

Oma esittely
Olen koulutukseltani arkkitehti ja toimin väitöskirjatutkijana ja kestävän asuntosuunnittelun opettajana osana ASUTUT Kestävän Asuntoarkkitehtuurin Tutkimusryhmää. Olen myös mukana Tilallisen Sosialisaation ja ympäristökansalaisuuden tutkijakollektiivi SPECSissä
Olen kiinnostunut arkkitehtikoulutuksen kehittämisestä ympäristökasvatuksen näkökulmien avulla, ja erityisen kiinnostunut tutkimaan empatian ja huolenpidon käsitteiden juurruttamista osaksi arkkitehtien ammatti-identiteetin ja työn lähtökohtia. Tutkin väitöskirjassani arkkitehtikoulutuksen kautta välittyviä (ammatillisia) arvoja ja kulttuureita, sekä niiden yhteyttä arkkitehtien kykyyn toimia työssään ekologisia reunaehtoja kunnioittaen ja ekososiaalista oikeudenmukaisuutta edistäen.
Intohimoni on tutkia polkuja uudistavaan oppimiseen arkkitehtikoulutuksessa ja näiden havaintojen laajentamista kestäviin ja demokraattisiin arkkitehtuurin opettamisen ja ammatinharjoittamisen tapoihin.
Tutkimusyksikkö
Uusimmat julkaisut
ATUT 2025 Radical Care for Resilience in the Built Environment: Book of Abstracts
Nisonen, E. (Toimittaja), Castano De la Rosa, R. (Toimittaja), Pelsmakers, S. (Toimittaja) & Jegard, L. (Toimittaja), marrask. 2025, Tampere: Tampere University. 79 SivumääräTutkimustuotos: Kokoomateos › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Kaupunkikaava taideteoksena: Mäntän kotiseutumuseo 2125
Miettinen, M.-S. (Taiteilija), Nisonen, E. (Taiteilija), Hokkanen, K. (Taiteilija), Kitinoja, J. (Taiteilija), Pekkarinen, B. (Taiteilija), Nuutinen, L. (Taiteilija), Hirviniemi, L. (Taiteilija), Kalakoski, I. (Kuraattori), Gråhn, K. (Kuraattori) & Huttunen, O. (Kuraattori), 14 kesäk. 2025Tutkimustuotos: Näyttely › Art in coproduction
Kestämättömyyden kehäpäätelmä
Nisonen, E., tammik. 2025, julkaisussa: Vita Nuova.Tutkimustuotos: Artikkeli › General public
Reshaping identities: Architecture, Stewardship and Care
Nisonen, E., Narjus, I. & Pelsmakers, S., toukok. 2025, Architecture of Stewardship. Kaira, E. & Jänkälä, M. (toim.). Arvinius & Orfeus PublishingTutkimustuotos: Luku › General public
Responding to Embodied Injustices: Introducing Critical Thinking and Empathy in Architectural Education
Nisonen, E., Poutanen, J. & Pelsmakers, S., 22 syysk. 2025, Architectural thinking in a climate emergency. Pelsmakers, S. & Brown, J. B. (toim.). 1 toim. London: Routledge, s. 122-135 14 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Talodialogit – Taiteen, asumisen ja luonnon vuoropuheluja
Miettinen, M.-S. (Taiteilija), Hokkanen, K. (Taiteilija), Pekkarinen, B. (Taiteilija), Nisonen, E. (Taiteilija), Nuutinen, L. (Taiteilija), Hirviniemi, L. (Taiteilija) & Kitinoja, J. (Taiteilija), syysk. 2025Tutkimustuotos: Näyttely › Art in coproduction
The unfitness of dwellings: why spatial and conceptual boundaries matter
Nisonen, E., Milián Bernal, D. & Pelsmakers, S., 20 elok. 2025, julkaisussa: Buildings and Cities. 6, 1, s. 619-633 15 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
(A)mending Architecture Education in the Climate Emergency: a focus on values and cultures
Nisonen, E., Pelsmakers, S. & Kallio, K. P., elok. 2024, julkaisussa: Architectural Research in Finland. 8, 1, s. 239-264 26 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Architectural Education: Methods for Integrating Climate Change Design (CCD) in the Curriculum
O’Dwyer, S., Geogeghan, E., Nisonen, E., Castano De la Rosa, R., Pelsmakers, S., Lykouras, I., Donovan , E., Alvise Bragadin, M., Morganti, C. & Coraglia, U. M., helmik. 2023, A Focus on Pedagogy: Teaching, Learning and Research in the Modern Academy. Adil, Z. (toim.). AMPS, Vuosikerta 28.2. s. 167-189 23 Sivumäärä ( AMPS PROCEEDINGS SERIES; Vuosikerta 28.2).Tutkimustuotos: Konferenssiartikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Arkkitehtikoulutus tarvitsee tiedon jakamista
Nisonen, E., lokak. 2023, julkaisussa: Arkkitehtiuutiset. 5, s. 13-13 1 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Ammatillinen