Hyppää pääsisältöön

Hilkka Paldanius

yliopisto-opettaja, (tieteellinen kirjoittaminen)
Tampereen yliopisto
hilkka.paldanius [at] tuni.fi (hilkka[dot]paldanius[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358505675674

Oma esittely

Opetan akateemista kirjoittamista pääasiassa EDU-, SOC- ja ITC-tiedekuntien opiskelijoille sekä diplomityövaiheen arkkitehtiopiskelijoille. Olen kiinnostunut kirjoitusprosessista, korkeakouluopiskelijoiden lukutaidon kehittämisestä sekä eri alojen tekstikäytänteistä. Olen väitellyt tiedonalan tekstitaidoista ja lukion historian aineistopohjaisen esseen tekstilajista. 

Työtehtävät

  • puheviestinnän ja tieteellisen kirjoittamisen tiimin tiiminvetäjä kielikeskuksessa
  • akateemisen kirjoittamisen sekä opiskelun ja työelämän tekstitaitojen opetus
  • kypsyysnäytteiden kielentarkastus

Tutkimuskohteet

  • opiskelun tekstilajit ja tekstitaidot sekä eri tiedonaloilla kirjoittaminen
  • opiskelijoiden lukutaito ja tekoälyavusteisten kielimallien käyttö kirjoituprosessissa
  • kirjoitusprosessin ohjaaminen

Merkittävimmät julkaisut

Aarnikoivu, Melina, Mertala, Pekka, Paldanius, Hilkka, & Tuhkala, Ari 2023. Väitöskirjatutkijoiden tieteellisen kirjoittamisen osaaminen ja tuki suomalaisissa yliopistoissa. Yliopistopedagogiikka, 30(2). https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2023/12/22/vaitoskirjatutkijoiden-tieteellisen-kirjoittamisen-osaaminen-ja-tuki-suomalaisissa-yliopistoissa/.

Paldanius, Hilkka, Sulkunen, Sari, Luukka, Minna-Riitta & Saario, Johanna 2021. Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä. – Ainedidaktiikka 5(1), 3–22. https://doi.org/10.23988/ad.98334. 

Paldanius, Hilkka 2020. Kuka aloitti kylmän sodan? Lukion historian aineistopohjaisen esseen tekstilaji tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto.

Paldanius, Hilkka 2020. Kuinka pohtivuutta edellyttävään tehtävänantoon vastataan? Erilaiset kirjoittajaäänet lukiolaisten historian esseissä. – Kasvatus ja aika 14 (2). 35–56. https://doi.org/10.33350/ka.84069.

Paldanius, Hilkka 2019. Selostuksesta tulkintoihin: aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä. – Virittäjä 123 (3), 347–372. https://doi.org/10.23982/vir.70430.

Paldanius, Hilkka 2018. Historiallisen toimijuuden rakentuminen lukiolaisten esseevastauksissa. – Virittäjä 112 (1), 53–78. https://doi.org/10.23982/vir.59310.

Paldanius, Hilkka 2017. Historian esseevastauksen funktionaalinen rakenne. Teoksessa S. Latomaa & E. Luukka, & N. Lilja (toim.) Kielitietoisuus eriarvoistuvassa yhteiskunnassa – Language awareness in an increasingly unequal society. AFinLAn vuosikirja 2017. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 219–238.

Puustinen, Mikko, Paldanius Hilkka & Luukka, Minna-Riitta 2020. Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? Tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa. – Kasvatus ja aika 14 (2), 9–34. https://doi.org/10.33350/ka.84579