntijat arvioivat vaalikampajoinnin käänteitä ja ennakkoasetelmia. Asiantuntijoina ovat professori Katri Sieberg Tampereen yliopiston North American Studies -tutkinto-ohjelmasta, sekä tutkijatohtori ja Politiikasta-lehden vastaava päätoimittaja Mikko Poutanen.

Ohjelmat lähetetään maanantaina 2.11. klo 13.00 ja tiistaina 3.11. klo 13.00. Molemmat haastattelut ovat kuunneltavissa myös Radio Moreenin SoundCloudissa.

Toimittaja: Hanne Vuorela

Yhdysvaltain presidentinvaalit 2020 Osa 1: Vaalien lähtöasetelmat: