Hyppää pääsisältöön

Copilot Chat

Microsoft Copilot Chat on keskusteleva tekoälysovellus (tekoälychat, vastaava kuin ChatGPT, kielimallina GPT-4o ja GPT-5). Copilot Chat osaa hakea tietoja myös suoraan internetistä ja osaa luoda sanallisen kuvailun perusteella kuvia. Copilot Chat on käytettävissä henkilökunnalla ja täysi-ikäisillä opiskelijoilla.

Tekoälychat on hyödyllinen tukiäly esimerkiksi tiedon tiivistämisessä ja analysoimisessa, ideoinnissa, suunnittelussa, vertailuissa, tekstisisältöjen tuottamisen ja muokkaamisen apuna, ohjelmoinnin apuna, kielen kääntämisessä ja kuvien luomisessa.

Miten Microsoftin Copilot -työkalut eroavat?

TyökaluKuvausKäyttäjätKäyttöönotto
Copilot Chat TUNI-tunnuksellaKeskusteleva tekoälysovellus (tekoälychat, vastaava kuin ChatGPT)

Henkilökunta: Kyllä

Opiskelijat: Kyllä, täysi-ikäisyys vaaditaan käyttöehtojen vuoksi.

Sisältyy Tampereen korkeakouluyhteisön M365-lisensseihin.

Muista kirjautua TUNI-tunnuksella, muuten käytät turvattomampaa ilmaisversiota! Käytettävissä osoitteessa microsoft365.com/chat tai Edge-nettiselaimen sivupalkin kautta. 

Tietosuoja ja tietoturva oleellisesti parempi kuin tekoälychattien ilmaisversioissa (esim. ChatGPT, Copilot ilman TUNI-tunnusta, Gemini).

Microsoft 365 Copilot (for Word, Outlook, Teams jne.)Lisää tekoälytoimintoja Microsoft 365 -sovelluksiin kuten Word, Outlook, Teams jne. Katso tarkemmat ominaisuudet.

Henkilökunta: Lisämaksullinen

Opiskelijat: Ei

Katso ohjeet, kustannukset ja lisenssin tilaaminen.
Copilot Chat (ilmainen kuluttajaversio)Keskusteleva tekoälysovellus (tekoälychat, vastaava kuin ChatGPT)Kuka tahansa: Saatavilla vain yksityiseen käyttöön, henkilökohtainen Microsoft-tunnus saatetaan vaatia.

Ilmainen kenelle tahansa. 

HUOM! Tietosuoja ja tietoturva oleellisesti heikompi kuin Copilot Chat TUNI-tunnuksella.

Ota Copilot Chat TUNI-tunnuksella käyttöön

Copilot Chat TUNI-tunnuksella kirjautuneena.

microsoft365.com/chat 

  • Kirjaudu TUNI-tunnuksella ja varmista, että yläreunassa näkyy kilpi -merkintä.
  • Copilot Chat on käytettävissä TUNI-tunnuksella henkilökunnalla ja täysi-ikäisillä opiskelijoilla.
  • Toimii kaikilla yleisesti käytetyillä nettiselaimilla.
  • Lisäksi Edge-nettiselaimessa on käytettävissä Copilot Chat -sivupalkki lisätoimintoineen, joten ainakin henkilökunnalle suositellaan Edge-selaimen käyttöä. Napsauta Edgessä oikeasta yläkulmasta Copilot Chat -painiketta. Varmista, että kilpi -merkintä näkyy sivupalkissa.
  • Lue alta sovelluksen tietosuojasta ennen käytön aloittamista.

Tietosuoja ja tietoturva

Copilot Chatilla on pääsy vain niihin omiin tiedostoihisi, jotka lisäät itse chat-keskusteluun.

KYLLÄ - Copilot Chatilla saa käsitellä 

  • Julkisia, sisäisiä ja luottamuksellisia tietoja (tietoluokat 5, 4 ja 3). 

EI - Copilot Chatilla ei saa käsitellä 

  • Luottamuksellisia tietoja, joissa on lisärajoituksia tai salaisia tietoja (tietoluokat 2 ja 1). 

Katso lisätiedot: Tiedonluokittelu ja tietoluokat. 

TUNI-tunnuksella Copilot Chatia käyttäessä tiedoilla ei kouluteta tekoälyä. Kaikki tiedot ja tietojen käsittely pysyvät EU-alueella, sillä Copilot Chat TUNI-tunnuksella kuuluu Microsoft Enterprise Data Protection ja EU Data Boundary -suojausten piiriin.  

Edellä mainitut turvaominaisuudet ovat oleellinen ero ilmaisiin keskusteleviin tekoälysovelluksiin verrattuna (esim. ChatGPT, Copilotin kuluttajaversio ja Google Gemini).

Katso lisätiedot: Copilot Chatin tietosuoja.  

Ohjeet

Käytä Copilot Chatia kuin mitä tahansa chat-sovellusta. Kirjoita tekstisyöte (prompti) ja tekoäly vastaa antamaasi tekstisyötteeseen. Suhtaudu kriittisesti tekoälyn vastauksiin. Tekoälyn vastaukset voivat sisältää virheitä ja jopa täysin väärää tietoa.

Eduhousen koulutukset

Eduhousen koulutukset ovat maksuttomia henkilöstölle ja opiskelijoille.  
Valitse koulutuksen sivulta: Kirjaudu sisään > Kirjaudu Microsoft-tilillä ja käytä TUNI-tunnustasi.

Microsoftin ilmaiset koulutukset

Vinkit

Käsittele tiedoston tai verkkosivun sisältöä tekoälyn avulla

A) Voit antaa tiedostoja tekoälyn käsiteltäväksi viittamalla M365-ympäristöön jo tallennettuun tiedostoon (esim. tiedosto omassa OneDrivessasi) / -merkillä tai napsauttamalla Copilot Chatin viestikentän "Lisää tiedosto" ("Add a file") -painiketta. 

Voit myös viitata suoralla linkillä nettisivuun, jonka sisällöstä haluat kysyä tekoälyltä.

B) Nopeaan tarpeeseen voit käyttää myös Edge-nettiselaimen Copilot Chat -sivupalkkia, jolloin voit käsitellä nettiselaimen aktiivisessa välilehdessä näkyvää sisältöä, esim. verkkosivun sisältöä tai PDF-tiedostoa. 

Tarkista ensin Copilot Chat -sivupalkin asetukset:

  • Napsauta Edge-nettiselaimessa Copilot Chat -painiketta
  • Napsauta avautuvasta Copilot Chat -sivupalkista kolmea pistettä ja valitse ”Ilmoitus- ja sovellusasetukset” (”Notification and App settings”)
  • Aktivoi tarvittaessa asetus ”Salli minkä tahansa verkkosivun tai PDF-tiedoston käyttö” (”Allow access to any webpage or PDF”). Huomaa, että asetus jää pysyvästi aktiiviseksi, jos et erikseen ota sitä myöhemmin pois päältä.

Avaa verkkosivu tai avaa selaimessa PDF-tiedosto ja tee pyyntö tekoälylle esimerkiksi seuraavasti: ”Avoinna olevasta sivusta: Tee 50 sanan yhteenveto”.

Luo kuvia tekoälyn avulla

Voit luoda tekoälyn avulla myös kuvia. Tee pyyntö tekoälylle esimerkiksi seuraavasti: "Luo kuva: Kuvassa on vanha koira, joka haistelee vihreää nurmea. Tyyli realistinen."

Voit myös lisätä keskusteluun kuvan omalta laitteeltasi ja muokata kuvaa kuvailemalla muutokset tekstinä. 

Copilot Chat voi dynaamisesti hidastaa tai rajoittaa kuvien luontia palvelun käyttökapasiteetin mukaan. Kiinteää päiväkohtaista enimmäismäärää kuvien luontiin ei enää kuitenkaan ole.

Käytä mobiililaitteella

Asenna Microsoft 365 Copilot -sovellus mobiililaitteellesi (Google Play / Android ja Apple Store / iOS) ja voit käyttää Copilot Chatia TUNI-tunnuksella myös henkilökohtaisella mobiilaitteellasi tai työpaikan mobiililaitteella. 

Jos käytät työpaikan mobiililaitetta, Microsoft 365 Copilot -sovellus löytyy työprofiilin sovelluskaupasta.

Käyttöliittymän kieli

Copilot Chat ymmärtää useita kieliä ja vastaa sillä kielellä, jolla kirjoitat syötteen. Copilot Chatin käyttöliittymän kielenä on käyttämäsi nettiselaimen käyttöliittymän kieli.

Jaa kehotteita muille käyttäjille

Voit jakaa kehotteita linkillä kaikille Tampereen korkeakouluyhteisön käyttäjille. Esimerkiksi aloituskehotteen jakaminen opiskelijoille osana oppimistehtävää tai hyvien kehotteiden jakaminen muille käyttäjille.

Vie hiiren osoitin minkä tahansa tekoälylle lähettämäsi kehotteen päälle ja valitse linkki-kuvake (Kopioi kehotelinkki).

Luo omia Copilot Chat -agentteja ja jaa muille käytettäväksi

Agentit eli omat tekoälyavustajat ovat uusi toiminto, perusominaisuudet käytettävissä kaikilla 03/2025 alkaen. Copilot Chatin agentit muistuttavat ChatGPT:n maksullisen version My GPTs -toimintoa. 

Luo uusi agentti: Avaa microsoft365.com/chat ja valitse "Luo agentti" ("Create an agent").

Muokkaa tai poista agentti: Valitse agentin nimen perästä kolme pistettä ja "Muokkaa" ("Edit").

Kaikilla käytössä olevien agenttien oleellisimmat ominaisuudet: 

  • Agentille voi antaa toimintaohjeet ja tietämykseksi linkkejä netissä sijaitseviin julkisiin sivustoihin.
  • Agentin voi jakaa linkillä kenelle tahansa linkin tietävälle korkeakouluyhteisön käyttäjälle ja agentti asentuu helposti käytettäväksi Copilot Chatiin. Agentteja voi jakaa myös yksittäisille käyttäjille.
  • Perusominaisuudet eivät mahdollista tiedostojen lisäämistä agentille tietämykseksi. Tiedostojen lisääminen agentin tietämykseksi edellyttää lisämaksullista M365 Copilot -lisenssiä agentin luojalta ja myös kaikilta tällaisen agentin käyttäjiltä.

Eduhousesta löytyy hyvä koulutus Copilotin agentteihin, katso tältä sivulta ylempää Eduhousen koulutukset: "Copilot: Näin teet agentteja".

Lisätiedot: Copilot Chat agents (Microsoftin dokumentaatio)

Lisää vinkkejä

Lisätiedot

Teknisissä ongelmissa voit olla yhteydessä IT Helpdeskiin, mutta laajempaa käytön tukea tekoälyn hyödyntämiseksi ei ole tarjolla. Seuraa aiheen koulutustarjontaa ja ohjeistusta intrasta.

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi) 
helpdesk.tuni.fi

Julkaistu: 5.10.2023
Päivitetty: 3.12.2025