EU- ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneiden lääkärien toiseen ja kolmanteen kuulusteluun valmentava koulutus

Laajuus

8 opintopistettä

Toteutusaika

16.1.2024-14.6.2024

Hakuaika

4.9.2023-17.11.2023

Koulutus on osallistujalle maksuton.

Kaupunki

Verkkototeutus

Opetuksessa käytettävät kielet

suomi

Koulutusala

Terveys ja hyvinvointi

Järjestävä yksikkö

Tree – Jatkuvan oppimisen palvelut

Opetustapa

Monimuoto-opetus

Opintojen taso

Muut opinnot
Koulutus valmentaa EU-ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneiden lääkärien laillistamiskuulustelujen toiseen ja kolmanteen osaan.

EU- ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneet lääkärit, jotka

• ovat läpäisseet laillistamiskuulustelujen ensimmäisen osan eli kliinisen kuulustelun TAI ovat suorittaneet  Lääkärin suomi -peruskoulutuksen ja suorittaneet 6 kuukauden pituisen amanuenssuurin Valviran vaatimusten mukaisesti.
  • valmentautuvat kuulustelujen toiseen osaan (Suomalaisen terveydenhuollon kuulustelu) ja kolmanteen osaan (Käytännön potilastentti).

Koulutuksessa opiskelu

• Opetusta on yksi päivä viikossa.
  • Opetus vaihtelee lähiopetuksen ja verkko-opetuksen välillä. Osallistuminen lähiopetukseen Tampereella on pakollista. Opiskelu onnistuu työn ohessa.
  • Opetusmenetelmät: luennot, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu, potilastilanteiden harjoittelua videoituna.

Sisällöt

• Lääkelainsäädäntö ja reseptioppi
  • Oikeuslääketiede ja lääkärin etiikka
  • Sosiaalilääketiede ja lääkärinlausunnot
  • Lakitekstien lukeminen
  • Kieliopetus, vuorovaikutustaitojen syventäminen
  • Vastaanoton hallinta
  • Hoitosuunnitelmat, pitkäjännitteisyys, laaja-alaisuus, potilaslähtöisyys
  • Ajoterveyden arviointi ja lausunnot.

Kieliopetuksen sisällöt tarkentuvat koulutuksen alussa osallistujien osaamistason arvioinnin jälkeen.

Yhteistyössä

EU- ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneiden lääkärien toiseen ja kolmanteen kuulusteluun valmentava koulutuksen järjestävät yhteistyössä Helsingin, Itä-Suomen ja Tampereen yliopistot. Se on osa EU- ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneiden lääkärien ja hammaslääkärien laillistamiskokeeseen valmentava koulutushanketta.