Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka, päivätoteutus

Tampereen ammattikorkeakoulu

Sähköisen talotekniikan ammattilaiseksi

Tulevaisuuden rakennusmaailmassa sähköisen talotekniikan asiantuntijuutesi nousee keskiöön! Valitessasi tutkinto-ohjelmamme, sinusta tulee osa voimakkaasti sähköistyvän yhteiskunnan rakentajia, jossa älykkäät, energiatehokkaat ja viihtyisät kiinteistöt ovat sinun erikoisalaasi.

Koulutustyyppi

AMK-tutkinto

Tutkintonimike

Insinööri (AMK)

Suunniteltu kesto

4 vuotta

Koulutuksen laajuus

240 op

Kaupunki

Tampere

Opiskelumuoto

Päivätoteutus

Sähköisen talotekniikan tutkinto-ohjelmassa opit toteuttamaan niitä teknisiä ratkaisuja, joilla erilaisissa kiinteistöissä luodaan terveellisiä ja toimivia olosuhteita, taataan turvallinen ja tehokas sähköenergian käyttö sekä toteutetaan erilaisia älykkäitä toimintoja ja automaattisia ohjauksia. Opit työskentelemään projektiryhmissä yhteistyössä rakentamisen eri osa-alueiden ammattilaisten kanssa. Voit halutessasi erikoistua syventymällä yhteen osa-alueeseen tai kehittyä laaja-alaiseksi sähköisen talotekniikan asiantuntijaksi.

Opinnoissasi perehdyt tulevaisuuden energiaratkaisuihin ja energian käytön haasteisiin, kiinteistöautomaatioon, tietojärjestelmiin ja valaistukseen. Koulutuksemme pohjautuu vahvaan sähkötekniikan osaamiseen ja valmistuessasi täytät kaikki sähköpätevyysvaatimukset. Tutkinnon omien ammattiaineiden lisäksi sinulla on mahdollisuus kehittyä rakennetun ympäristön osaajaksi suorittamalla opintoja esimerkiksi LVI-talotekniikan, sähkövoimatekniikan ja rakennustekniikan tutkinto-ohjelmista tai valitsemalla opintojaksoja Tampereen yliopiston monipuolisesta tarjonnasta.

Valmistuttuasi sähköinsinööriksi sähköisen talotekniikan tutkinto-ohjelmasta, voit työllistyä mm. seuraaviin tehtäviin:

•  kiinteistöjen sähköteknisten ratkaisujen suunnittelija
  •  urakoinnin esihenkilö- tai asiantuntijatehtävät
  • laitevalmistus ja -myynti
  • valvonta- ja viranomaistehtävät
  • kiinteistöjen ylläpitotehtävät

Talotekniikka on kovalla vauhdilla eteenpäin menevä ala, ja opiskelijat ovat valmistuessaan työllistyneet todella hyvin. Ei myöskään tule mieleen, että yksikään opiskeluaikaisista kavereistani olisi opintojen aikana tai valmistumisen jälkeen katunut valintaansa.

Naisten pieni määrä ei ole vaikuttanut opiskeluun tai luokan yhteishenkeen oikeastaan millään tavalla.

Yksi parhaita kokemuksia oli myös lukukausi ulkomailla. Opiskelin Belgiassa VIVES-yliopistossa sekalaisen yhdistelmän automaation ja ekoteknologian insinöörien kursseja.

Simulaatioita ja aitoa työelämäyhteistyötä

RETARA-suunnitteluprojekti

Jokavuotisessa projektissa eri alojen opiskelijat suunnittelevat yhdessä toimivan rakennuksen työelämämentorien ohjauksessa.

Tosielämän toimeksiantoja projektikurssilla

Opiskelijat ratkovat projektiopinnoissa oikean maailman haasteita. Moninaiset projektit ovat liittyneet esimerkiksi kiinteistön energiantuotannon tehostamiseen, korjausrakentamiseen, ilmalämpöpumppuihin ja ilmanvaihtokoneisiin.

Työelämän edustajien tapaamiset

Talotekniikan opiskelijat tapaavat jo opintojensa alkuvaiheessa alan yritysten edustajia Learning Cafe -tapahtumassa ja TATE-treffeillä.

Kaipaatko lisää tietoa?

Lue tarkemmat tiedot tutkinnon sisällöistä, rakenteesta ja valintaperusteista Opintopolusta (linkki yllä ja alla). Koulutuksen sisältöön liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä lehtori Antti Mäkiseen, antti.makinen(at)tuni.fi. Hakemiseen liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä TAMKin hakijapalveluihin.