Juho Keltto: Opinnot antavat hyvän pohjan esihenkilö- ja asiantuntijatehtäviin

päivitetty 27.1.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Juho Keltto_TAMK_opiskelija
Juho Keltto valmistui Tampereen ammattikorkeakoulusta biotuote- ja prosessitekniikan insinööriksi (nykyinen biotuotetekniikka) kesäkuussa 2021.

Kuka olet?

Toimin Tervakosken paperitehtaalla tuotantoinsinöörinä. Aloitin täällä valmistumiseni jälkeen vuoromestarina, josta olen edennyt paperikoneen tuotantoinsinöörin tehtäviin. Ennen biotuote- ja prosessitekniikan opintojani toimin teollisena pintakäsittelijänä.

Mikä sai sinut innostumaan biotuotetekniikan opiskelusta?

Minulla ei ollut juurikaan ennakkotietoa koko alasta. Mutta jo opintojen alkuvaiheessa kiinnostuin paperinvalmistuksesta opittuani siitä lisää. Alalla on pitkät perinteet Suomessa, ja se on tietynlaisessa murroksessa, kun muovipakkauksia korvataan biotuotteilla ja uutta kehitetään jatkuvasti. Tietysti puheet alan hyvästä tulotasosta vaikuttivat myös positiivisesti.

Millaisia kokemuksia sinulla on opintoihin kuuluvasta harjoittelusta?

Pääsin harjoitteluissa monenlaisiin tehtäviin. Olin prosessioperaattorina erilaisissa tehtävissä ja myöhemmin vuoromestarina. Opinnot ja harjoittelut tukivat toisiaan, ja opintoihin palatessa oli mukava huomata, kuinka osa asioista olikin jo tuttuja edelliskesän harjoitteluista. TAMKissa tiedostettiin harjoitteluiden tärkeys, ja mahdollistettiin harjoitteluiden joustava aloitus ja lopetus, vaikka ne menivätkin hieman päällekkäin opintojen kanssa.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Opinnäytetyössäni tutkin 12-tuntisen jatkuvan vuorotyömallin vaikutuksia työntekijöiden hyvinvointiin, verrattaessa 8-tuntiseen.

Linkki opinnäytetyöhön

Mikä on insinöörin tutkinnon merkitys omalle urallasi?

Insinöörin tutkinto on antanut hyvän pohjan teknisen ymmärryksen ja ihmisten johtamisen kannalta. Tutkinto on alalla arvostettu ja tarjoaa siten hyvät mahdollisuudet edetä uralla.

Kenelle suosittelisit biotuotetekniikan opintoja TAMKissa?

Suosittelisin alaa monenlaisille ihmisille. Opinnot antavat hyvän pohjan erilaisiin esihenkilö- ja asiantuntijatehtäviin. Tällä koulutuksella johtaminen, yksin ja tiimissä työskentely on mahdollista. Opiskelukaverini ovat työllistyneet hyvin laaja-alaisesti paperin, kartongin, automaation, kemian, myynnin ja asiakaspalvelun pariin. Mahdollisuuksia tuntuu olevan todella paljon.