Usein kysytyt kysymykset hakemisesta ja opiskelusta: Valmentaja vastaa

Julkaistu 11.3.2020
,
päivitetty 11.3.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ikaalinen_Saraketo

FAQ

Valmentaja raottaa kokemuksiaan ja ajatuksiaan eniten kysyttyihin kysymyksiin liittyen

Paljonko aikaa opiskelu vie?

Teoriassa monimuoto-opiskelu vie yhtä paljon aikaa kuin tavallinen päiväopiskelukin; yhtä monta opintopistettä on laskettu suoritettavaksi per vuosi kuin muissakin korkeakoulututkinnoissa. Monimuodossa on kuitenkin se hyvä puoli, että lähipäiviä lukuun ottamatta opiskelun kellonajan ja viikonpäivän saa valita omaan elämänrytmiinsä sopivasti.

Opinnoissa pyritään pitämään tiukka työelämäyhteys eli aiheet kytketään työhön tai suunnitteilla olevaan bisnekseen, jolloin työskentelyn ja oppimisen raja hämärtyy. Oppia voi niin monella tavalla. Järjestetään mahdollisimman monipuolisia mahdollisuuksia oppia. Toisille jotkut asiat ovat helpompia kuin toiset, joten aikaakin menee sitten sen mukaisesti. Kun oppimisesta innostuu, se vetäisee imuunsa. Tavoite on, ettei oppiminen ole rasittavaa vaan päinvastoin energisoivaa.

Ovatko lähipäivät pakollisia?

Kyllä. Lähipäivät ovat 2 kertaa kuussa eli niihin menee 10 päivää syksyllä ja 10 päivää keväällä. Kesällä lähipäiviä ei ole; muuta kesätehtävää (kuten kirjan lukemista) sen sijaan kyllä, jotta saadaan purettua ähkyä syksyltä. Lähipäivät ovat aina peräkkäiset arkipäivät, joten ryhmän niin halutessa voidaan toisinaan pitää ne esimerkiksi maatilamatkailupaikassa ja päästä illalla verkostoitumaan ja parantamaan maailmaa saunan lauteilla ja paljussa. Päivämäärät saa tietää hyvissä ajoin etukäteen, ja kokemuksen mukaan töistä kyllä saa vapaata, kun ajoissa sopii asiasta.

Kannattaako hakea, kun olen huono ruotsissa/enkussa/matikassa?

Kyllä. Monimuodossa monella on kouluajoista jo vuosia, ja ne vähätkin ruotsit, enkut tai matikat ovat päässeet unohtumaan. Kielten kanssa voi aloittaa ns. valmentavilla opinnoilla, jolloin ennen ”oikeiden” kurssien alkamista haetaan lähtötasoa aloittamalla jag häter -tasosta. Kielten ja matikankin preppaamiseen on nykyään tarjolla monenlaisia sovelluksia ja keinoja, joten jokaiselle löytyy kyllä sopiva, ja suoritukset merkitään vapaasti valittaviin opintoihin.

Matikka, siis tässä tapauksessa laskeminen, puolestaan on monen koulukokemuksiin nähden erilaista nyt, kun laskelmille on aito tarve: täytyy saada tietää, millä hinnalla jotain voi myydä, jotta touhussa olisi mitään kannattavuuden edellytyksiä, täytyy osata tilittää alv., täytyy pystyä tilaamaan oikea määrä materiaalia jne. Motivaatio tekee ihmeitä oppimiselle.

Kuinka paljon hakijoita on?

Hyvä kysymys. Tällaista aivan samanlaista tutkinto-ohjelmaa ei ole ennen ollut, joten ei ole vertailukohtaa. Se tiedetään, että TAMK on haluttu korkeakoulu ja hakijoita kyllä riittää. Eri asia on, kuinka moni hakee tosissaan eli palauttaa haun yhteydessä cv:n ja motivaatiovideon. Se luultavasti karsii hakijoiden määrää melkoisesti. Heistä 60 kutsutaan paikan päälle valintakokeeseen (joka muuten on keskiviikkona 20.5. Ikaalisissa). Heistä opiskelupaikan saa 25.

Millaiset mahdollisuudet on päästä opiskelemaan?

Hyvät. Edelliseen vastaukseen viitaten, jos haet tosissasi ja pääset valintakoepäivään, mahdollisuus on 41 % jos laskin oikein. Oleellistahan on saada oikeat opiskelijat oikeisiin tutkinto-ohjelmiin eli tänne kiitos sellaiset, joita kiinnostaa pyöritellä bisnesmahdollisuuksia ja oppia johtamaan pk-yrityksiä. Pk-yrityksen yläraja muuten on 250 henkilöä, mikä näillä seuduilla on jo itse asiassa iso yritys, jossa johtamistakin tapahtuu tiimi- ja projektitasolla.

Valmentajien vinkkivitoset

1. Huomaa, että hakuaika on jo nyt maaliskuussa, päättyy aprillipäivänä. Jos myöhästyt hausta, hakeudu TAMKin sivuille ja etsi avoin AMK. Sen kautta voitaneen ottaa muutama opiskelija ryhmään mukaan. Tsekkaa sieltä myös polkuopintojen mahdollisuus.

2. Haun yhteydessä pitää toimittaa cv ja lyhyt motivaatiovideo. Tee ne! Videon teknistä laatua ei arvioida; kerro siinä omin sanoin, miksi haluat opiskelemaan juuri tähän ohjelmaan ja millaisia bisnesmahdollisuuksia näet ympärilläsi.

3. Tiimityötaidot ovat ydintaitoja! Varaudu siihen, että tässä ohjelmassa tiimioppiminen on kaiken ydin. Se on jännitteinen yhdistelmä henkilökohtaisten tavoitteiden mukaista itse tekemistä ja koko tiimin kanssa yhteisiin tavoitteisiin ponnistelua.

4. Yrittäjyystaidot ovat tulevaisuuden ykköstaitoja! Jo nyt yrittäjyys trendaa Yhdysvalloissa, missä ennustetaan olevan hirveästi paljon enemmän yrittäjiä jo vuonna 2027 kuin nyt! Mitä jenkit edellä, sitä me perässä?

5. Kukaan ei voi oppia sinun puolestasi; jokaisen on tehtävä oppimistyö itse. Mutta oppiminen on kivaa! Mieti, miten innoissaan pikkulapsi on jokaisesta oppimastaan uudesta asiasta. Haetaan samanlaista oppimisen riemua nyt aikuisena. Kukaan ei ole koskaan täysin oppinut, aina on niin paljon mahdollisuuksia kehittää itseään ja työtään sellaiseksi, että sekä itsessä että työssä on hyvä olla. Pureudutaan merkityksellisyyteen, mitä se itse kullekin on, ja haetaan opiskelulle tavoitteet sitä kautta. Kyllä tästä kivaa tulee. Mukaan vaan!

Teksti: Hanna Saraketo, valmentaja, TAMK