
Hankkeessa tutkitaan teknisten, hallinnollisten ja kiinteistöhuoltopalveluiden kilpailutusprosesseja, työntekijöiden työn laatua sekä palvelutuotannon uudelleenjärjestelyiden yleisyyttä Suomessa tilaajien, tuottajien ja henkilöstön näkökulmista. Tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa kilpailutetuista palveluista työntekijöiden työn arjen laadun näkökulmasta. Työn laadulla viittaamme keskeisiin tutkimuksessa tunnistettuihin työn laadun osatekijöihin, kuten palkkaukseen, työsuhdetyyppiin, kehittymis- ja vaikutusmahdollisuuksiin, työoloihin ja työturvallisuuteen sekä työn ja vapaa-ajan suhteeseen.
Mitä tarkoitamme kilpailutetuilla palveluilla?
Kilpailutetuilla palveluilla tarkoitetaan yrityksen tai muun organisaation ulkopuolisilta tahoilta tekemiä hankintoja (tuotteita tai palveluita) perustuen toimeksianto- tai alihankintasopimuksiin. Ne voivat olla osa yrityksen strategiaa tehokkuuden lisäämiseksi tai erikoistumisen mahdollistamiseksi. Tyypillisesti hankinnat kilpailutetaan.
Kilpailutettujen tukipalveluiden rooli on organisaation ydintoimintojen tukeminen, ja siten niillä voi olla olennainen merkitys koko tilaajaorganisaatiolle. Tukitoimintojen ulkoistus ja kilpailuttamalla teettäminen voi vaikuttaa ydintoimintojen toteuttamiseen. Onkin tärkeää tutkia, miten organisaatiot hahmottavat ydin- ja tukitoimintojen eron ja roolin ja tekevät päätöksiä palvelujen kilpailutuksesta. Tutkimamme palvelut ovat tyypillisesti alempien toimihenkilöiden työtä tai suorittavaa työtä, jonka hankkimisella organisaatioiden ulkopuolelta tiedetään olevan yhteyksiä työoloihin.
Työn (arjen) laatu
Hyödynnämme hankkeessamme työn laadun viitekehystä. Työn laadun ulottuvuudet ovat 1) reilu palkkaus, 2) etenemis- ja kehittymismahdollisuudet työssä ja työuralla, 3) työn edellyttämien ja mahdollistamien taitojen kehittyminen sekä määräysvalta työn sisältöä ja tekemisen tapoja koskevissa kysymyksissä, 4) työn fyysisen ympäristön piirteet ja työturvallisuus, 5) työn sosiaalisen ympäristön piirteet työyhteisön ja johtamisen näkökulmista, 6) työn intensiteetti ja kuormittavuus sekä 7) työajan laatu eli sen kesto, ajoitus ja joustaminen yhtäältä työntekijän ja toisaalta työn ehdoilla.
Uusi tieto palveluorganisaatioille ulkoistetusta työstä on tärkeää ainakin kahdesta syystä: 1) työprosessien organisointia kannattaa arvioida säännöllisesti toiminnan tuloksellisuuden, tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kannalta; 2) kaikkien palveluiden perusta on työntekijöiden henkilökohtainen työpanos. Kansainvälisten tutkimusten mukaan ulkoistaminen voi esimerkiksi heikentää työntekijöiden palkkakehitystä ja lisätä työn intensiteettiä. Tutkimme, miten eri osapuolet arvioivat laadukkaan työn onnistumisen edellytyksiä sekä millaiseksi ostopalvelujen keskeisin osa eli työn laatu muodostuu työntekijöiden kannalta. Erilaisia prosesseja arvioimalla voimme tuottaa yleistettävämpää tietoa hankinnoista ja myös tarkemmin havaita ala- ja ammattikohtaisia ilmiöitä niin hankintaprosessien kuin työn laadunkin saralla.
