”Ennennäkemätöntä! Vallankumouksellista! Pelaamisen uusi aikakausi, oletko valmis? Et voi uskoa tätä todeksi!”
Konsepti tarkoittaa sanakirjamuodossaan mielikuvaa tai eräänlaista luonnosta, suunnitelmaa tulevasta toteutuksesta. Miljardibisnekseksi muodostuneen, massakulttuurisoituneen peliteollisuuden valtameressä ui toimijoita, jotka ovat valmiita riskeeraamaan kaiken potentiaalisen menestyksen eteen. Vahvalla uskonnollissävytteistä kiihkoa tihkuvalla retoriikalla fantastiset konseptit hitsataan kuluttajien mieliin, motiivina keskeneräisen tuotteen luovan suunnittelun kaupallistaminen ja affektin luominen.
Kuinka kehittäjä voi koskaan lihallistaa konseptiaan tavalla, joka ei vuosien hyperlatiivimyrskyn jäljiltä maistuisi kulahtaneelta Jaffalta? Kuluttaja, jonka pettynyt etukeno kallistuu peli peliltä lähemmäksi kuperkeikkaa, rapistuttaa uskonsa itse peliin, pelikehittäjään ja pidemmän päälle massamittaistuneeseen teollisuudenalaan sekä sen lupauksiin, joita ei käy täyttäminen tämän todellisuuden sfääreissä.
Viime vuosikymmenen puhutuimmat tapausesimerkit pelinkehityksen ja markkinoinnin fuusion epäonnistumisesta ovat eittämättä Hello Gamesin kehittämä ja julkaisema No Man’s Sky sekä CD PROJEKT RED:in Cyberpunk 2077. Tekijöidensä etukäteen innovaation riemuvoittoina hehkuttamat suurteokset onnistuivat hypessään loistavasti, mutta näin tehdessään (ja projektien viivästyessä) loivat pelistään fantasialla kuorrutetun aikapommin, jonka julkaisu ja siitä seurannut kalabaliikki viimein laukaisi.
Pyritäänkö tällaisella retoriikalla vaikuttamaan ylhäältä alaspäin pelintekijöihin, jolloin viestintä voitaisiin tulkita myös firman sisäisenä valtapelinä. Työntääkö peliyhtiön johtoporras hurmioituneella markkinoinnillaan vastuun mahdollisesta epäonnistumisesta rivityöntekijöille, jotka eivät sikariportaan mielestä kyenneet siirtämään visionäärisen johdon nerokasta konseptia onnistuneesti peliin? Projektinsa todellisuudesta vieraantuneet subjektit hullaantuvat helposti omasta hypestään, jolloin huomiotalouden normeja seuraillein markkinoidaan suuria ideoita ja teknologisia virstanpylväitä. Vallankumouksellisten, mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa kosiskelevien visioiden ristitulessa pelin maailma sekä odotukset projektia kohtaan kasvavat helposti utopistisiin mittoihin.
Photos: Promo picture from the game Cyberpunk 2077 (CD PROJEKT RED 2020) https://store.steampowered.com/app/1091500/Cyberpunk_2077/
You might also like
More from Features
Fight your way out of the Underworld in Hades
Battle out of Hell in critically acclaimed rogue-like dungeon crawler Hades. #indie #roguelike #Hades
Cosplaying, video games and the industry: a Finnish perspective
#Cosplay has become a household known hobby during the couple of years. Cosplayers get the inspiration for their craft from …