Smart and Sustainable Transport and Logistics SSTL

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.8.2022–31.12.2024

Huippuyksikön kehittäminen, liikkuvuusyhteistyö, yritys-oppilaitos yhteistyö, Opetussuunnitelmatyö

Tavoite ja tehtävät

Ruanda viime vuosikymmenen nopean talouskasvun ja kehityksen myötä maassa on suuri tarve liikenneinfrastruktuurin nykyaikaistamiselle. Maan hallituksen tavoitteena on, että maa on tulevaisuudessa yksi Afrikan liikenne- ja logistiikkakeskuksista. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan kipeästi hyvin koulutettuja kuljetus- ja logistiikka-alan ammattilaisia. Ruandan yliopisto on perustanut tätä tavoitetta tukemaan liikennesuunnittelun, -tekniikan ja logistiikan huippuyksikön. Vuonna 2020 perustettuna uutena keskuksena sillä on valtavat odotukset ja kehittämistarpeet, joihin tämä hanke osittain vastaa. Hankkeessa TAMKin ja Novian osaaminen yhdistetään tavoitteena olla mukana Ruandan yliopiston kuljetuksen ja logistiikan ala opetussuunnitelman kehittämistyössä, joka huomioi ydinosaamiset – kuten älykäs liikkuminen ja tekoäly, sähköinen liikkuvuus, ilmailu, merilogistiikka ja kuljetus – sekä pedagogiset keinot oppimistavoitteiden ja tutkintojen saavuttamiseksi.

Hankkeen toimintoihin kuuluu opetussuunnitelmien kehittämistyöpajoja, verkkokehitystä ja -kokouksia, vierailuja paikan päällä sekä yritysyhteistyötä. Työskentelyssä yhdistyy kuljetus- ja logistiikkatekniikan osaaminen ja pätevyydet sekä pedagogiset keinot, kuten verkko- ja digitaaliteknologia sekä opiskelijavaihto-ohjelmat. Samalla myös suomalaisten ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmia kehitetään siten, että tarjolla on ruandalaisten opiskelijoiden vaihtoon soveltuvia opintoja.

Rahoituslähde

TFK-ohjelma