Tietokoneen ylläpito

Tampereen yliopisto ja TAMK

Henkilökunnan tietokoneet ovat pääsääntöisesti tietohallinnon keskitetysti ylläpitämissä hallintaympäristöissä. Käyttöjärjestelmän ja ohjelmistojen asennukset, tietoturva-asetukset sekä muut keskitetyt päivitykset hoidetaan niihin tarkoitetuilla järjestelmillä. Kutakin käyttöjärjestelmää varten (Windows, Mac ja Linux) on oma ympäristönsä. Kaikkien niiden tukeen saat yhteyden IT Helpdeskin kautta.

TUNI Windows

Henkilökunnan Windows-tietokoneet asennetaan korkeakouluyhteisön yhteiseen TUNI-ympäristöön. Käyttöjärjestelmän ja ohjelmistojen asennukset, tietoturva-asetukset ym. hoidetaan keskitetysti niihin tarkoitetuilla järjestelmillä.

Tietokoneelle kirjaudutaan TUNI-käyttäjätunnuksella tai -sähköpostiosoitteella ja -salasanalla.

TUNI-ylläpidetyn Windows-tietokoneen tunnistat siitä, että kirjautumisruudussa lukee "TUNI" tai "ad.tuni.fi".

Tutustu Windows-ohjeisiin

TUNI Mac

TUNI Mac on korkeakouluyhteisön yhteinen macOS-tietokoneiden hallintaympäristö, johon henkilökunnan macOS-käyttöjärjestelmällä varustetut tietokoneet liitetään.

Kirjaudu tietokoneelle TUNI-sähköpostiosoitteella ja -salasanalla.

Tutustu Mac-ohjeisiin

TUNI Linux

Korkeakouluyhteisön yhteinen Linux-ympäristö kattaa tietokoneita ja palvelimia. Ympäristössä on henkilökunnan ja opiskelijoiden käyttöön:

• Linux-tietokoneet henkilökunnalle
  • Opetustilojen Linux-koneet, mm. Hervannassa tietokoneluokassa TC217
  • Linux-etätyöpöytäpalvelu linux-desktop.tuni.fi, jota voi käyttää omalta tietokoneelta tai esim. Windows-tietokoneluokista TigerVNC-ohjelmistolla
  • SSH-palvelin linux-ssh.tuni.fi.

Palveluihin kirjaudutaan TUNI-käyttäjätunnuksella ja -salasanalla. Linux-jakeluna toimii Red Hat Enterprise Linux.

Tutustu Linux-ohjeisiin

IT Helpdesk
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi