Katri Humppi: ”Opinnot mahdollistavat etenemisen asiantuntija- ja esimiestehtäviin”

Julkaistu 26.5.2020
,
päivitetty 26.5.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Katri Humppi_opiskelijatarina_TAMK
Katri Humppi opiskelee TAMKissa terveyden edistämisen ylemmässä tutkinto-ohjelmassa. Humpin yhdessä opiskelijaparinsa kanssa tekemä opinnäytetyö käsittelee syöpää sairastaneiden kokemuksia genomitiedosta. ”Genomitieto on tulevaisuutta myös hoitoalalla ja väestön ikääntyessä syöpien kansanterveydellinen merkitys kasvaa”, hän kertoo.

Kuka olet?

Olen 27-vuotias terveydenhoitaja ja terveyden edistämisen ylemmän AMK-tutkinnon opiskelija. Olen alun perin lähtöisin Keski-Suomesta, mutta nykyisin asun Tampereella yhdessä mieheni kanssa. Vapaa-aikaani vietän usein luonnossa liikkuen. Musiikki ja taide ovat lähellä sydäntäni.

Millainen on työhistoriasi?

Olen työskennellyt Pihlajalinnalla terveydenhoitajana FenniaHoitaja-palvelussa syksystä 2016 lähtien. Puhelinpalvelu palvelee vakuutus- ja työterveysasiakkaita. Aiempaa työkokemusta minulla on muun muassa kehitysvammayksiköissä ja kirurgisella vuodeosastolla työskentelemisestä. TAMKin lisäksi olen opiskellut Kokkolassa sairaanhoitajan tutkinnon ja Hämeenlinnassa terveydenhoitajan tutkinnon. Musiikkiterapian perusopinnot olen opiskellut avoimessa yliopistossa musiikkiharrastuksen innoittamana.

Mikä sai sinut innostumaan opiskelusta?

Halu kehittyä ammatillisesti sai minut kiinnostumaan jatko-opinnoista. Ajatus hakeutua jatko-opintoihin oli ollut mielessä muutaman vuoden ajan, kun tulin valituksi opiskelemaan terveyden edistämisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Parasta opinnoissa ovat opintojen mielenkiintoiset sisällöt ja aiheet sekä loistavat opiskelijakollegat. Myös mahdollisuus suorittaa opinnot melko nopeasti 1,5 vuodessa työn ohella on ehdottomasti ylemmän AMK-tutkinnon hyviä puolia. Haastavinta opinnoissa on työn ja opiskelemisen yhteen sovittaminen. Se vaatii omien aikataulujen suunnittelemista ja vapaa-ajan käyttämistä opintoihin.

Mistä teet opinnäytetyösi?

Yhdessä parin kanssa tehtävä opinnäytetyömme käsittelee syöpää sairastaneiden kokemuksia genomitiedosta. Päädyimme aiheeseen TAMKin Profitu-genomihankkeen kautta. Genomitieto on tulevaisuutta myös hoitoalalla ja väestön ikääntyessä syöpien kansanterveydellinen merkitys kasvaa. Genomitietoa hyödynnetään syövän hoidossa yhä enemmän.

Miten näet opintojen merkityksen omalla urallasi?

Opinnot mahdollistavat etenemisen erilaisiin asiantuntija- ja esimiestehtäviin. Valinnaisten kurssien myötä opintoja voi myös suunnata oman kiinnostuksen ja työelämästä nousevien tarpeiden pohjalta. Genomitieto ja sen hyödyntäminen terveydenhuollossa on ajankohtainen ja kiinnostava aihealue. Toivon voivani hyödyntää genomitietoon liittyvää osaamistani tulevaisuudessa myös työelämässä.

Kenelle suosittelisit opintoja?

Suosittelisin terveyden edistämisen opintoja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, joilla on kiinnostusta kehittyä ammatillisesti tai toiveena on edetä työuralla esimies- tai asiantuntijatehtäviin. Opinnot voi suorittaa työuran alkuvaiheessakin ja katsoa millaisia mahdollisuuksia tutkinto avaa työelämässä.

Tutustu terveyden edistämisen ylempään tutkinto-ohjelmaan