Kuva Tampereen kattoterassilta

ECIU - innovatiivisten eurooppalaisten yliopistojen verkosto

ECIU (European Consortium of Innovative Universities) on innovatiivisten eurooppalaisten yliopistojen verkosto. ECIU on ensimmäinen Eurooppa-yliopisto, jossa opiskelijat, tutkijat ja elinikäiset oppijat ratkaisevat tosielämän haasteita yhteistyössä kaupunkien, yritysten ja yhteisöjen kanssa. Tampereen yliopisto on ECIU-verkoston jäsen. Tule mukaan toimintaan kumppanina tai opiskelijana!

Osallistu tosielämän haasteiden ratkaisemiseen

ECIU:n ytimessä on aitojen yhteiskunnallisten ja globaalien haasteiden ratkaiseminen. Haasteet keskittyvät YK:n kaupunkeja ja yhteisöjä koskeviin kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Kumppanina voit antaa ajankohtaisiin kysymyksiin liittyvän haasteen. Opiskelijoiden ja elinikäisten oppijoiden avulla saatat löytää niihin uusia innovatiivisia käytännön ratkaisuja.

Opiskelijana tai elinikäisenä oppijana voit osallistua kumppaneiden esittämien aitojen haasteiden ratkaisemiseen ja siten paremman maailman rakentamiseen. Työskentelet monialaisessa kansainvälisessä ympäristössä, jossa pääset kehittämään ongelmanratkaisutaitojasi ja osaamistasi merkityksellisten asioiden äärellä.

ECIU kumppaneille

Paikallinen kumppanuusareena

ECIU:lla ja sen jäsenillä on läheiset siteet paikallisiin yrityksiin, kansalaisjärjestöihin ja seutukuntiin. Tulemalla mukaan paikallisen kumppanuusareenan toimintaan voit löytää ratkaisuja ajankohtaisiin haasteisiin.

Kumppanuusfoorumilla etsitään ja määritellään ajankohtaisia yritysten ja yhteiskunnan haasteita ECIU-opiskelijoiden ratkaistavaksi. Foorumille ovat tervetulleita toimijat yhteiskunnan eri alueilta, yrityksistä, yhteisöistä ja yksityishenkilöistä.

Lisätietoja kumppanuusareenasta antaa johtaja Pauli Kuosmanen.Tutustu kumppanuusareenaan ja muihin yhteistyömuotoihin (englanniksi)

Anna haaste kasainväliselle tiimille

Onko yritykselläsi tai yhteisölläsi haaste, johon monitieteiset ja kansainväliset tiimit voisivat tarjota uudenlaisen ratkaisun?

Suunnittele oma mikromoduuli

Suunnittele ja toteuta uusia mikromoduuleja yhteistyössä Tampereen yliopiston asiantuntijoiden kanssa.

Osallistu haasteiden ratkaisuun

Liity kansainvälisiin, monialaisiin tiimeihin ja osallistu haasteiden ratkaisemiseen.

ECIU opiskelijoille ja elinikäisille oppijoille

ECIU-yliopistoverkosto kokoaa yhteen opiskelijat, tutkijat, yritykset ja yhteiskunnalliset toimijat yli rajojen. Siksi ECIU tarjoaa yliopisto-opiskelijoille ja elinikäisille oppijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää osaamistaan ja ideoitaan kansainvälisessä ympäristössä. Sinun ei tarvitse opiskella Tampereen yliopistossa osallistuaksesi haasteisiin. Löydä oma polkusi kansainvälisissä oppimisympäristöissä!Tutustu tarjontaan ECIU:n verkkosivulla (englanniksi)
Yliopiston opiskelijoille lisätietoa opiskelijoiden oppaassa

Osallistu haasteiden ratkaisemiseen

• Työskentele monialaisissa ja kansainvälisissä tiimeissä.
  • Verkostoidu eurooppalaisten osaajien, yritysten ja yhteisöjen kanssa.
  • Kehitä osaamistasi ja taitojasi.
  • Ratkaise paikallisia, kansallisia ja maailmanlaajuisia ongelmia.

Katso Youtube-videosta, mitä haastepohjainen oppiminen käytännössä tarkoittaa.

Osallistu mikromoduuliin

Mikromoduulit tarjoavat mahdollisuuden

• täydentää omaa osaamistasi tietyllä alalla, kuten energia ja kestävyys tai kiertotalous
  • kehittää taitojasi esimerkiksi kulttuurienvälisessä viestinnässä ja vieraissa kielissä

ECIU yliopistossa työskenteleville

• Yhteiskehitä haastepohjaista oppimista ja innovatiivisia koulutusmalleja.
  • Ratkaise haasteita kansainvälisissä ja monitieteisissä tiimeissä.
  • Jaa kokemuksia ja innovaatioita, kehitä asiantuntemustasi kansainvälisessä ympäristössä. Löydä oma tapasi osallistua

Tietoa ECIU-yliopistoverkostosta

ECIU-yliopistoverkosto kokoaa yhteen opiskelijat, tutkijat, yritykset ja yhteiskunnalliset toimijat yli rajojen. Tavoitteena on kehittää uudenlainen yliopistokonsepti, joka perustuu tarvelähtöiseen, kansainväliseen ja joustavaan tutkimukseen ja koulutukseen.

Lisätietoja ECIU-toiminnasta Tampereen yliopistossa antaa Minna Haka-Risku.

Avaintietoa ECIU:sta (pdf, englanniksi):