Varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön työhyvinvointi: Organisatoriset tekijät ja alanvaihto VOA

Projektin kesto1.4.2022–30.11.2023
KärkialueYhteiskunta, Tekniikka

Tutkimushankkeessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön työhyvinvointia ja alanvaihtoa. Tutkimuksen tavoitteena on saada kokonaiskuva varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvoinnista Suomessa ja tarkastella miten työhyvinvointi on yhteydessä organisaatioon liittyviin tekijöihin kuten henkilöstö- ja ryhmärakenteeseen sekä johtamisjärjestelyihin ja miten edellä mainitut ennustavat henkilöstön alanvaihtoa.

Kokonaisvaltaisempi tarkastelu mahdollistaa varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön työhyvinvoinnin vaatimusten ja voimavarojen tunnistamisen, näiden keskinäisten mekanismien sekä alanvaihtoon ja pitovoimaan liittyvien kehityskulkujen paremman ymmärtämisen. Tämä on erityisen ajankohtaista alan kärsiessä vaikeuksista rekrytoida henkilöstöä.

Tutkimus on osa kansainvälistä varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia käsittelevää Early Childhood Educators’ Wellbeing Project (ECEWP) hanketta.

Rahoituslähde

Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta (Tampereen yliopisto) yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön (2022–2023) kanssa

Projektiin kuuluvat henkilöt