Huippu-urheilijana TAMKissa

Huippu-urheilijana opiskeleminen vaatii joustoja ja erityistä opintojen suunnittelua. TAMK on urheilijamyönteinen korkeakoulu. Siksi tarjoammekin mahdollisuuksia yhdistää joustavasti tavoitteellinen urheilu ja opintojen sujuva eteneminen.

Urheilun ja korkeakouluopintojen yhdistäminen kannattaa. Opiskelemalla korkeakoulututkinnon valmistaudut urheilu-uran jälkeiseen elämään ja rakennat itsellesi tukiverkkoa siltä varalta, jos urheilu-ura päättyykin ennen suunniteltua.

Olemme TAMKissa sitoutuneet urheilijamyönteisyyteen ja haluamme mahdollistaa kaksoisuran opiskelijoillemme. Kehitämme prosessejamme jatkuvasti yhteistyössä urheilevien opiskelijoidemme kanssa.

Tampereen Urheiluakatemia

Opintojen ja urheilun yhdistäminen tapahtuu TAMKin ja Tampereen Urheiluakatemian yhteistyössä. Ensimmäinen askeleesi on hakea Urheiluakatemian jäsenyyttä. Akatemian jäsenenä voit osoittaa opinto-ohjaajille ja opettajille olevasi huipulle tähtäävä urheilija.

Tampereen Urheiluakatemia on urheilun yhteistyöverkosto, joka tukee urheilijoita, valmentajia ja seuroja koko urheilijan polulla. Akatemiaan voivat hakeutua ensisijaisesti Pirkanmaalla asuvat, oman lajinsa huipulla olevat ja sinne tähtäävät urheilijat. Akatemian jäsenyyden saamiseen vaikuttaa oman lajiliiton pisteytys. Suurin osa jäsenistä on toisen asteen tai korkea-asteen opiskelijoita.

Voit lukea lisätietoa Urheiluakatemiasta ja hakea sen jäseneksi akatemian verkkosivuilla.

Näin opintojen ja urheilun yhdistäminen onnistuu:

Kaksoisura tarkoittaa, että toteutat samanaikaisesti tavoitteellisesti kilpaurheilua ja korkeakouluopintoja. Tämä ja opintojen sujuva eteneminen edellyttävät huolellista opintojen suunnittelua sekä opintojen, harjoittelujen ja kilpailujen aikatauluttamista.

• Tutustu TAMKin koulutustarjontaan sekä hakuaikoihin ja -tapoihin.
  • Olemme sitoutuneet järjestämään joustavia, laji- ja urheilijakohtaisesti räätälöityjä opintopolkuja. TAMKin opinto-ohjaajat auttavat opintojen suunnittelussa yksilöllisesti. Voit olla yhteydessä kiinnostavan tutkinto-ohjelman opinto-ohjaajaan jo hakuvaiheessa, mutta viimeistään heti opintojen alettua.
  • Voit tarvittaessa opiskella pidennetyllä opintoajalla, jotta kokonaiskuormituksesi pysyy hallittavana.
  • Urheilua voi olla mahdollista opinnollistaa eli saada opintopisteitä ja osaamisen tunnistusta urheilussa hankkimista taidoista.
  • Voit hakea rahallista tukea osallistuessasi opiskelijaurheilun arvokisoihin.
  • Urheiluakatemian jäsenenä saat SportUnin palvelut koko vuodeksi syksyn hinnalla sekä pääsyn akatemian omiin viikkotreeneihin ja asiantuntijakäynteihin.

Opiskelijan käsikirjasta löydät lisätietoa opintojen suunnittelusta ja akatemiajäsenyydestä sekä urheilijan muistilistan.

Huippu-urheilijan sivut opiskelijan käsikirjassa

Huippu-urheilumyönteinen korkeakoulu -auditointi

TAMK osallistuu Olympiakomitean "Huippu-urheilijamyönteinen korkeakoulu" -auditointiin keväällä 2024. Huippu-urheilijamyönteisten korkeakoulujen laatumallin tavoitteena on parantaa huippu- ja ammattiurheilijoiden edellytyksiä suorittaa korkeakouluopintoja urheilussa ke­hittymistä tukien.