Yle ja korkeakouluyhteisö etsivät yhdessä uutta ja vanhaa – keräämme uusia ideoita ja kokemuksia aiemmasta yhteistyöstä

Julkaistu 15.4.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Yleisradio on ollut pitkään Tampereen korkeakouluyhteisön opetuksen ja tutkimuksen kumppani. Yhteistyöstä ovat nauttineet mm. media-alan opiskelijat Mediapoliksessa.
Tampereen korkeakouluyhteisö, Yleisradio ja Tampereen kaupunki allekirjoittivat viime vuoden lokakuussa kumppanuussopimukset, jotka vahvistavat Tampereen tietä mediakentän edelläkävijäksi. Sopimus vahvistaa Ylen ja korkeakouluyhteisön vankkaa yhteistyön perinnettä ja avaa ovia uusille ideoille.

Virallinen kumppanuus Yleisradion ja korkeakouluyhteisön välillä mahdollistaa tutkivan, kehittävän ja uskaltavan yhteistyön, sillä sopimus madaltaa kynnystä kokeilla uutta. Esimerkiksi korkeakouluopetuksen saralla yhteistä tekemistä ja haastepohjaista oppimista rakennetaan syksyllä alkavan Sustainable Digital Life -maisteriohjelman ympärille.

Työn alla on myös koululaisten medialukutaidon pakohuone -hanke ja viime lokakuussa Tampereen korkeakouluyhteisö, Business Tampere, Wakeone ja Yle järjestivät virtuaalisen XR-Factory -tapahtuman, joka esitteli sekä teollisuuden että median käyttämää laajennetun todellisuuden teknologiaa.

Erilaisia uusia hankkeita valmistellaan tällä hetkellä esimerkiksi kunnallisvaalien, tieteen popularisoinnin, saunakulttuurin ja kestävän kehityksen ympärille. Myös Tampereen kaupunki osallistuu suureen osaan projekteista. Ylen tuottaja Hannele Valkeeniemi kertoo tavoitteeksi keksiä tässä kolmen toimijan “medialaboratoriossa” noin kymmenen uutta tapaa toimia yhdessä.

Medialaboratorio on kuin koekeittiö, jossa nyt testataan konkreettisia, vähän villejäkin uusia yhdistelmiä, joilla voidaan vastata isoihin osallisuuden, mediataitojen ja vuorovaikutuksen haasteisiin. Tavoitteena on skaalautuvuus, eli jakaa hyvät reseptit muidenkin käyttöön. Faktapohjainen maailmankuva ja demokratia ovat uudella tavalla uhattuna, ja se koskee niin Yleä, kaupunkia kuin korkeakouluyhteisöäkin. On paljon hyviä syitä leikkiä yhdessä systemaattisemmin kuin tähän asti, toteaa Valkeeniemi.

Yliopistolaisten tarinat yhteistyöstä arvokkaita

Yleisradio on ollut jo vuosikymmenten ajan korkeakouluyhteisön opetuksen ja tutkimuksen enemmän ja vähemmän epävirallinen kumppani. Ylen vahva läsnäolo Tampereella onkin varmistanut tutkijoille ja heidän tutkimustuloksilleen arvokasta näkyvyyttä maanlaajuisesti: esimerkiksi helmikuussa yhteiskuntatieteiden tiedekunnan dekaani, sosiaali- ja terveyspolitiikan professori Juho Saaren alulle panema Feeniks-projekti etsi Ylen kanssa ihmisten vastoinkäymistarinoita Kolhukyselyllä.

Toisaalta opetusyhteistyötä on tehty muun muassa sisällöntuotannon ja ICT-alan keskuksen Mediapoliksen kautta, jossa järjestetään mm. TAMKin media-alan, elokuvan ja television, kuvataiteen sekä viestinnän koulutukset. Ylen ja korkeakouluyhteisön yhteisestä taipaleesta olisi montakin unohdettua tarinaa kerrottavana vuosien varrelta.

–  Vaikka yhteistyöllä on vuosikymmeniä pitkät perinteet, dokumentoitua tietoa yhteisestä tekemisestä on harmillisen vähän. Olen kuullut esimerkiksi Ylen legendaarista Jatkoaika-ohjelmaa kuvatun yliopiston päätalossa. Varmasti opettajat ja tutkijat ovat toteuttaneet monenlaista Ylen kanssa. Hyväksi havaittuja tapoja tehdä yhdessä on varmasti ollut, joten pyörää on turha keksiä uudestaan, toteaa Yle-yhteistyötä yliopistolla koordinoiva erityisasiantuntija Matias Nurminen.

Kerro Ylen kanssa tehdystä yhteistyöstä tai ideoi uutta

Keräämme yhteisömme kokemuksia yhteistyöstä Ylen kanssa vuosien varrelta: Oletko ollut haastateltavana, oletko tehnyt opetusyhteistyötä tai järjestänyt vaikka tapahtuman Ylen kanssa? Kerro, mitä on aiemmin tehty, mikä toimi hienosti ja miten toimintaa olisi voitu kehittää! Entä mikä tekee Ylestä hyvän yhteistyökumppanin? Mitä Ylen ja korkeakouluyhteisön yhteistyö mielestäsi voisi olla?

Keräämme tietoa parhaista käytännöistä ja otamme vastaan uusia ehdotuksia. Jaa ideasi meille tällä lomakkeella, kiitämme jo etukäteen panoksestasi.