Tutkimuksen kohdejoukko
Tutkimus kohdistuu monipuolisesti eri yksityisen ja julkisen sektorin ostopalvelualoihin. Kohderyhmiin lukeutuvat niin hankinnasta päättävät johtajat, hankinnoista vastaavat asiantuntijat kuin palveluita tuottavat siivoajat, vahtimestarit ja kiinteistönhuoltajatkin. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat tutkimukseen osallistuvien organisaatioiden tilaaja- ja tuottajaorganisaatioiden johtajat ja työntekijät sekä työntekijäliittojen edustajat. Tutkimuksessa hyödynnetään lisäksi Tilastokeskuksen työolotutkimusta sekä yritys- ja henkilörekistereitä. Eri aineistojen tietoja ei kytketä toisiinsa.
Tutkimuksen aikataulu
Hanke on käynnistynyt 9/2024 ja päättyy 6/2026. Syksyllä 2024 toteutetaan tutkimushankkeen käynnistäminen, laadullisen tutkimuksen suunnittelu ja haastatteluiden suunnittelu. Lisäksi haetaan tarvittavat tutkimusluvat ja muodostetaan tietosuojadokumentit. Haastattelut toteutetaan yksilö- ja/tai ryhmähaastatteluina 10/2024– 2/2025.
Ohjausryhmä
Hanketta varten on muodostettu ohjausryhmä. Ohjausryhmä ja tutkijat kokoontuvat hankkeen ajan puolivuosittain keskustelemaan tutkimuksen havainnoista ja johtopäätöksistä. Tavoite on vahvistaa käytäntöjä, jotka suomalaisessa työelämässä ovat tuottaneet korkeaa työn laatua viime vuosikymmeninä. Esitämme askelmerkkejä onnistuneeseen palveluprosessiin tilaus- ja esim. ulkoistamispäätöksestä aina palvelun tuottavan työntekijän työn laatuun saakka. Ohjausryhmätyöskentelyn tavoitteena on muotoilla käytännön toimenpidesuosituksia ("huoneentaulut") ostopalveluita hyödyntäville ja niitä tuottaville organisaatioille paitsi ostopalveluprosessien myös molempien tahojen henkilöstön työn laadun kehittämiseksi. Ohjausryhmän tärkeänä tehtävänä on muodostaa myös yhteinen policy brief, jossa arvioidaan lainsäädännön ja työehtosopimisen muutostarpeita ostopalveluiden näkökulmasta samoin kuin organisaatioiden ja työn laadun kehittämistoimintaa.
Tutkimustulosten raportointitapa
Tulokset julkaistaan viidessä vertaisarvioidussa tieteellisessä artikkelissa. Havainnoista keskustellaan kansallisilla tutkimuspäivillä, seminaareissa ja sidosryhmätilaisuuksissa.
Hankkeessa ja yhteistyössä ohjausryhmän kanssa tuotamme laajalti suomalaisen työelämän hyödynnettäväksi käytännönläheisen oppaan, joka kokoaa “Askelmerkit korkeaan työn laatuun kilpailutetuissa palveluissa”.
Avoimen loppuseminaarin yhteydessä julkistettavat materiaalit:
Hankeloppuraportti ilmestyy (viimeistään) 30.6.2026. Kanava: trepo.tuni.fi, Työelämän tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa
Hankkeen policy brief ilmestyy (viimeistään) 30.6.2026. Kanava: hankkeen nettisivut
Hankkeen tilaajan ja tuottajan “Huoneentaulut” ilmestyvät (viimeistään) 30.6.2026. Kanava: hankkeen nettisivut
Opas “Askelmerkit korkeaan työn laatuun kilpailutetuissa palveluissa” ilmestyy (viimeistään) 30.6.2026. Kanava: hankkeen nettisivut
Rahoituslähde

Yhteyshenkilöt
Satu Pyöriä
apulaisprofessori (Associate Professor)
Satu Pyöriä
