Biokeskus Suomen (Biocenter Finland) tukemat tutkimusalustat

Palveluhaku

Tutkimushaku
Tilat ovat esteettömät

Biokeskus Suomi (Biocenter Finland, BF) on valtakunnallinen biotieteellinen tutkimusinfrastruktuuriorganisaatio, jonka perustivat vuonna 2007 Itä-Suomen yliopisto (UEF), Helsingin yliopisto (HUS), Oulun yliopisto (UO), Tampereen yliopisto (TAU), Turun yliopisto (UTU) ja Åbo Akademi-yliopisto (ÅAU). Biokeskus Suomen tehtävänä on tukea uraauurtavaa biotieteellistä ja biolääketieteellistä tutkimusta, innovaatioita sekä teollisuuden ja akateemisen maailman yhteistyötä tarjoamalla avoimen pääsyn palveluihin ja huipputeknologiaan laajalle tutkimusyhteisölle Suomessa.

Biokeskus Suomen keskeisenä tehtävänä on koordinoida 15 teknologia-alustan toimintaa.  Ne koostuvat 70 ydinyksiköstä kattaen biotieteiden avainteknologiat. Alustat vastaavat palveluiden, seminaarien ja koulutuksen järjestämisestä sekä välineistön priorisoinnista rahoitushakemuksia varten. Palveluja tarjoaa erittäin kokenut henkilökunta, ja ne ovat avoimen pääsyn periaatteen mukaisesti 3000  korkeakouluissa, terveydenhuollossa ja teollisuudessa työskentelevän tutkimusryhmän käytettävissä. Biokeskus Suomi valittiin Suomen tutkimusinfrastruktuurien strategia- ja etenemissuunnitelmaan 2021-2024 erinomaisella arvioinnilla.

Biokeskus Suomen tukemat biokeskukset ja solmut.
Kaavio BF-teknologia-alustoista ja niiden solmukohdista (pisteet). Koordinoiva solmu valkoisella, solmujen isäntäbiokeskukset ja vastaava yliopisto: BCK Biokeskus Kuopio (UEF); BCO Biokeskus Oulu (OU); BCT Biocity Turku (UTU & ÅAU); HiLIFE, Helsinki (UH); MET Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta, Tampere (TAU).

Tampereen yliopiston tutkimusinfrastruktuurit ovat osallisena seitsemässä Biokeskus Suomen teknologia-alustassa (lihavoituna), ja TAU koordinoi kahta näistä alustoista:

Biologinen kuvantaminen
Biopankkiteknologiat
Bioinformatiikka
Lääkekehitys & kemiallinen biologia
Genominlaajuiset menetelmät
Hiirimallit - FinGMice
Metabolomiikka
Kasvien fenotyyppien määritys
Malliorganismit (TAU koordinoi)
Proteomiikka (TAU koordinoi)
Reaaliaikainen kuvantaminen
Yksisolu-omiikka
Kantasolut  & genomin editointi
Rakennebiologia
Viruspohjainen geenien siirto & soluterapia

Biokeskus Suomen sivulta löytyy lisätietoa keskuksen toiminnasta. Sivusto on englanninkielinen.

Biocenter Finland logo.