Sähköisen liikenteen tutkimus- ja oppimisympäristön kehittäminen

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.5.2021–31.12.2022

Tavoite 1

Selvitetään jo olemassa olevat resurssit (hankkeissa syntynyt osaaminen, laitteet ym) ja määritellään itse älykkään sähköisen ajoneuvotekniikan oppimisympäristön kokonaisuus.

Tavoite 2

Suunnitellaan oppimisympäristön toteutus ja liityntäpisteet TAMKin toimintaan. Määritetään oppimisympäristöön tarvittavat komponentit, toiminnot ja järjestelmät seuraavasti:

-Sähköisen voimanlinjan rakentaminen
-sähköisen voimalinjan käytön aikaiset mittaukset
-energian kulutukseen ja energiatehokkuuteen liittyvät mittaukset
-mittausdatan kerääminen
-akkuteknologioiden arviointi ja testaus
-turvallisuus
-sähköisten ajoneuvojen taloudellisuuden tarkastelu

Tavoite ja tehtävät

Sähköiset ajoneuvot ja latausjärjestelmät ovat kehittyneet huomattavasti ja tulevat kehittymään tulevaisuudessakin nopeasti. Nykypäivän autoinsinöörikoulutuksen tulee pysyä myös kehityksen mukana. TAMK on ollut mukana monessa sähköiseen liikenteeseen liittyvissä hankkeissa, joissa on kertynyt merkittävää tietoa ja kokemusta. Tämän hankkeen tarkoitus on koota hankkeista kertynyttä osaamista ja hyödyntää sitä ajoneuvotekniikan koulutuksessa sekä kehittää uusinta teknologiaa hyödyntävä oppimisympäristö. Luotava ympäristö mahdollistaa myös sähköisen voimalinjan eri komponenttien testauksen ja tutkimuksen.

Rahoituslähde

Säätiö