Tampereen JOKOlla on A-Insinööreissä hyvä maine

,
päivitetty 2.8.2023
Opiskelijoita työmaalla
Tampereen JOKO -johtamiskoulutusohjelma tunnetaan perinteikkäänä johtajien kouluttajana. Se on avartanut suomalaisten esimiesten ja asiantuntijoiden horisonttia jo lähes 35 vuoden ajan.

A-Insinööreissä työskenteleville Kati Lahtiselle ja Jussi Vaisteelle päätös osallistua JOKO-ohjelmaan kirkastui vertailun ja keskustelujen jälkeen.

– A-Insinööreissä moni on käynyt Tampereen JOKOn. Kollegat kertoivat omia kokemuksiaan, ja myös esimiehillä oli ohjelmasta hyvää sanottavaa, rakennuttamisjohtajana työskentelevä Lahtinen ja teräsrakenteiden suunnittelujohtajana toimiva Vaiste kertovat.

Jussi Vaiste on puolentoista vuoden JOKO-koulutuksen jo suorittanut. Kati Lahtisen opinnot jatkuvat vielä kesään 2018 asti.

– Pohdin koulutuksen aloittamista pitkään, noin puoli vuotta. Esimiestyön lisäksi osallistun edelleen projekteihin ja suunnittelen vaativia teräsrakenteita, joten vapaa-aikaa on vähän. Mietin tosissani, otanko lisähommia. Mielestäni koulutusta ei kannata edes aloittaa, jos siihen ei voi paneutua täysillä, Vaiste sanoo.

Hän arvioi myös oman johtamiskokemuksensa riittävyyttä.

– Olin ollut esimiehenä vasta pari vuotta, ja epäilin, etten pysty peilaamaan kokemuksiani koulutussisältöihin. Mieleni muuttui, kun JOKOn käyneiden työkaverieni mielestä rutiinin puuttuminen saattoi olla hyväkin asia.

Kati Lahtinen kertoo opiskelleensa johtamista jonkin verran ammatillisissa pätevöitymisopinnoissaan. Työelämän arjessa uusia osaamistarpeita alkoi kuitenkin pulpahdella esille.

– Koulutuksia puntaroidessani totesin, että JOKOssa keskeiset johtamisen osa-alueet on koottu kompaktiksi kokonaisuudeksi, hän sanoo.

Keskitytään johtamiseen

JOKO-ohjelmaan osallistujat edustavat useita eri toimialoja, mikä tuo ohjelmaan kiinnostavaa särmää.

– Kun ihmiset ovat useilta eri aloilta, keskusteluissa ei upota syvälle ammatillisiin yksityiskohtiin. Huomasin, että minun täytyi itsekin kääntää ajatteluani uusille urille, koska tykkään muuten porautua teknisiin asioihin, Vaiste kertoo.

Kati Lahtinen kertoo, että JOKOn aikana erilaisten johtamiskulttuurien ja -tapojen tarve on selkiintynyt hänelle aivan uudella tavalla.

– Olen ollut A-Insinööreissä reilut kymmenen vuotta. Tänä aikana yrityksen koko on kaksinkertaistunut. Nyt ymmärrän, että yrityksen kasvaessa myös johtamiskulttuurin pitää muuttua. Samalla kun olen peilannut JOKOssa oppimaani oman  toimintakulttuurimme muutokseen, moni asia on saanut selityksen.

– Mielestäni jokaisen johtavassa asemassa pitäisi käydä JOKO, Lahtinen sanoo.

– Näkemykset ovat avartuneet myös minulla, Jussi Vaiste sanoo.

– JOKOssa isoja muutoksia heijastettiin toimialoittain, ja nykyisin pyrin itsekin  tarkastelemaan maailmaa ja ennustamaan tulevaisuutta megatrendien avulla. Samalla mietin, miten ne saattavat näkyä omassa työssäni.

Molemmat uskovat, että heidän koulutuspolkunsa jatkuvat JOKO-ohjelman jälkeen.

– Pari vuotta kerään voimia ja keskityn työntekoon. Johtamiskoulutus kiinnostaa, sillä paljon olisi vielä opittavaa, Jussi Vaiste sanoo.

– Allekirjoitan tuon. Pieni paussi on JOKO:n jälkeen paikallaan. Sen jälkeen EMBA olisi hyvä tavoite, Kati Lahtinen suunnittelee.

Monipuolinen JOKO tarjoaa myös henkilökohtaista coachausta

– ”JOKO on suunniteltu niin, että se on mahdollista suorittaa työn ohessa. Koulutuksen tehtäviä pääsee soveltamaan suoraan käytäntöön omassa työssä, sanoo koulutuksesta vastaava asiakkuuspäällikkö Minna Miettinen”.

Välitehtävissä ja kehittämistyössä osallistuja pääsee pohtimaan opittuja asioita oman organisaation kannalta ja näin siirtämään välittömästi uutta osaamista sen hyödyksi.

– Oman johtamisen kehittymistä tuetaan henkilökohtaisesti muun muassa analysoimalla toimintatyyliä ja tarjoamalla coachausta. Yksi JOKOn vahvuuksista onkin sen oppien helppo soveltaminen käytäntöön.

Kati Lahtisen ja Jussi Vaisteen tavoin useimmat opiskelijat pitävät osaamisen jakamista osallistujien kesken lähes parhaimpana kokemuksena.

– JOKOn aikana syntyy arvokas toimijaverkosto, josta on hyötyä pitkälle tulevaisuuteen sekä osallistujille että heidän taustaorganisaatioilleen. Monet ryhmät tapaavat vielä vuosienkin jälkeen. Verkostoitumista tukee myös ulkomaan opintomatka, joka tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua kohdemaan organisaatioiden toimintaan ja kuulla viimeisintä osaamista kansainvälisiltä asiantuntijoilta, Miettinen kertoo.

Tutustu JOKO-johtamiskoulutusohjelmaan Tampereella eli Tampereen JOKOon!

Haluatko tietää lisää JOKO -johtamiskoulutuksista?

JOKO-johtamiskoulutukset ovat noin vuoden kestäviä koulutusohjelmia, jotka vahvistavat osallistujan esihenkilötaitoja, kehittävät strategista ajattelua ja täydentävät liikkeenjohdollisia tietoja ja taitoja. JOKO on tarkoitettu esihenkilö-, päällikkö-, asiantuntija- tai johtotehtävissä toimiville organisaation avainhenkilöille.